دنیای امروز دنیای فناوری و کامپیوتر است. دنیا را برای لحظه‌ای بدون کامپیوتر و فناوری‌های برگرفته از علوم کامپیوتر تصور کنید؛ بدون شک تصور آن هم ممکن نیست. به همین دلیل علوم مربوط به مهندسی کامپیوتر و گرایش‌های آن یکی از علوم مهم و کلیدی و در عین حال پرمتقاضی در دنیای امروز به حساب می‌آیند. امروزه افراد زیادی وجود دارند که علاقمند به تحصیل در یکی از گرایش های مهندسی کامپیوتر و ورود به بازار کار مرتبط با این رشته مهم هستند. با توجه به رشد و توسعه روزافزون فناوری، بازار کار این رشته و گرایش‌های آن هیچ موقع اشباع نشده بلکه روز به روز گسترده‌تر و وسیع‌تر خواهد شد. در این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، قصد داریم به معرفی رشته مهندسی کامپیوتر پرداخته و با گرایش‌های آن در مقاطع کارشناسی و ارشد آشنا شویم.

آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

بهترین تعریفی که می‌توان از رشته مهندسی کامپیوتر ارائه کرد، علم و فناوری طراحی، ساخت و راه‌اندازی قطعات و تجهیزات سخت‌افزاری و کنترل شده مربوط به سیستم‌های کامپیوتری است. یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی دنیای کامپیوتر و فناوری این است که همواره اطلاعات در آن‌ها دستخوش تغییر و به‌روز شدن است. به همین دلیل افراد باید قبل از ورود به این رشته و گرایش های مهندسی کامپیوتر باید دانش خود را به‌روز کنند. علاقمندان به تحصیل این رشته می‌توانند در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه به تحصیل بپردازند. این رشته و گرایش های مهندسی کامپیوتر یکی از زیرشاخه‌اهی رشته ریاضی محسوب می‌شوند. مهندسی کامپیوتری یکی از رشته‌های محبوب به حساب می‌آید به طوری که در سال‌های اخیر یکی از 3 اولویت مهم نفرات برتر کنکور سراسری بوده است. به همین دلیل افرادی که علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته و گرایش‌های آن هستند باید به نکات زیر توجه کنند:

مهندسان کامپیوتر باید توانایی حل مسائل پیچیده را داشته باشند

مهندسان کامپیوتر باید توانایی حل مسائل پیچیده را داشته باشند

گرایش های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی

رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی دانشگاه، دارای 2 گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار است. گرایش نرم‌افزار در رشته مهندسی کامپیوتر به برنامه‌نویسی و طراحی، ساخت و تولید نرم‌افزارهای سیستمی مربوط می‌شود. در واقع دانشجویان در گرایش نرم‌افزار، مدیریت سیستم‌های کامپیوتری در زمینه نرم‌افزار را فرا می‌گیرند. گرایش سخت‌افزار در مهندسی کامپیوتر به اجزای فیزیکی کامپیوتر می‌پردازد که شامل کلیه قطعات و تجهیزات الکترونیکی و الکترومکانیکی کامپیوتر می‌شود.

گرایش های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد

اهمیت این رشته و نیاز مشاغل، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به دانش فارغ‌التحصیلان از گرایش های مهندسی کامپیوتر باعث شده که این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های مختلفی تدریس شود. از مهم‌ترین گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد می‌توان موارد زیر را نام برد:

انتخاب هر یک از گرایش‌ های مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد به منظور ادامه تحصیل باید با مطالعه و تحقیق کافی در زمینه جزئیات هر یک از گرایش‌ها و تفاوت آن با سایر گرایش‌ها صورت بگیرد. در صورتی که افراد علاقه به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دارند، می‌توانند با بررسی دروس مرتبط با هر گرایش و تعداد واحدها درسی و همچنین ارتباط بین دروس و در نظر گرفتن مهارت و حوزه کاری نسبت به انتخاب گرایش مناسب جهت ادامه تحصیل اقدام کنند.

