سازماندهی و آماده‌سازی مؤثر قبل از آزمون‌ها و امتحانات می‌توانند اختلاف بین عملکرد دانش‌آموزان را به وجود آورند. شروع مطالعه با دیدگاه مثبت می‌تواند عملیات یادگیری را از یک تمرین خسته‌کننده به یک فرصت برای بهبود کارایی تبدیل کند. در فرایند یادگیری و روش صحیح مطالعه‌ مؤثر، رویکرد مشخصی برای همه وجود ندارد. به جای استفاده از یک روش مشابه برای همه، بهتر است روش‌های مطالعه متناسب با نیازهای خاص هر دانش‌آموز تعیین شوند. هر فرد دارای توانایی‌ها و ویژگی‌های مختلفی است، بنابراین باید متدی شخصی‌سازی شده را برای خود انتخاب کنید. می‌توانید با تشخیص نوع یادگیرنده خود، روش صحیح مطالعه را برای خود پیدا کنید!

برای برخی از دانش‌آموزان، مطالعه و یادگیری به شکل انگیزشی و لذتبخش صورت می‌گیرد، در حالی که برای دیگران نیاز به تلاش فراوان دارد.

موثرترین روش صحیح مطالعه چیست؟

به دست آوردن بهترین روش برای مطالعه، یک فرآیند مداوم و پیوسته است و نمی‌توان آن را به شب قبل از آزمون محول کرد. باید به طور مداوم مهارت‌های مطالعه خود را بهبود بخشید تا بهتر بفهمید کدام روش‌ صحیح مطالعه موثر برای شما هستند و کدام‌ها نیستند.

یادگیری نحوه مطالعه بهتر کمک می‌کند تا در آینده، وقتی یک آزمون در راه است، از وحشت و ناامیدی جلوگیری شود. بهتر است همین حالا، که فرصت دارید، مطالب را به درستی مرور کرده و تمرین کنید، تا قبل از آزمون، استرس کمتری داشته باشید!

تسلط بر عادات مطالعه مؤثر، نه تنها به یادگیری کمک می‌کند، بلکه به شما در کسب نمرات بهتر در دوره دبیرستان و پس از آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی و راه های موفقیت در امتحانات مدرسه

چگونه به طور موثر مطالعه کنیم؟

در ادامه به چند روش صحیح مطالعه اشاره می‌کنیم که با به‌کار‌گیری آن‌ها، می‌توانید بهترین نتیجه را کسب کنید. با ما همراه باشید.

سازماندهی کردن

همیشه یک دفتر برنامه‌ریزی وظایف درسی همراه داشته باشید. به محض اینکه تکلیف‌ها، پروژه‌ها و آزمون‌های اختصاص داده شده را دریافت کردید، آن‌ها را وارد دفتر برنامه‌ریزی کنید تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها فراموش نمی‌کنید.

توجه به درس در کلاس

تمرکز و پرهیز از حواس پرتی هنگام صحبت کردن معلم بسیار مهم است. با تمرکز بر آنچه گفته می‌شود و یادداشت برداری به زبان خودتان، گوش دادن فعال را تمرین کنید. این کمک می‌کند مطمئن شوید که آنچه در کلاس تدریس می‌شود را می‌شنوید و روش صحیح مطالعه را برای خود نهادینه می‌کنید.

از عوامل حواس پرتی دوری کنید

حواس پرتی همه جا وجود دارد – از تلفن‌های همراه گرفته تا رسانه‌های اجتماعی و دوستان. از آنچه در کلاس حواس‌تان را پرت می‌کند آگاه باشید و بدانید دوری از این عوامل باعث می‌شود روش صحیح مطالعه برا شما آغاز بشود. اگر می‌دانید که آن‌ها حواس شما را پرت می‌کنند از نشستن در کنار دوستان خودداری کنید. خاموش کردن تلفن همراه نیز به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که به درس خود توجه می‌کنید.

مطالعه مفید با تمرکز بر روی موضوع
مطالعه مفید با تمرکز بر روی موضوع

مطمئن شوید که یادداشت‌ها و جزوات کامل هستند

نوشتن یادداشت‌های واضح و کامل در کلاس به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که یاد می‌گیرید پردازش کنید. این یادداشت‌ها همچنین به یادداشت‌های مطالعه تبدیل می‌شوند که می‌توانند قبل از آزمون مرور شوند. اگر کلاسی را از دست داده‌اید با دوستان یا معلم صحبت کنید تا مطمئن شوید یادداشت‌ها و جزواتتان کامل است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های زبان تخصصی حسابداری

اگر متوجه درس نشدید، سوال بپرسید

اگر چیزی را متوجه نشدید دست خود را بلند کنید و سؤال بپرسید. اگر احساس راحتی نمی‌کنید که جلوی همه سوال کنید، برای خود یادآوری کنید که بعد از کلاس با معلم صحبت کنید. این کار مطالعات و یادگیری شما را بهبود می‌بخشد و یک روش صحیح مطالعه می‌باشد.

برنامه مطالعاتی تهیه کنید

هنگام تنظیم برنامه مطالعه رشته حسابداری و رشته کامپیوتر هنرستان، به دفتر برنامه‌ریز خود نگاه کنید و به آنچه باید انجام دهید فکر کنید. در مورد انواع سؤالات در آزمون و موضوعاتی که پوشش داده می‌شود فکر کنید تا بدانید که باید روی چه چیزی تمرکز کنید. برای هر جلسه مطالعه اهداف مشخصی تعیین کنید، مثلاً چند موضوع را تا پایان جلسه پوشش خواهید داد.

هر شب یادداشت‌های کلاس را مرور کنید

برای رسیدن به یک روش صحیح مطالعه، بهتر است بعد از مدرسه یادداشت‌های کلاس را مرور کنید. مرور یادداشت‌ها به انتقال مطالب آموخته‌شده از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت کمک می‌کند، که به دفعه بعد که یک آزمون بزرگ دارید کمک می‌کند.

یک محیط برای مطالعه خود تعیین کنید

بهترین نقطه مطالعه مکانی است که آرام، نور کافی و در منطقه کم تردد باشد. مطمئن شوید که فضای کاری روشنی برای مطالعه و نوشتن وجود دارد. نیازهای هر کس متفاوت است، بنابراین مهم است که مکانی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

انتخاب فضایی مناسب برای مطالعه مفید
انتخاب فضایی مناسب برای مطالعه مفید

در دوره‌های کوتاه مطالعه کنید

برای هر 30 دقیقه مطالعه، یک استراحت کوتاه 10-15 دقیقه‌ای برای شارژ مجدد داشته باشید. جلسات کوتاه مطالعه موثرتر است و به شما کمک می‌کند از زمان مطالعه خود به بهترین نحو استفاده کنید. مطالعه با روش پومودورو در دوره‌های متوالی و کوتاه یک روش صحیح مطالعه است که باعث می‌شود در عین مطالعه بیشتر کمتر إحساس خستگی کنید.

یادداشت‌های خود را ساده کنید

با فشرده کردن یادداشت‌های کلاس، زمان مطالعه خود را کم‌تر کنید. زیر کلمات کلیدی خط بکشید یا برجسته کنید. برای سازماندهی و ساده‌سازی اطلاعات و کمک به یادآوری بهتر، از وسایل کمک بصری مانند نمودارها، شبکه‌های داستان، نقشه‌های ذهنی، یا طرح‌های کلی استفاده کنید.

با گروهی از دوستان مطالعه کنید

کار با همکلاسی‌ها یک محیط تعاملی را تشویق می‌کند تا شما را درگیر خود نگه دارد. این به شما فرصتی می‌دهد تا دانش خود را با دیگران آزمایش کنید، یکدیگر را در مورد محتوا امتحان کنید و به افزایش اعتماد به نفس یکدیگر کمک کنید.

هوشمندانه مطالعه کنید، نه سخت

مطالعه هوشمندانه، برای یادگیری بهتر و سریع‌تر از روش‌های سخت تر و غیرموثر بهتر است و برای داشتن یک روش صحیح مطالعه باید بتوانید هوشمندانه و موثر درس بخوانید. برای مطالعه هوشمندانه، شما باید با تمرکز بر روی موضوع خود، درک عمیقی از آن پیدا کنید و با استفاده از روش‌هایی مانند توجه به جزئیات، خلاصه نویسی و تکرار، اطلاعات را به خاطر بسپارید.

علاوه بر این، مطالعه هوشمندانه شامل انتخاب مناسب منابع آموزشی نیز می‌شود. برای مثال، انتخاب کتاب‌هایی که با سطح دانش شما هم‌خوانی دارد و یا داشتن پشتیبانی از معلمان و اساتید می‌تواند به شما در یادگیری هوشمندانه کمک کند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در هنرستان پکت برای سال تخصیلی 1402

کلام آخر

در این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، با تعدادی روش‌ صحیح مطالعه برای دانش آموزان آشنا شدیم. با استفاده از تمرکز بر روی موضوع، خلاصه‌نویسی، تکرار و بازگویی دوباره مطالب، انتخاب منابع آموزشی مناسب و پیدا کردن پشتیبانی از معلمان و اساتید، شما می‌توانید به یادگیری هوشمندانه و موثر در موضوعات مختلف بپردازید. به یاد داشته باشید که مطالعه هوشمندانه، برای یادگیری بهتر و سریع‌تر از روش‌های سخت تر و غیرموثر بهتر است. بنابراین با استفاده از این روش‌ها، شما می‌توانید بهترین نتیجه را از یادگیری خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 18 =