عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر کیفیت عملکرد افراد در هر شغل اثر بگذارند؛ اما می‌توان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار را استرس شغلی دانست. امکان دارد که افراد در محیط کار خود بنا به دلایل مختلفی دچار استرس شوند که در صورت عدم کنترل این موضوع می‌تواند در طولانی مدت تأثیر منفی بر رضایت شغلی آن‌ها داشته باشد. حسابداری یکی از مشاغل پر استرس به حساب می‌آید و شاغلین در این حرفه در کنار درآند بالایی که کسب می‌کنند، در طول زمان کار خود استرس‌ها و تنش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. به دلیل ماهیت حساس و دقیق این شغل، کنترل استرس شغلی حسابداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در صورت عدم کنترل بر روی کیفیت کار فرد به شدت تأثیر منفی خواهد داشت. با این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، همراه باشید.

استرس شغلی چیست؟

مؤسسه بین‌المللی ایمنی و سلامت شغلی به واکنش‌های آزاردهنده جسمی و روانی افراد شاغل زمانی که عدم هماهنگی و تناسب بین انتظارات فرد یا کارفرما در رابطه با شغل و سطح توانمندی‌ها و منابع حمایتی باعث به وجود آمدن آن می‌شود، استرس شغلی می‌گوید. استرس شغلی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند کیفیت و کمیت عملکرد فرد شاغل را تحت‌الشعاع قرار دهد و باعث افزایش نارضایتی شاغل از شغل و همچنین نارضایتی کارفرما از عملکرد شاغل شود. به طور کلی استرس شغلی یک عامل مخرب به حساب می‌آید که می‌تواند باعث از دست رفتن شغل و همچنین کاهش قابل توجه اعتبار شغلی افراد شود.

نحوه کنترل استرس شغلی
نحوه کنترل استرس شغلی

منشا استرس شغل حسابداری چیست؟

استرس شغل حسابداری از عوامل گوناگونی نشأت می‌گیرد، ارتباط با منابع مالی دیگران یکی از سنگین‌ترین مسئولیت‌هایی است که در شغل حسابداری وجود دارد. به طور کلی عواملی که باعث ایجاد استرس شغل حسابداری می‌شوند را می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

بیشتر بخوانید: چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟

منشا استرس شغل حسابداری
منشا استرس شغل حسابداری

بر اساس تحقیقات صورت گرفته تنها دو درصد از افراد شاغل در رشته حسابداری هستند که تحت استرس قرار نمی‌گیرند و به طور معمول از هر 3 حسابدار، 1 نفر استرس شغل حسابداری را تجربه می‌کند. بر اساس نتایج این تحقیقات مهم ترین مسائلی که منجر به افزایش استرس و فشار روانی بر روی حسابداران می‌شود شامل موارد زیر است:

استرس شغل حسابداری چه پیامدهایی دارد؟

استرس شغل حسابداری را از نظر ماهیت می‌توان در دو دسته استرس‌های کوتاه مدت و بلند مدت‌ تقسیم‌بندی کرد. استرس‌های کوتاه مدت به صورت مقطعی بوده و در مواقعی مانند نزدیک شدن به موعد سررسید یکی از وظایف به وجود می‌آید که آسیب زیادی به همراه ندارد. اما استرس‌های بلند مدت آسیب‌های زیادی به همراه دارند که نه‌ تنها باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شغل می‌شوند، بلمه می‌توانند عوارض جسمی و روانی نیز به همراه داشته باشند. از مهم‌ترین پیامدهای استرس شغل حسابداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش‌های کنترل استرس شغل حسابداری چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث موفقیت یک فرد در شغل حسابداری می‌شود، توانایی کنترل و کاهش استرس شغلی و افزایش اعتماد به نفس در انجام وظایف است. حسابداری یکی از مشاغل پراسترس به حساب می‌‌آید به همین دلیل افراد شاغل در این حرفه باید از توانایی کنترل استرس شغل حسابداری برخوردار باشند.

شیوه‌های مقابله با استرس شغل حسابداری
شیوه‌های مقابله با استرس شغل حسابداری

از مهم‌ترین روش‌های مقابله و کنترل استرس در این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن آخر

بسیاری از افراد بر این باور هستند که شغل حسابداری یکی از مشاغل کم استرس بوده و افرادی که در این شغل فعالیت می‌کنند یک کار اداری ساده و پشت میزی انجام می‌دهند. اما این باور غلط بوده و حسابداری به علت سر و کار داشتن با مسائل مالی یک مجموعه، یکی از پر استرس‌ترین مشاغل به حساب می‌آید. استرس شغل حسابداری یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند اثر منفی و مخربی بر فعالیت حسابداران در این حرفه داشته باشد. به همین جهت حسابداران در کنار تسلط بر مهارت‌های مربوط به شغل خود، باید مهارت‌های مربوط به کنترل و کاهش استرس ناشی از کار را‌ بیاموزند تا بتوانند سطح کیفی و کمی عملکرد خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =