کامپیوتر و مجموعه‌ها‌ی سخت‌افزار‌ی همیشه جزو جذاب‌ترین مباحثی هستند که انسان را مجذوب خود می‌کنند. به همین دلیل خیلی از افراد از رو‌ی آگاهی و یا حتی نا‌آگاهی رشته مهندسی کامپیوتر را برای آینده‌ی خود در نظر می‌گیرند. انتخاب یک مسیر شغلی برای آینده تصمیم ساده‌ای نیست. در نتیجه قبل از هر چیز باید بدانید که آیا شما برای مهندسی کامپیوتر ساخته شده‌اید یا نه. در این مقاله از هنرستان حسابداری پکت می‌توانید درباره‌ی این رشته اطلاعات کافی کسب کنید. بعلاوه متوجه شوید که آیا شما از جمله افراد مناسب رشته کامپیوتر هستید یا نه؟

رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش‌ها‌ی آن

در کل اگر بخواهیم درباره‌ی افراد مناسب رشته کامپیوتر بگوییم، باید اول از همه آن را به‌خوبی بشناسیم. این رشته به طور کل به بررسی مباحث سیستم‌ها‌ی کامپیوتر‌ی در دو حوزه‌ی سخت‌افزاری و نرم افزار‌ی می‌پردازد. در حقیقت کار با مهندسی کامپیوتر تنها به‌سادگی حرف‌زدن از آن نیست. شما در ادامه بیشتر متوجه این قضیه خواهید شد.
اگر در وجود خود ظرفیت کافی برای تحصیل در این رشته را می‌بینید، از همین حالا زمینه‌ها‌ی لازم را در خود ایجاد کنید. برای شروع سعی کنید که قبل از ورود به دانشگاه، مهارت‌ها‌ی خود را در دروسی مثل ریاضیات و آمار تقویت نمایید. چه بهتر که همین حالا هم گرایش‌ها‌ی کامپیوتر را بشناسید تا با انگیزه‌ی کافی به سراغ آن بروید.

گرایش‌ها‌ی مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش‌ها‌ی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

تحصیل در رشته کامپیوتر با رویکرد مالی

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر چه می‌کنند؟

خوشبختانه با نفوذ بیشتر کامپیوتر و فضا‌ی مجاز‌ی به محیط‌ها‌ی مختلف، نیاز به افراد متخصص در حوزه‌ی کامپیوتر نه‌تنها کم نمی‌شود، بلکه افزایش هم می‌یابد. موسسات دولتی، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها‌ی کامپیوتر‌ی و… از جا‌ها‌یی هستند که یک فارغ‌التحصیل مهندسی کامپیوتر می‌تواند در آن‌ها کار کند. با این وجود، افراد مناسب رشته کامپیوتر غیر از موارد گفته‌شده همچنان فرصت‌ها‌ی بیشتر‌ی دارند، به شرطی که خلاقیت هم داشته باشند. این افراد در کنار ارائه‌ی خدمات کامپیوتر‌ی می‌توانند با تاسیس شرکت به طراحی وبسایت و توسعه آن، برنامه‌نویسی، ساخت نرم‌افزار و… هم بپردازند.
برای اینکه افق روشن‌تر‌ی از رشته مهندسی کامپیوتر داشته باشید، بهتر است نگاهی به لیست پایین بیندازید. در این قسمت تعداد‌ی از مشاغلی که شامل افراد مناسب رشته کامپیوتر می‌شوند، ذکر شده است:

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چطور است؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم برای افراد خلاق و ماهر در این رشته سر و دست می‌شکنند. همیشه محیط‌ها‌ی کار‌ی مختلف و استارتاپ‌ها‌ی نرم‌افزار‌ی به متخصصین کامپیوتر نیاز دارند. فرصت‌ها‌ی شغلی برای مهندسین کامپیوتر بسیار است. بعلاوه برای کسب درآمد هم به تجهیزات زیاد‌ی نیاز ندارند. این رشته جزو معدود رشته‌ها‌یی است که حتی قبل از فارغ‌التحصیلی از آن هم می‌توان مشغول به کار شد. البته به شرطی که افراد مناسب رشته کامپیوتر غیر از شوق و علاقه مهارت کافی هم داشته باشند. شما حتی اگر فعلا تنها به یک زبان برنامه‌نویسی مسلط باشید، ضرر نمی‌کنید و می‌توانید با آن جذب کار شوید. در کل اگر از ما بپرسید، می‌توانیم تا خود صبح از فرصت‌ها‌ی بی‌شمار اشتغال برای رشته مهندسی کامپیوتر بگوییم.

