رشته حسابداری

امروزه رشته حسابداری (accounting) یکی از رشته‌های پرطرفدار است و افراد زیادی متقاضی رشته حسابداری در هنرستان هستند. همچنین سالانه دانشجویان زیادی در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند. شما به هرجایی که بروید از شرکت، اداره، کارخانه و غیره می‌بینید که یک واحد حسابداری در آن مجموعه وجود دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که آینده این شغل بسیار خوب باشد. حال اگر می‌خواهید رشته حسابداری در دبیرستان را پیش بگیرید و نمی‌دانید دقیقا با چه چیزی روبرو هستید، این مطلب از پکت را بخوانید تا تمام اطلاعات موردنیازتان را به دست آورید.

رشته حسابداری چیست؟
رشته حسابداری چیست؟

رشته حسابداری چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که رشته حسابداری سیستمی است که با آن می‌توان داده‌ها و اطلاعات را به شکل‌های مختلف جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت و خلاصه کرد و گزارش‌های مالی را ارائه داد. کاربرد حسابداری در مشاغل مختلفی از جمله نهادها، موسسات و سازمان‌های دولتی دیده می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت حسابدار با یک زبان مشترک تمامی بخش‌ها، افراد و فعالیت‌ها را به هم ربط می‌دهد. این رشته همچنین به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات اقتصادی خود را تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی کنند.

نقش حسابداری در تقسیم‌بندی و توزیع منابع مالی بسیار پررنگ است. روش‌های رشته حسابداری خصلت‌های آماری دارند؛ اما ماهیت اقتصادی حسابداری سبب شده تا کارکنان این رشته با پول سروکار داشته باشند.

از سوی دیگر یکی از موارد مهم در حسابداری، امانت‌داری و رازداری است و یک حسابدار باید شخص امینی باشد. رشته حسابداری هنرستان را می‌توانید در فنی و حرفه‌ای آموزش ببینید و سپس در این رشته تا مقاطع بالاتر تحصیل کنید.

 
پیش ثبت نام رشته حسابداری
پیش ثبت نام رشته حسابداری

رشته حسابداری مناسب چه کسانی است؟

در ابتدا برای پاسخ به این سوال می‌خواهیم شرایط ورود به رشته حسابداری هنرستان و را بیان کنیم. اولین شرط داشتن کارنامه قبولی در پایه نهم است، شروط دیگر نیز در فرم هدایت تحصیلی نوشته شده است.

برای اینکه بتوانید در رشته حسابداری در هنرستان تحصیل کنید باید نمرات لازم را کسب کرده باشید که این نمرات مربوط به سه سال اول دوره متوسطه هستند. حداقل نمرات برای ورود به این رشته برای درس ریاضی برابر 10، کار و فناوری برابر 12 و فرهنگ و هنر برابر 12 می‌باشد.

علاوه بر اینکه باید سقف نمرات لازم رشته حسابداری​ را داشته باشید، نیاز است تا در آزمون‌های استعداد تحصیلی و شغلی که در دوره اول در آن شرکت می‌کنید، امتیاز مورد نیاز را به دست آورید. در این راستا اولویت‌دادن به این رشته و داشتن علاقه، مسیر را برای شما هموار خواهد کرد.

به‌طورکلی رشته حسابداری در دبیرستان (حسابداری فناوری اطلاعات) با ریاضی زیاد سروکار دارد. بنابراین اگر به درس ریاضی علاقه ندارید، باید قید حسابداری را بزنید! مورد دیگر این که حسابدار باید ساعت زیادی را پشت میز بنشیند و در تمام این زمان احتمالا درگیری‌های ذهنی زیادی خواهد داشت.

یک حسابدار حتی در زمان تعطیلات نیز نمی‌تواند از امور مالی و حسابداری شرکتش دور شود. پس اگر می‌خواهید وارد این رشته شوید، باید تحمل زیادی داشته باشید و به این کار علاقه‌مند باشید. در این صورت همه چیز برایتان شیرین می‌شود.

بهتر است یک حسابدار ویژگی‌های مختلفی را داشته باشد تا بیشتر در کارش موفق شود. به کسب دانش و بروز شدن علاقه داشته باشد. روحیه درستکاری و اعتمادبه‌نفس خوبی داشته باشد. متمرکز، دقیق و با پشتکار باشد و همچنین از ذهنیتی منطقی و منظم برخوردار باشد.

ثبت نام در رشته حسابداری هنرستان
ثبت نام در رشته حسابداری هنرستان

گرایش های رشته حسابداری در هنرستان

برای اینکه پس از اتمام رشته حسابداری هنرستان، بخواهید ادامه تحصیل دهید، می‌توانید از 3 روش مختلف استفاده کنید.

  • روش اول: در آزمون کاردانی شرکت کنید و به دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای وارد شوید و پس از دو سال مدرک خود را دریافت کنید. در مقطع کاردانی نیز می‌توانید یکی از رشته‌های زیر را انتخاب کنید.

حسابداری مالی

رشته حسابداری مالی (Financial Accounting) یکی از رشته‌های دانشگاهی است. هدف این رشته نگارش و تنظیم صورت‌های مالی در نرم افزار حسابداری مالی می‌باشد. حسابداری مالی گزارش‌ها و داده‌هایی را برای نیازهای مختلف برون‌سازمانی و درون‌سازمانی ارائه می‌کند.

این اسناد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برای گردش‌های مالی، انعقاد قرارداد و سرمایه‌گذاری بهترین تصمیم‌گیری را انجام دهند. این را هم بدانید که اصلی‌ترین کسانی که از گزارش‌های واحد حسابداری مالی استفاده می‌کنند، بانک‌ها هستند.

در این شرایط تمام بستانکاری‌ها و اعتبارات باتوجه‌به همین صورت‌های مالی انجام می‌شود. به‌طورکلی تمام چیزهایی که در قالب تهیه صورت‌های مالی و ثبت دفاتر وجود دارد، زیرشاخه حسابداری مالی می‌باشد.

حسابداری صنعتی

رشته حسابداری صنعتی یکی از گرایش‌هایی است که پس از اتمام رشته حسابداری هنرستان می‌توانید آن را انتخاب کنید. Industrial Accounting آینده شغلی خوبی را نیز پیش رو دارد. تخمین و برآورد بهای فروش بر مبنای هزینه تمام شده و عوامل بخش تولید، هدف اصلی حسابداری صنعتی است. در نتیجه مشخص می‌شود که حسابداری صنعتی با حسابداری هزینه مرتبط هستند.

حسابداری دولتی

رشته حسابداری دولتی یا Governmental Accounting وظیفه دارد هزینه‌های دولتی را کنترل کند. برای مدیریت مخارج دولتی باید حسابداران دولتی را تربیت کرد که بتوانند هزینه‌ها را در سطوح مختلف اقتصادی دولتی تفکیک و مدیریت کنند.

در حسابداری دولتی می‌توان به پیش‌بینی و کنترل میزان هزینه و درآمد دولت‌ها پرداخت. در نتیجه این رشته مشاوران و متخصصانی را برای کنترل و مدیریت مخارج دولتی تربیت می‌کند.

حسابداری مالیاتی

رشته حسابداری مالیاتی (Tax Accounting) یکی دیگر از گرایش‌های رشته حسابداری به‌حساب می‌آید که وظیفه دارد کلیه امور مالیاتی همچون تنظیم اظهارنامه مالیاتی را انجام دهد. از وظایف دیگر شاخه حسابداری مالیاتی می‌توان به محاسبه میزان مالیات‌بردرآمد بر اساس قوانین و مقررات اشاره کرد که به مدیریت دقیق نیاز دارد.

اگر در این شاخه استخدام شوید، باید به شرکت کمک کنید تا پرداخت مالیات را به حداقل برساند، تأثیر مالیات بر کسب‌وکار را روشن کند و صورت‌های مالی برای گزارش‌های مالیاتی را تهیه کند.

حسابداری حسابرسی

علم حسابرسی (Auditing) هم یکی از شاخه‌های رشته حسابداری در هنرستان و مهم‌ترین شاخه آن به‌حساب می‌آید. حسابرسی هم انواع مختلفی دارد که شغل‌های مهمی هستند. حسابرسان هم می‌توانند داخلی و هم خارجی باشند.

حسابرسان داخلی جزو حسابداران شرکت هستند و حسابرسان خارجی به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند. به این صورت که مؤسسات حسابرسی، حسابرسانی را برای انجام امور حسابرسی به شرکت‌ها می‌فرستند. ارزیابی صورت‌های مالی شرکت، وظیفه شاخه حسابرسی است. در نهایت نیز باید حسابرسان مطابقت گزارش‌های مالی با قوانین حسابرسی و مالیاتی را تایید یا رد کنند و گزارش آن را به مدیر شرکت تحویل دهند.

حسابرسان داخلی هم مواردی همچون اجرای سیاست‌های مدیریت در شرکت و هم سو بودن فعالیت کارکنان با اهداف تجاری شرکت را بررسی می‌کنند.

  • روش دوم: برای ورود به دانشگاه‌های رشته نظری آزمون دهید و پس از 4 سال، مدرک خود را اخذ کنید.
  • روش سوم: روش سوم نیز می‌توانید بدون کنکور در دانشگاه‌های علمی کاربردی و آزاد در مقاطع کاردانی یا کارشناسی تحصیل کنید.

دانشجویانی که در رشته حسابداری در دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد، یکی از گرایش‌های زیر را انتخاب کنند و به ادامه تحصیل بپردازند.

حسابداری، حسابرسی، حسابداری مدیریت، حسابداری عمومی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی و حسابداری منابع انسانی.

پس از پایان دوران تحصیل خود می‌توانید در موسسات دولتی و خصوصی شروع به کار کنید.
پس از پایان دوران تحصیل خود می‌توانید در موسسات دولتی و خصوصی شروع به کار کنید.

واحدهای درسی رشته حسابداری فناوری اطلاعات

در این قسمت از مطلب قصد داریم واحدهای درسی رشته حسابداری در هنرستان پکت را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در انتخاب رشته حسابداری در دبیرستان (حسابداری فناوری اطلاعات) از این اطلاعات کمک بگیرید. رشته حسابداری در هنرستان هم دروس عمومی و هم دروس اختصاصی دارد.

دروس عمومی رشته حسابداری فناوری اطلاعات

از دروس عمومی رشته حسابداری هنرستان پکت در پایه دهم و یازدهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعلیمات دینی (دینی، اخلاق، قرآن)
  • عربی، زبان قرآن
  • فارسی
  • زبان انگلیسی
  • فیزیک
  • شیمی
  • ریاضی 1 و 2
  • جغرافیای عمومی و استان شناسی
  • علوم اجتماعی
  • تربیت بدنی 1 و 2
  • انسان و محیط‌ زیست
  • هنر
  • تفکر و سواد رسانه

اشاره کرد.

دروس تخصصی رشته حسابداری فناوری اطلاعات

دروس تخصصی رشته حسابداری هنرستان فناوری مالی پکت شامل موارد زیر هستند:

  • دانش فنی پایه حسابداری
  • دانش فنی تخصصی حسابداری
  • الزامات محیط کار
  • کارگاه نوآوری و کارآفرینی
  • کاربرد فناوری های نوین
  • مدیریت تولید
  • حسابداری حقوق و دستمزد
  • حسابداری اموال و انبار
  • حسابداری، وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی
  • حسابداری خرید و فروش
  • ارتباط موثر
 

شرایط ثبت نام در رشته حسابداری هنرستان پکت

شما می‌توانید از دوره‌های حضوری و آنلاین پکت استفاده کنید و به تحصیل در رشته حسابداری بپردازید. ثبت نام در هنرستان حسابداری پکت به شکل حضوری انجام می‌شود. برای تحصیل در هنرستان پکت، باید مدارک زیر را جهت ثبت‌نام در هنرستان فناوری مالی پکت را داشته باشید:

  • شناسنامه (اصل و کپی)
  • کارت ملی (اصل و کپی)
  • کارنامه تحصیلی پایه نهم
  • فرم هدایت تحصیلی

برای ثبت نام هم باید به شکل حضوری به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • تهران، خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک ۲۳
پیش ثبت نام رشته حسابداری
پیش ثبت نام رشته حسابداری

فرصت های شغلی فارغ التحصیلان هنرستان حسابداری

رشته حسابداری در هنرستان یکی از رشته‌های پرطرفدار به‌حساب می‌آید که در صورت تحصیل در این رشته در تمام ارگان‌ها و شرکت‌ها می‌توانید مشغول به کار شوید و امور مالی آن‌ها را انجام دهید.

بانک‌ها نیز برای داوطلبان استخدامی خود، رشته حسابداری را جزو اولین اولویت‌ها قرار می‌دهند. حتی اگر فارغ‌التحصیل این رشته از هنرستان هم باشید می‌توانید به بازار کار وارد شوید و سپس در صورت نیاز و برای پیشرفت، در کنار کار تحصیل کنید.

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری هنرستان می‌توانند مشاغل زیر را انتخاب کنند و به کسب درآمد بپردازند.

  • بیمه و مالیات حقوق
  • حقوق و دستمزد
  • تهیه و تنظیم فهرست کارکرد پرسنل
  • تنظیم کاردکس کالا
  • خریدوفروش کالا
  • امور مربوط به‌صورت حساب بانکی

نحوه ادامه تحصیل فارغ التحصیلان حسابداری پکت

شما می‌توانید با تحصیل در رشته حسابداری در دبیرستان پکت با حمایت انجمن حسابداران خبره و دانشگاه صنعت نفت، به ادامه تحصیل و اشتغال بپردازید. همچنین با پشتیبانی و حمایت این مرکز، آینده شغلی خوبی در انتظار شماست.

هنرستان پکت، از هنرجویان این مدرسه، برای پیدا کردن شغل و معرفی به بازار کار و همچنین ادامه تحصیل در داخل و خارجی از کشور، حمایت مادی و معنوی می‌کند.

ثبت نام در رشته حسابداری هنرستان
ثبت نام در رشته حسابداری هنرستان

راه‌های ارتباطی و نحوه ثبت نام در رشته حسابداری در هنرستان پکت

علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته حسابداری، می‌‌توانند با شماره تلفن 02188942754 تماس بگیرند. کارشناسان و پشتیبانان پکت، در تمام ساعات اداری، آماده پاسخگویی به سوالات و خواسته‌های شما درباره ثبت نام و هزینه‌های هنرستان هستند. همچنین می‌توانید با شماره تلفن همراه ۰۹۱۲۹۲۳۷۵۲۱ هم برای پرسیدن سوالات و ابهامات خود، تماس بگیرید.

با پیوستن به گروه واتس‌اپی هنرستان پکت هم می‌تواند از آخرین اطلاعات و اخبار هنرستان، آگاه شوید.