کسی می‌تواند در رشته کامپیوتر موفق شود که بتواند دانش روز را فرا بگیرد

کسی می‌تواند در رشته کامپیوتر موفق شود که بتواند دانش روز را فرا بگیرد

بازار کار و درآمد گرایش های مهندسی کامپیوتر

در مورد آینده شغلی و بازار کار گرایش های مهندسی کامپیوتر جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد زیرا بازار کار این رشته هرگز اشباع نخواهد شد. برای دنیای امروز که به نام دهکده جهانی شناخته می‌شود، نیاز به دانش و تخصص در زمینه علوم کامپیوتر کم نمی‌شود بلکه روز به روز به افرادی نیاز خواهد بود که از تخصص و مهارت بالایی در این زمینه برخوردار هستند.

مهندسی کامپیوتر یکی از علوم مهم و کلیدی در دنیای دیجیتال به حساب می‌آید. افرادی که از این رشته و گرایش های مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در زمینه شناخت و نحوه عملکرد، ساخت و طراحی، نگهداری و پشتیبانی و تحلیل نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری فعالیت کنند. بررسی سیستم‌های کامپیوتری به منظور تعیین کمبودها و نیازها و همچنین نصب، اجرا و آزمایش سیستم‌ها از دیگر توانایی‌های این افراد به حساب می‌آید. به همین دلیل بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های دولتی، ادارات، کسب و کارها و شرکت‌ها جزو بازار کار این رشته محسوب می‌شوند.

افرادی که از یکی از گرایش‌ های مهندسی کامپیوتر فارغ‌التحصیل می‌شوند در صورت برخورداری از دانش و مهارت کافی به راحتی جذب یکی از این سازمان‌ها و مؤسسات می‌شوند. حتی این افراد می‌توانند به عنوان یک کارآفرین وارد بازار کار شده و با راه‌اندازی یک شرکت و جذب نیروهای متخصص، خدمات کامپیوتری به سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف ارائه نمایند. از مهم‌ترین حوزه‌هایی که فارغ‌التحصیلان از رشته مهندسی کامپیوتر می‌توانند وارد آن شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برنامه نویسی و طراحی وب

افرادی که در گرایش مهندسی نرم‌افزار به تحصیل می‌پردازند در صورتی که از مهارت و دانش کافی در زمینه برنامه‌نویسی، توسعه و طراحی وب برخوردار باشند، به راحتی می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند. در واقع یکی از دلایل علاقه‌مندی بیشتر افراد نسبت به گرایش نرم‌افزار از بین گرایش های مهندسی کامپیوتر، عدم نیاز به تجهیزات و امکانات زیاد است. در واقع افراد می‌توانند با یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی به راحتی وارد بازار کار شده و در این حوزه فعالیت کنند.
امنیت

گسترش و توسعه دنیای اینترنت دغدغه‌های زیادی به همراه داشته که یکی از آن‌ها امنیت است. امنیت شبکه‌های اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین ارکان در یک سازمان محسوب می‌شوند که فارغ‌التحصیلان از رشته مهندسی کامپیوتر بهترین گزینه برای فعالیت در این حوزه هستند.

طراحی و ساخت اپلیکیشن

امروزه گوشی‌های هوشمند به یکی از اصلی‌ترین ابزار زندگی و کار بسیاری از افراد تبدیل شده‌اند به طوری که بسیاری از امور روزمره افراد به وسیله اپلیکیشن‌ها به سادگی انجام می‌شود. به همین دلیل یکی از حوزه‌های کاری درآمدزا برای فارغ‌التحصیلان از گرایش های مهندسی کامپیوتر، طراحی و ساخت اپلیکیشن است. افرادی که از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشند به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شده و به سطح درآمدی بسیار خوبی در این حوزه دست پیدا کنند. از دیگر حوزه‌های کاری در دسترس برای فارغ‌التحصیلان مهندسی کامپیوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن آخر

دنیای امروز دنیای کامپیوتر و تکنولوژی است به طوری که بسیاری از امور و کارهای افراد، حتی کارهای ساده و روزمره از طریق فناوری‌های مربوط به علوم کامپیوتر انجام می‌شود (ترندهای فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های حسابداری). همین امر باعث شده است که نیاز به افراد متخصص و ماهر در زمینه علوم کامپیوتر روز به روز در حال افزایش باشد. با توجه به اینکه نیاز به دانش و مهارت در زمینه علوم کامپیوتر پایانی ندارد و به همین دلیل بازار کار این حوزه هرگز اشباع نخواهد شد، امروزه شاهد این موضوع هستیم که تعداد افراد علاقمند به تحصیل در گرایش های مهندسی کامپیوتر رو به افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =