در دنیای امروز، ورود فناوری‌های جدید به حسابداری از طریق‌ نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف باعث شده است که بسیاری از حسابداران درصد زیادی از وظایف خود را به این فناوری‌ها محول کرده و به عنوان یک مشاور مالی فعالیت کنند. در واقع در این شرایط، حسابداران مانند یک ناظر مالی عمل می‌کنند و بر خروجی‌هایی که از سیستم‌ها به دست می‌آید نظارت کرده و اطلاعات آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. تکنولوژی‌ های جدید حسابداری شرایطی را فراهم کرده است که حسابداران بتوانند در کار خود موفق‌تر شوند و به جای انجام یک سری کارها و امور تکراری کار با اعداد و ارقام، به نتایج و جزئیات کار دقت بیشتری داشته باشند.

 

اهمیت تکنولوژی‌‌های جدید حسابداری

با بررسی‌هایی که بر روی فناوری‌ها و نرم‌افزارهای مختلف حسابداری انجام شده است، این نتیجه به دست آمده که تکنولوژی‌ های جدید حسابداری از طریق افزایش بهره‌وری حسابداران، در حال تغییر آینده این حوزه هستند. ظهور این فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها باعث شده است که حسابداران مانند گذشته درگیر پروژه نشده و به واسطه نرم‌افزارهای حسابداری نقش خود را به عنوان یک مشاور تجاری و مالی ایفا کنند. در واقع این فناوری‌ها و نرم‌افزارها با هدف رفع مشکلات حسابداران عرضه شده و توسعه پیدا می‌کنند و توانسته‌اند که سطح دانش و توانایی حسابداران را ارتقا داده و آن‌ها را به افرادی توانمند در تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام درج شده در صورت‌های مالی تبدیل کند.

اهمیت تکنولوژی‌های جدید در حسابداری

اهمیت تکنولوژی‌های جدید در حسابداری

 

مهم‌ترین ترندها و تکنولوژی‌‌های جدید حسابداری

از جمله مهم‌ترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ های جدید حسابداری که امروزه در حال دگرگون کردن این رشته حسابداری هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌ های جدید حسابداری شرایطی را فراهم می‌کند که حسابداران بتوانند از هر نقطه مکانی و در هر زمان به وسیله اینترنت و از طریق نرم‌افزار حسابداری وظایف خود را به خوبی انجام دهند. کلیه محاسبات حسابداری در این کامپیوترها از طریق اینترنت انجام شده و حسابداران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در فضای ابری ذخیره کنند.

ذخیره اطلاعات در فضای ابری این اطمینان را به وجود می‌آورد که داده‌ها و اطلاعات هرگز مفقود نشده و می‌توانند در هر زمانی به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند (امنیت نرم افزار حسابداری ابری چقدر است؟). این فناوری جدید شرایطی را فراهم کرده تا حسابداران از زمان بیشتری برای برقراری ارتباط با مشتری برخوردار شده و بتوانند تمرکز خود را بیشتر بر روی فعالیت‌های مالی و خدمات مشاوره‌ای معطوف کنند.

شرکت‌های طراحی کننده و سازنده نرم‌افزارهای حسابداری با توجه پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌ های جدید حسابداری، به صورت منظم برای نرم‌افزارهای خود بروزرسانی جدید منتشر می‌کنند که این امر باعث می‌شود تا خطاهای انسانی در حسابداری کمتر شده و دقت در انجام عملیات حسابداری نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. همچنین این نرم‌افزارهای شرایطی را فراهم می‌کنند که مؤدیان مالیاتی به بزرگترین هدف خود یعنی پرداخت منصفانه مالیات و جلوگیری از جرایم مالیاتی دست پیدا کنند.

در عصر امروز اشخاص برای انجام بسیاری از کارها و دسترسی به برخی از داده‌ها و اطلاعات، وابستگی زیادی به تلفن‌ها همراه خود دارند. حسابداران و مشتریان نیز جزو همین افراد هستند که به صورت گسترده از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند. فناوری‌های جدید که در تلفن‌ها هوشمند وجود دارد این امکان را فراهم کرده است که بتوان دوره‌های حسابداری در موبایل را از طریق برنامه‌های کاربردی راه‌اندازی کرد.

همچنین نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری بر روی گوشی‌های هوشمند این امکان را فراهم کرده که افراد در حال حرکت در هر زمان و مکان بتوانند مدیریت امور را دست بگیرند. افراد و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌ های جدید حسابداری از طریق تلفن‌های هوشمند، اطلاعات و مدارک مالی خود را مدیریت کنند.

یکی از تکنولوژی‌ های جدید حسابداری که می‌تواند به حسابداران در انجام امور مالی و حسابداری کمک شایانی کند، فناوری OCR است که می‌تواند قدرت و سرعت در حسابداری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یکی از کارهایی که مدت زمان زیادی از روز کاری حسابداران را به خود اختصاص می‌دهد تهیه رونوشت یا اسکن مدارک ارسالی از سوی مشتریان است تا بتوانند اطلاعات درج شده در داخل آن‌ها را استخراج کرده و در نهایت در صورت‌های مالی ثبت کنند.

فناوری OCR به عنوان یکی از تکنولوژی‌ های جدید حسابداری به این منظور توسعه یافته که بتوانند اطلاعات موجود در تصاویر، فایل‌های اسکن شده یا مدارک pdf را به داده‌هایی تبدیل کنند که قابل ویرایش باشند و نیازی به وارد کردن آن‌ها به صورت دستی در فایل Word وجود نداشته باشد. همچنین این فناوری امکانی را فراهم می‌کند که بتوان فایل‌ها را به صورت قابل جستجو بایگانی کرده و در زمان لازم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

فناوری‌ OCR برای سرعت در حسابداری

فناوری‌ OCR برای سرعت در حسابداری

یکی از نمودهای فناوری‌های جدید در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی هستند که بر خلاف تصور نقش مهمی در حسابداری ایفا می‌کنند. اکثر شرکت‌هایی که در زمینه حسابداری فعالیت می‌کنند از اهمیت بازاریابی سنتی مطلع بوده و این کار را به خوبی از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌دهند. در دنیای امروز با وجود تکنولوژی‌ های جدید حسابداری، شبکه‌های اجتماعی را باید به عنوان قسمت مهمی از سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری برای توسعه در آینده در نظر گرفت. در صورتی که در دنیای امروز استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت مداوم و پیوسته انجام شود، بازاریابی و نحوه جذب مشتریان مؤثرتر بوده و باعث می‌شود که به کسب و کارها رونق خوبی بخشیده شود. همچنین به عنوان یک حسابدار که در رشته کامپیوتر با رویکرد مالی تحصیل می‌کند، باید بتوانید از شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا و افزایش سهم بازار استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی در حسابداری

شبکه‌های اجتماعی در حسابداری

برقراری تماس‌های تصویری را می‌توان یکی از تکنولوژی‌ های جدید حسابداری در نظر گرفت که می‌تواند برای شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری نقش بسیار مهمی داشته باشد. در صورتی که این شرکت‌ها بتوانند از قابلیت تماس تصویری به واسطه فناوری‌ها جدید استفاده کنند، می‌توانند ارتباط زنده با کارفرمایان و مشتریان خود برقرار کنند. برقراری چنین ارتباطی با کارفرمایان و مشتریان حس اعتماد به طرف مقابل را تقویت کرده و کارفرمایان می‌توانند از مشکلات حسابدار و همچنین مقاصد مشتریان خود به صورت دقیق اطلاع پیدا کنند. در واقع تماس‌های تصویری کمک می‌کنند که مشاوره به مشتریان راحت‌تر انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری و اتلاف وقت برای رفت و آمد وجود نداشته باشد.

 

کلام آخر

پیشرفت فناوری‌های مختلف در دنیای امروز باعث شده است که شاهد نفوذ روزافرون این فناوری‌ها در علوم مختلف به خصوص در علم حسابداری باشیم. استفاده از تکنولوژی‌ های جدید حسابداری که به منظور تسهیل کار حسابداران توسعه پیدا کرده است، از طرفی به نفع حسابداران است زیرا آینده این حوزه با این فناوری‌ها گره خورده است و آن‌ها می‌توانند امور مربوط به مشتریان خود را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهند. این کار باعث می‌شود که تعداد مشتریان بیشتر شده و شرکت‌ها بتوانند با بدست آوردن درآمد بالاتر، برنامه‌ریزی بهتری برای توسعه کار خود در آینده داشته باشند. بنابراین تکنولوژی‌های جدید در حسابداری نه تنها باعث بیشتر شدن مشکلات در این حوزه نمی‌شوند بلکه می‌توانند به پیشرفت روزافرون آن کمک شایانی کنند.

در هنرستان حسابداری پکت، می‌توانید در دو رشته حسابداری و رشته کامپیوتر و شبکه تحصیل کنید و فارغ التحصیل شوید. از آنجایی که حسابداری فناوری اطلاعات و حسابداری رایانه و شبکه، رشته‌های تازه و جدیدی در فضای آموزشی ایران است، می‌تواند دست شما را برای پیدا کردن شغل و کار به عنوان حسابدار ساده تا ارشد، باز بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − دو =