بسیاری از دانش‌آموزان، زمانی که وارد دبیرستان می‌شوند و یا رشته تخصصی خود را انتخاب می‌کنند، دچار افت تحصیلی می‌شوند. این مسئله خانواده‌ها را نگران می‌کند، زیرا عقیده دارند که افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بر روی سرنوشت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که دوست دارند بدانند علت افت تحصیلی چیست و چگونه می‌توانند از بروز آن پیشگیری کنند یا آن‌ را بهبود دهند. در این مطلب از وبلاگ هنرستان پکت، می‌خواهیم با علت و راهکار برای افت تحصیلی دانش آموزان آشنا شویم.

تاثیر افت تحصیلی چیست و چرا مهم است؟!

در زندگی کودکان و نوجوانان، به‌خصوص در محدوده سنی ۷ تا ۱۸ سال، تحصیلات و کسب نمرات خوب، اهمیت زیادی دارد. برای دانش‌آموزان مهم است تا نمرات بالایی کسب کنند و در رقابت با هم‌کلاسی‌های خود بهتر عمل کنند. خانواده‌ها و به‌ طور کلی، جامعه، عقیده دارد که برای داشتن یک شغل بهتر و در نتیجه موفقیت در زندگی شخصی، باید در یک رشته خوب تحصیل کرد. برای تحصیل در یک رشته خوب نیز باید نمرات بالایی کسب کنید (معدل لازم برای رشته حسابداری پایه نهم). به همین دلیل است که ممکن است برخی خانواده‌ها برای کسب نمرات بهتر به فرزندان خود فشار آورند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه استرس های شغل حسابداری را کنترل کنیم؟

 

برخی از دانش‌آموزان، در دوره تحصیلات خود، دچار افت تحصیلی می‌شوند؛ به‌خصوص افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بسیار شایع است. علت آن می‌تواند موارد زیادی باشد. بسیاری از خانواده‌ها و معلم‌ها، تصور می‌کنند که عدم مطالعه کافی، علت افت تحصیلی در پایه دهم یا حتی سایر پایه‌های تحصیلی است. با این‌حال، دانش‌آموزانی هستند که با وجود مطالعه بالا، نمی‌توانند نمرات خوبی کسب کنند.

در این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، می‌خواهیم بدانیم که مهم‌ترین علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و حتی سایر پایه‌های تحصیلی چیست و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
علت افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

افت تحصیلی چیست؟

افت تحصیلی یعنی ناتوانی دانش‌آموز برای آن‌که استانداردهای تحصیلی تعیین‌شده توسط مؤسسه آموزشی یا رشته تحصیلی خود را برآورده کند. این مسئله می‌تواند به اشکال مختلفی ظاهر شود، از جمله نمرات ضعیف، رد شدن در کلاس‌ها یا حتی ترک تحصیل.

شکست می‌تواند ناشی از عوامل تحصیلی باشد، مانند ناتوانی، عدم انگیزه یا عدم علاقه به مشارکت، عادات مطالعه‌ای ضعیف، یا عوامل استرس‌زای بیرونی (راه های موفقیت در امتحانات). این مسئله می‌تواند پیامدهای بلندمدتی در آینده تحصیلی و حرفه‌ای دانش‌آموز داشته باشد؛ برای مثال محدود کردن گزینه‌های شغلی او، کاهش پتانسیل درآمدزایی و کاهش عزت نفس.

افت تحصیلی را می‌توان با مداخله و حمایت‌های اولیه مانند تدریس خصوصی، مشاوره تحصیلی یا برنامه‌های آموزشی تخصصی برطرف کرد. مهم است که به یاد داشته باشید که افت تحصیلی بازتابی از ارزش یا هوش دانش‌آموز نیست و همه افراد پتانسیل موفقیت با منابع و پشتیبانی مناسب را دارند.

مهم‌ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

با وجود آن‌که ممکن است در برخی موارد، علت افت تحصیلی دانش آموزان پایه دبستانی با دبیرستانی، مشابه باشند؛ اما تفاوت سنی و میزان اهمیت دروس در سنین پایه‌های تحصیلی مختلف می‌تواند دلیلی باشد که ما اغلب به افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی می‌پردازیم. در این بخش می‌خواهیم علل افت تحصیلی را در سه دسته کلی عوامل داخل سازمانی، عوامل خارج سازمانی و عوامل فردی بررسی کنیم.

مهم‌ترین علل افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

عوامل داخل سازمانی افت تحصیلی

عوامل درون‌سازمانی نقش مهمی در موفقیت یا افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دارند. در حقیقت، کیفیت آموزش تنها به دانش‌آموزان یا معلمان بستگی ندارد، بلکه یک سازمان و مجموعه‌ای از دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و همچنین آموزش و پرورش در آن دخیل هستند. مدارس باید امکانات اولیه برای پیشرفت تحصیلی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. عواملی که در این زمینه می‌تواند سبب افت تحصیلی شوند را در ادامه توضیح داده‌ایم.

روش تدریس

هر موسسه و مدرسه‌ای، روش آموزشی خاص خود را دارد. با این‌حال تنها داشتن یک روش خاص موثر نیست؛ بلکه این روش مطالعه و تدریس باید برای دانش‌آموزان مناسب و کافی باشد.

ویژگی‌های فردی معلم

هر معلمی، نقش مهمی در زندگی یک دانش‌آموز دارد. دانش‌آموزان باید بتوانند هنگام پرسش از معلم‌های خود به پاسخ درستی دست پیدا کنند تا بتوانند دانش خود را افزایش دهند. علاوه‌بر مسائل مرتبط با درس‌ها، معلمان درایجاد دیدگاه‌های مختلف در دانش‌آموزان نیز اهمیت دارند.

توجه به کافی بودن زمان و تعداد معلم‌ها

امروزه، تعدا دانش‌آموزان در کلاس‌های درس افزایش پیدا کرده‌است و به همین دلیل مدارس باید بتوانند کادر آموزشی کافی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا زمان کافی برای هر دانش‌آموز داشته باشند. همچنین برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، آن‌ها باید بتوانند سوالات و اشکال‌های خود را توسط معلم‌های خود رفع کنند.

امکانات کتابخانه

برخی از مدارس به امکانات کتابخانه خود توجه نمی‌کنند. منابعی که در کتابخانه‌های مدارس وجود دارد، باید بتواند پاسخگوی نیازهای کمک‌آموزشی دانش‌آموزان باشد. برخی از دانش‌آموزان به خودآموزی علاقه دارند و به همین دلیل باید بتوانند نیازهای خود را با کتاب‌های متنوع در مدارس، رفع کنند.

عوامل فردی

یکی از عوامل مهمی که بر روی افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی تاثیر دارد، ویژگی‌های هر دانش‌آموز است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که صرف ساعت‌های زیاد برای درس‌ خواندن و یا تعدد کتاب‌های آموزشی می‌تواند مانع از افت تحصیلی آن‌ها شود. در صورتی‌که، برای جلوگیری از این مسئله، دانش‌آموزان باید هنگام مطالعه، تمرکز کافی داشته باشند تا با بالاترین بهره‌وری درس بخوانند و به مهارت حل مسئله برسند. در ادامه، عوامل دیگری که در این دسته قرار می‌گیرند را بررسی کرده‌ایم.

عوامل تاثیر گذار بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
عوامل تاثیر گذار بر افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

هدف داشتن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی که مانع از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی می‌شود، هدف داشتن برای تحصیلات تکمیلی خود است. بسیاری از دانش‌آموزان در این دوره هدفی ندارند و همین مسئله سبب می‌شود که در مسیر درستی قرار نگیرند و دچار افت تحصیل شوند.

منظم بودن

یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی، نظم دانش‌آموزان در حضور در کلاس‌های درس است تا بتوانند از آن‌ها بیشترین استفاده را کنند.

تنبلی

اغلب پس از هر سال که از تحصیل دانش‌آموزان می‌گذرد، دچار تنبلی می‌شوند و برای درس‌خواندن زمان کافی نمی‌گذارند. به همین دلیل، برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی باید تلاش کنند تا تنبلی را کنار گذاشته و برای کسب نمرات بهتر تلاش کنند.

وابستگی

جالب است بدانید که دانش‌آموزانی که برای تصمیم‌گیری به دیگران وابسته هستند و اجازه می‌دهند که برای آن‌ها تصمیم بگیرند، بیشتر دچار افت تحصیلی می‌شوند. به همین دلیل هر دانش‌آموزی باید تلاش کند تا بدون وابستگی، راه و روش خود را برای درس خواندن و هدف‌گذاری پیدا کند.

عوامل خارج سازمانی

جالب است بدانید که عوامل خارجی نیز می‌توانند بر روی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر بگذارند. برای مثال، وضعیت اقتصادی می‌تواند سبب شود که افراد به محیط مناسب برای مطالعه دسترسی نداشته باشند و همین موضوع سبب افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شود. در ادامه عوامل خارجی مهم دیگر را بررسی کرده‌ایم.

سطح تحصیلات والدین

یکی از عوامل خارجی که در افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی نقش دارد، میزان تحصیلات والدین است. تحقیقات نشان داده‌است که والدینی که تحصیلات بالایی ندارند، نمی‌توانند در مسیر تحصیلی فرزندان خود به آن‌ها کمک کنند. همچنین والدینی که تحصیلات تکمیلی دارند، اغلب فضایی را برای درس خواندن و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود فراهم می‌کنند که سبب می‌شود آن‌ها انگیزه بیشتری داشته باشند.

رفتار والدین

در کنار تحصیلاتی والدین، نوع رفتاری که با فرزندان خود دارند نیز می‌تواند بر روی تحصیل آن‌ها تاثیر بگذارد. برای مثال، اگر والدین بر روی فرزندان خود فشار وارد کنند تا نمرات بهتری کسب کنند، سبب افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی خود می‌شوند. برای پیشرفت آن‌ها نیاز است تا با رفتار نرم و راهنمایی، به آن‌ها کمک کنید تا به اهداف تحصیلی خود برسند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش حسابداری در هنرستان: راهنمایی برای والدین

 

چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم یا مانع از آن شویم؟

برای آن‌که بتوانید با افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی را در هنرستان حسابداری پکت برای دو رشته حسابداری و رشته کامپیوتر کنار بیایید، راه حل‌هایی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

1. شکست را بپذیرید!

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که بتوانید افت تحصیلی خود را جبران کنید، این است که بپذیرید که شکست خورده‌اید، زیرا شکست‌ها اتفاق می‌افتند تا شما را کامل‌تر کنند. در نتیجه، زمان بگذارید تا بتوانید برای جبران آن، انگیزه پیدا کنید و سخت‌کوش‌تر شوید.

2. مثبت فکر کنید!

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مانع از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی می‌شود، این است که همیشه مثبت بمانند و به پیشرفت خود امیدوار باشند.

 

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در هنرستان پکت برای سال تحصیلی 1402

روش جبران افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
روش جبران افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

3. دوستان خود را با دقت انتخاب کنید!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بر روی شکست و موفقیت شما تاثیر بگذارد، دوستانی هستند که انتخاب می‌کنید. دوستانی که اهل تلاش باشند و به شما انگیزه بدهند؛ می‌توانند به شما کمک کنند تا به راحتی تسلیم نشوید و برای پیشرفت خود تلاش کنید.

4. بر روی مطالعه خود تمرکز کنید!

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌تواند مانع از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شود، این است که براساس زمانی که دارند، مدیریت زمان کنند و با تمرکز بالا مطالعه کنند تا بتوانند نمرات بهتری کسب کنند.

5. از کمک‌ و راهنمایی دیگران استفاده کنید!

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توانید با سرعت بیشتری پیشرفت کنید، کمک گرفتن از دیگران است. برای مثال، اگر بخشی از درس‌ها را متوجه نشده‌اید، از معلم خود در فرصت بعد از کلاس کمک بگیرید و از سوال پرسیدن نترسید. همچنین می‌توانید با دوستان خود درباره درس‌ها و یادگیری آن‌ها صحبت کنید.

راه‌های دیگر

برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، راه‌های دیگری نیز وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

کلام آخر

در سنین نوجوانی، فرقی ندارد که دانش‌آموز در چه رشته‌ای درس می‌خواند، اغلب فشارها و استرس‌هایی که تحمل می‌کند (کاهش استرس امتحان) و همچنین قرارگیری در دوران بلوغ، ممکن است سبب افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شود. به همین دلیل این مطلب از وبلاگ هنرستان پکت اهمیت زیادی دارد تا والدین و دانش‌آموزان بتوانند به کمک آن علت افت تحصیلی دانش آموزان را پیدا کرده و آن‌ها جبران کنند. برای مقالات بیشتر به وبلاگ هنرستان پکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 4 =