البته این را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در گرایش‌های جدید مانند حسابداری ابری که ترکیبی از امور مالی و کامپیوتر است، می‌تواند دست شما را برای کار در موقعیت‌های تازه، باز بگذارد. امنیت نرم افزار حسابداری ابری، می‌تواند توسط فارغ التحصیل شبکه و رایانه کامپیوتر تامین و مدیریت شود. علاوه بر آن، به عنوان یک مهندس کامپیوتر با رویکرد مالی، می‌توانید به تولید نرم افزارهای حسابداری جدید با تکنولوژی‌های روز حسابداری، بپردازید.

اما با وجود همه‌ی چیز‌ها‌یی که گفتیم همچنان کسانی که راجع به افراد مناسب رشته کامپیوتر کنجکاو هستند، درباره‌ی اوضاع این رشته در خارج از کشور می‌پرسند. آیا واقعا مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور هم آینده دارد؟

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در داخل و خارج از کشور

اکثر دانشگاه‌ها‌ی کشور شرایط را برای ادامه تحصیل در این رشته مهیا کرده‌اند. بااین‌حال اگر بخواهیم برترین دانشگاه‌ها‌ی معتبر را برای آن در نظر بگیریم، باید به دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه‌نصیر و بعلاوه صنعتی اصفهان اشاره کنیم. اگر شما نیز به تحصیلات دانشگاهی و کسب مهارت در دانشگاه‌ها‌ی معتبر اهمیت می‌دهید، پس می‌توانید یکی از افراد مناسب رشته کامپیوتر باشید. ادامه تحصیل برای اغلب گرایش‌ها‌ی مهندسی کامپیوتر تا مقاطع دکترا ممکن است.

نیاز به این رشته و متخصصین با‌مهارت آن در تمام دنیا احساس می‌شود. بنابراین افراد مناسب رشته کامپیوتر شانس بالا‌یی برای پذیرش در دانشگاه‌ها‌ی خارج از کشور دارند. بعلاوه اینکه برخی از این دانشگاه‌ها حتی به دانشجویان دکترا‌ی رشته مهندسی کامپیوتر حقوق و مزایا‌ی مناسبی را اختصاص می‌دهند. از جمله شرایطی که شانس قبولی شما برای ورود به دانشگاه‌ها‌ی خارجی محبوب و ممتاز را بیشتر می‌کند، موارد‌ی از این قبیل است:

فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر هنرستان پکت، می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند

چه افراد‌ی برای رشته مهندسی کامپیوتر مناسب هستند؟

ضمن تمام مزایا‌یی که از تحصیل رشته کامپیوتر گفته شد، حالا زمان آن رسیده است که خود را برای رشته مهندسی کامپیوتر محک بزنید. مهندسی کامپیوتر پر از چالش‌ها‌ی مختلف است. اولین نشانه‌ی آن وجود آثار‌ی از ریاضیات در کامپیوتر می‌باشد. پس اگر رابطه‌ی خوبی با آن ندارید، از این پس باید سعی کنید تا حد‌ی با آن کنار بیایید. اگر به برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم علاقه دارید، شما در زمره‌ی افراد مناسب رشته کامپیوتر قرار دارید. با این حال فراموش نکنید که علاقه تنها چاره‌ی کار نیست. ‌

تبدیل‌شدن به یک مهندس کامپیوتر به پشتکار زیاد‌ی نیاز دارد و بدون تلاش مداوم نمی‌توانید از پس آن بر بیایید؛ اما چرا؟ علم کامپیوتر و تکنولوژی هر لحظه و در هر ثانیه‌ای در حال رونق و پیشرفت است. پس لحظه‌ای نباید از آن غافل شوید و با به‌روز‌ترین ابزار‌، دانش و مهارت پیش بروید. بعلاوه برای اینکه در این کار، دست پر‌ی داشته باشید، باید خلاقیت هم بکار ببرید. خب، اگر برای شروع یک زندگی پر از چالش آمادگی‌ها‌ی لازم را دارید، تبریک می‌گوییم شما از جمله افراد مناسب رشته کامپیوتر هستید.

سخن پایانی

در این مقاله از بلاگ هنرستان پکت تلاش کردیم که با ارائه‌ی اطلاعات کافی از رشته مهندسی کامپیوتر، شما را با آن بیشتر آشنا کنیم. حال تصمیم درباره‌ی مسیر شغلی آینده‌تان به خود شما بستگی دارد. تا همین‌الان دیدید که رشته جذاب کامپیوتر درعین‌حال که مزایا‌یی مثل فرصت‌ها‌ی فوق‌العاده برای تحصیل، کار و همچنین مهارت‌آموزی دارد، چالش‌ها‌ی زیاد‌ی هم به همراه خود می‌آورد. پس اگر شخصیت خود را با المان‌ها‌ی گفته‌شده برای افراد مناسب رشته کامپیوتر متناسب می‌یابید و روحیه‌ی جنگنده و مشتاقی دارید، به سراغ مهندسی کامپیوتر بروید. بااین‌حال برای اینکه یک مسیر اصولی را در پیش بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که از موسسه‌ی حرفه‌ای و خبره‌ی ما، یعنی پکت کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =