رشته کامپیوتر این روزها یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب در بین افراد مختلف به حساب می‌آید که به دلیل آینده شغلی و بازار کار خوب، افراد زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند از پایه دهم تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را در یکی از هنرستان‌های کاردانش یا فنی حرفه‌ای آغاز کنند و در پایان سال دوازدهم با اخذ مدرک دیپلم در رشته کامپیوتر فارغ‌التحصیل شده و در صورت تمایل در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان هنرستان کامپیوتر در هنرستان این امکان را دارند که به عنوان تکنسین فنی نسبت به کسب تخصص در زمینه‌های برنامه‌نویسی و شبکه اقدام کرده و تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر نیز ادامه دهند. در این مقاله قصد داریم با شرایط و دروس رشته کامپیوتر در هنرستان حسابداری و فناوری مالی پکت آشنا شویم.

معرفی رشته کامپیوتر هنرستان

همانطور که اشاره شد، دانش‌آموزان از پایه دهم می‌توانند در یکی از هنرستان‌های کاردانش یا فنی حرفه‌ای ادامه تحصیل داده و دیپلم کامپیوتر دریافت کنند. پیش از آشنایی با دروس رشته کامپیوتر در هنرستان، با شرایط تحصیل در این رشته در هنرستان‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای آشنا می‌شویم.
رشته کامپیوتر
تحصیل در رشته کامپیوتر

شرایط رشته مهندسی کامپیوتر هنرستان فنی حرفه‌ای

در ادامه معرفی دروس رشته کامپیوتر در هنرستان باید گفت که در هنرستان فنی حرفه‌ای عمده تمرکز بر روی فعالیت دانش‌آموزان به صورت عملی با کامپیوتر قرار دارد. هنرستان فنی حرفه‌ای در راستای نیاز کشور به افراد تکنسین در زمینه امور فنی پایه‌گذاری شده است. هنرستان فنی حرفه‌ای 4 زیر گروه و 40 زیر شاخه دارد که مهندسی کامپیوتر یکی از زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شود. افرادی که قصد دارند در کامپیوتر هنرستان فنی حرفه‌ای تحصیل کنند، می‌توانند یکی از زیرگروه‌های شبکه و نرم‌افزار یارانه را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنند.
دانش‌آموزان علاقمند به دروس رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای در صورت قبولی در پایه نهم می‌توانند برای ورود به پایه دهم رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای را انتخاب کنند. این دانش‌آموزان باید به مدت 3 سال در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در این رشته تحصیل کرده و در پایان دیپلم کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای دیپلم کامپیوتر فنی حرفه‌ای این است که افراد می‌توانند با آن به عنوان تکنسین فنی وارد بازار کار شده و با ارتقاء دانش خود در حوزه شبکه و برنامه‌نویسی موقعیت شغلی بسیار خوبی بدست آورند. همچنین افراد با دیپلم کامپیوتر فنی حرفه‌ای می‌توانند وارد دانشگاه شده و در گرایش کامپیوتر ادامه تحصیل دهند (گرایش‌ های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی و ارشد).
شرایط
شرایط رشته کامپیوتر هنرستان فنی حرفه‌ای
علاقمندان به دروس رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای و تحصیل در این رشته باید از خصوصیاتی برخوردار باشند. دستیابی به موفقیت در علوم کامپیوتر نیاز به شخصیتی دارد که روحیه ماجراجویی داشته و از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف برخوردار باشد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که منجر به موفقیت در علم کامپیوتر می‌شود، استمرار در پیشرفت است؛ زیرا علوم کامپیوتر یک علم پویا بوده که در هر لحظه در حال پیشرفت و ارتقاء است. به همین دلیل افرادی در این رشته موفق می‌شوند که همواره علم خود را در این حوزه به‌روز نگه دارند.

شرایط رشته کامپیوتر هنرستان کاردانش

پیش از ورود به بحث دروس رشته کامپیوتر در هنرستان، باید گفت که هنرستان کاردانش نیز مانند فنی حرفه‌ای در راستای نیاز کشور به تکنسین‌های فنی و پرورش نیروهای مجرب در حوزه‌‌های فنی راه‌اندازی و پایه‌گذاری شده است. هنرستان کاردانش دارای 3 گروه و 150 زیرگروه است که مهندسی کامپیوتر یکی از زیرگروه‌های آن محسوب می‌شود. دروس رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش نسبت به هنرستان فنی حرفه‌ای بیشتر بوده دانش‌آموزان زمان قابل توجهی از مدت تحصیل خود را مشغول کار با کامپیوتر و یادگیری مباحث مربوط به آن به صورت عملی هستند. در واقع کامپیوتر هنرستان کاردانش برای افرادی که به مباحث تئوری علاقه‌ ندارند گزینه بسیار خوبی خواهد بود.
شرایط تحصیل
شرایط تحصیل در رشته کامپیوتر
رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش نسبت فنی حرفه‌ای زیرشاخه‌های بیشتر و متنوع‌تری دارد. از زیرشاخه‌های مهندسی کامپیوتر در هنرستان کاردانش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افرادی که علاقمند به دروس رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش بوده و قصد تحصیل در آن را دارند باید از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف برخوردار بوده و تشنه پیشرفت و ارتقاء باشند. با توجه به ماهیت علوم کامپیوتر که مدام در حال ارتقا و پیشرفت‌ است،‌ تنها افرادی می‌توانند در این رشته به موفقیت دست پیدا کنند که علم خود را همیشه به‌روز نگه دارند و ار منابع مختلف برای یادگیری مباحث جدید استفاده کنند.
در خصوص دروس رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش باید گفت که دروس آن نسبت به فنی حرفه‌ای مشکل‌تر بوده و دانش‌آموزان باید ساعت‌های بیشتری را در مدرسه حضور داشته باشند. به همین دلیل هنرستان کاردانش شرایط سخت‌تری برای ورود داشته و همچنین زیرشاخه‌های متنوع‌تری از رشته کامپیوتر برای تحصیل دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزان پس از قبولی در پایه نهم می‌توانند در پایه دهم نسبت به انتخاب کامپیوتر هنرستان کاردانش اقدام کرده و به مدت 3 سال در این رشته تحصیل کنند.

شرایط ورود به هنرستان کامپیوتر

دانش‌آموزان علاقمند به دروس کامپیوتر در هنرستان جهت تحصیل در یکی از هنرستان‌های کاردانش یا فنی حرفه‌ای باید از شرایطی برای ورود به این رشته برخوردار باشند  (شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان). معدل دانش‌آموز در پایه نهم نباید از 12 کمتر بوده و همچنین مجموع نمرات دانش‌آموز در دروس ریاضی، حرفه و فن و علوم بدون ضریب نباید از 30 کمتر باشد.

دروس رشته کامپیوتر در هنرستان

همانطور که گفته شد در هنرستان کامپیوتر بیشترین تمرکز بر یادگیری دانش‌آموزان از طریق دروس عملی است و به مباحث تئوری کمتر پرداخته می‌شود. افرادی که علاقه دارند به صورت تخصصی در هنرستان کامپیوتر تحصیل کرده و مدرک دیپلم معتبر در این رشته دریافت کنند می‌توانند پس از آشنایی با دروس رشته کامپیوتر در هنرستان نسبت به انتخاب آن و تحصیل اقدام کنند.
ورود
ورود به رشته کامپیوتر

دروس رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای

همانطور که در معرفی این رشته در هنرستان فنی حرفه‌ای عنوان شد، این رشته تنها دارای زیرشاخه‌های شبکه و نرم‌افزار رایانه است که دروس اختصاصی آن را در پایه‌های دهم تا دوازدهم در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

دروس پایه دهم دروس پایه یازدهم دروس پایه دوازدهم

الزامات محیط کار کاربردهای فناوری نوین

بیشتر بخوانید: الزامات محیط کار چیست؟

دروس رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش

رشته کامپیوتر در هنرستان کاردانش زیرشاخه‌های متنوع‌تری دارد و دانش‌آموزان در 3 پایه دهم، یازدهم و دوازدهم علاوه بر دروس عمومی باید دروس اختصاصی را مطابق جدول زیر بیاموزند:

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

سخن آخر

رشته کامپیوتر یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار محسوب می‌شود که با توجه به رشد و پیشرفت روزافزون فناوری با استقبال زیادی روبرو است. با توجه به اینکه لازمه کسب تخصص در این رشته انجام فعالیت‌های عملی است، علاقمندان به این رشته می‌توانند از پایه دهم تحصیلی وارد هنرستان شده و به مدت 3 سال در هنرستان کامپیوتر به تحصیل بپردازند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دروس رشته کامپیوتر در هنرستان این است که اغلب به صورت عملی برگزار شده و به مباحث تئوری کمتر پرداخته می‌شود. در نتیجه افراد پس از پایان دوران تحصیل شرایط یک تکنسین فنی را دارند که می‌تواند به راحتی وارد بازار کار رشته کامپیوتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =