امتحانات مدرسه در بیشتر موارد برای دانش‌آموزان استرس‌زا است. این نگرانی و استرس تا حد‌ی لازم و مفید است؛ چرا‌که باعث تلاش و سخت‌کوشی می‌شود؛ اما از یک جا‌یی به بعد فقط آسیب می‌رساند. در این شرایط است که دانش‌آموز نمی‌تواند خوب تمرکز کند یا اینکه مطالب را یاد بگیرد و به‌خاطر بسپارد. چنین چیز‌ی مشکل کمی نیست؛ چون نگرانی، نگرانی می‌آورد و اوضاع بد‌تر می‌شود. در نهایت از یک طرف دانش‌آموز از نتایج امتحانات راضی نیست و از طرف دیگر هم به لحاظ روحی آسیب دیده است. پس چه باید کرد؟ راه ها‌ی موفقیت در امتحانات مدرسه واقعا چیست؟ آیا باید همین‌طور با استرس ادامه دهیم و در پایان، از نتایج راضی نباشیم یا اینکه با ایجاد تغییر، نتایج مثبت و رضایت‌بخشی که همیشه آرزو‌ی آن را داشتیم به دست آوریم؟ ما، راه دوم را پیشنهاد می‌کنیم و در همین راستا در این مقاله از هنرستان حسابداری پکت به چند مورد از راه ها‌ی موفقیت در امتحانات می‌پردازیم.

دلایل شکست در امتحانات مدرسه چیست؟

برای اینکه بتوانیم راهکار‌ها‌ی مناسبی را به‌عنوان راه ها‌ی موفقیت در امتحانات مدرسه ارائه کنیم، قبل از هر چیز باید آسیب‌شناسی کنیم. اینکه اصلا چه دلیلی پشت این موضوع است. دلایل متعدد‌ی را می‌توان برای نا‌رضایتی از امتحان گفت؛ اما ما به چندین علت که در بین دانش‌آموزان رواج دارد، می‌پردازیم. از جمله دلایل نا‌رضایتی از امتحانات مدرسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی درس
دلایل نا‌رضایتی از امتحانات مدرسه

 

چرا دانش‌آموزان اضطراب و نگرانی زیاد‌ی دارند؟

به احتمال خیلی زیاد شما عزیز‌ان یا به‌عنوان یک دانش‌آموز این مقاله را مطالعه می‌کنید و یا به‌عنوان والدین او. در هر صورت حتما توجه کرده‌اید که ممکن است دانش‌آموز‌ی خیلی خوب مطالعه کرده باشد؛ اما به‌خاطر ترس از امتحان، نتواند حین آزمون آن‌طور که باید عمل کند. خب، چه دلیلی پشت این ترس و استرس وجود دارد؟

خاطر ترس از امتحان
خاطر ترس از امتحان

راه ها‌ی موفقیت در امتحانات مدرسه چیست؟

خب، حالا که منشا اصلی مشکلاتی که دانش‌آموزان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند را فهمیدیم، باید به سراغ ارائه راه ها‌ی موفقیت در امتحانات برویم. در واقع این راهکار‌ها همان نکات جادو‌یی و رمز‌آلود‌ی هستند که اغلب شاگرد اول‌ها‌ی کلاس با آن‌ها به‌خوبی آشنا هستند. حالا اگر به‌عنوان یک دانش‌آموز قصد دارید که از این پس نگرانی‌ها‌ی امتحان را پشت سر بگذارید و طعم رضایت از امتحان را بچشید، این شما و این راه ها‌ی موفقیت در امتحانات.

بیشتر بخوانید: دروس پایه های دهم تا دوازدهم رشته کامپیوتر هنرستان

طعم رضایت از امتحان
طعم رضایت از امتحان

 

از بین راه ها‌ی موفقیت در امتحانات رشته کامپیوتر و رشته حسابداری یا حتی هر  رشته دیگر، قبل از هر چیز دیگر به تعیین هدف درست اشاره کردیم؛ اما چرا؟ شاید به این خاطر که اولین قدم در شروع هر کار‌ی علی‌الخصوص درس‌خواندن، تعیین هدف است. البته تعیین هدفی که رویا‌یی و دور از ذهن نباشد؛ اما منظور ما دقیقا چیست؟

گاهی اوقات به‌خاطر شرایطی که با آن مواجه می‌شویم، هیجان‌زده می‌شویم و تحت‌تاثیر این هیجان خیلی غیرواقعی و احساسی عمل می‌کنیم. مثلا می‌خواهیم طی یک روز، 2 فصل از فیزیک را کاملا عالی و درجه‌یک کار کنیم. نتیجه‌ی چنین کار‌ی وارد‌کردن فشار بیش از حد به خود‌مان است و عملا نتیجه‌ای که به دست می‌آید هم نه‌تنها خوب نیست، بلکه نا‌امید‌کننده هم هست. پس اهداف بهتر‌ی برای خود تعیین کنید، چیز‌ی که با زمان و توانایی شما سازگار باشد.

از مهم‌ترین راه ها‌ی موفقیت در امتحانات همین مورد است. حتما تابه‌حال پیش آمده است که از همکلاسی خود در رابطه با زمان مطالعه‌اش بپرسید. ممکن است 10، 12 و یا ساعت مختلفی را بشنوید. اولین عکس‌العملی که بعد از شنیدن این پاسخ دارید، چیست؟ نا‌امیدی، سرزنش‌کردن خود‌تان و احساس غبطه یا حتی حسادت. به علاوه قیاس خود‌تان با یک نفر دیگر که ظاهرا بیشتر از شما می‌خواند، باعث می‌شود که همیشه فکر کنید، کم خوانده‌اید و این کافی نیست. به جای این احساسات، مهارت حل مسئله و مدیریت زمان را یاد بگیرید.

نتیجه‌ی چنین احساسات و افکار‌ی به‌هیچ‌وجه مثبت نخواهد بود و باعث نگرانی شما می‌شود. همیشه در نظر داشته باشید که شرایط زندگی، زمان، توانایی و سرعت یادگیری همه با یکدیگر یکسان نیست. بنابراین به‌عنوان راه دوم از راه ها‌ی موفقیت در امتحانات پیشنهاد می‌کنیم که پرسیدن این سوال از پایه اشتباه را متوقف کنید و بجا‌ی آن زمان خود را مدیریت کنید؛ اما چطور؟

حالا که هدف خود از درس‌خواندن یا مطالعه‌ی یک درس را انتخاب کرده‌اید، باید به سراغ مدیریت زمان بروید. ببینید که کدام یک از دروس به زمان بیشتر و کدام یک به اختصاص زمان کمتر‌ی نیاز دارند. در ساعت‌ها‌یی که ذهن شما بازدهی بیشتر‌ی دارد و فعال‌تر هستید، درس‌ها‌ی دشوار‌تر خود را قرار دهید.

اگر زمان محدود‌ی برای یک درس دارید، باید باتوجه‌به همین موضوع تا حد‌ی که از عهده‌ی انجام کار بر‌می‌آیید، وقت بگذارید و کار‌ها‌ی غیرضروری مثل تماشا‌ی تلویزیون، خواندن کتاب‌ها‌ی متفرقه، بازی و… را تا مدتی کمتر کنید. همه‌ی این مسائل به مدیریت درست زمان و برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین راه ها‌ی موفقیت در امتحانات مربوط می‌شود.

برای انجام برنامه‌ریزی‌ها‌ی دقیق‌تر، کم‌کم شروع کنید و برنامه‌ریزی کوچک و کوتاه‌مدت خود را به تدریج عملی کنید. با موفقیت در برنامه‌ریزی‌ها‌ی کوچک‌تر و البته تداوم در انجام آن‌ها به سراغ کار‌ها‌ی بزرگ‌تر بروید.

از دیگر راه ها‌ی موفقیت در امتحانات رشته کامپیوتر و رشته حسابداری این است که از دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان کمک بگیرید و کم‌رویی و ترس خود را کنار بگذارید. البته گاهی اوقات هم غرور بیش از حد مانع از انجام این کار می‌شود. اگر در درسی مشکل دارید، می‌توانید این مسئله را با یکی از همکلاسی‌ها که مهارت خوبی در این زمینه دارد، در میان بگذارید و از او برای آموزش و یادگیری مجدد کمک بگیرید. انجام چنین کار‌ی نه تنها باعث افزایش یادگیری می‌شود، بلکه حس خوبی به شما می‌دهد و انگیزه‌ی درس‌خواندن را نیز بیشتر می‌کند.

اگر خوب خاطرات خود را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که همه‌ی ما مکان‌ها‌یی را در نظر داریم که همیشه برای ما حس خوبی داشته‌اند. از آن مهم‌تر در مواقع درس‌خواندن، ضمن آرامش خاطر، تمرکز بسیار خوبی هم به ما داده‌اند. استفاده از چنین مکان‌ها‌یی که برای هر کس ویژه و متفاوت است، واقعا از مهم‌ترین راه ها‌ی موفقیت در امتحانات است. این محل می‌تواند، جا‌یی در اتاق خود شما مثلا کنار پنجره باشد و یا سالن مطالعه و کتابخانه که با وجود کتاب و کتاب‌خوان‌های زیاد به فرد تمرکز و انگیزه‌ی کافی می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های زبان تخصصی حسابداری

محیط درست و مناسب
محیط درست و مناسب

از دیگر راه ها‌ی موفقیت در امتحانات، دریافت استراحت کافی است. پشت‌سر هم و مداوم درس نخوانید؛ چرا‌که انجام این کار شما را خسته می‌کند و انرژی‌تان را به حد زیاد‌ی می‌گیرد. بعد از مدتی می‌بینید که دیگر رغبتی برای درس‌خواندن ندارید.

علت هم همین است که بیش از حد از خود کار کشیده‌اید. در بازه‌ها‌ی زمانی مناسب به خود‌تان استراحت کافی بدهید. مثلا بعد از یک ساعت درس، یک ربع استراحت کنید. البته تنظیم زمان استراحت تنها به این نمونه ختم نمی‌شود.

هر از چند گاهی به بیرون بروید یا کار‌ی که دوست دارید را انجام دهید؛ هم فال است و هم تماشا. در این حالت به سخت‌کوشی خود‌تان هم یک پاداش و هدیه‌ی خوب می‌دهید.
از جمله سایر راه ها‌ی موفقیت در امتحانات نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در هنرستان پکت برای سال تخصیلی 1402

سخن پایانی

تا به اینجا‌ی مقاله تلاش کردیم که با بررسی مسائل مهم دانش‌آموزان در باب امتحانات، از جمله مهم‌ترین راه ها‌ی موفقیت در امتحانات را ذکر کنیم. اگر شما هم به‌خاطر امتحانات خود نگران هستید، می‌توانید با توجه به نکات گفته‌شده و اجرا‌ی آن‌ها این ترس را به‌تدریج کمتر کنید تا نتایج دلخواه خود را از امتحانات مدرسه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =