گرفتن تصمیمات ناگهانی از سر هیجان همیشه به نتایج خوبی منجر نمی‌شود. علاقه‌ای که نسبت به یک شغل آن هم به طور موقتی به دست می‌آید، تنها باعث تزلزل در تصمیم‌گیری درست می‌شود. پس باید عواملی مثل ویژگی‌ها‌ی شخصیتی را هم در نظر گرفت. حتی در انتخاب لباس هم اگر چیز‌ی با شخصیت شما تناسب نداشته باشد، بعد از مدتی شما را خسته می‌کند، چه برسد به شغل که تمام عمر خود را صرف آن می‌کنید. احتمالا شما هم الان در موقعیتی قرار گرفته‌اید که باید تصمیم‌گیری کنید؛ اما هنوز اطمینان خاطر ندارید. اگر می‌خواهید تیپ شخصیتی مناسب حسابداری را بشناسید، با این مقاله از هنرستان حسابداری پکت همراه باشید. امروز، روز‌ی است که بالاخره تصمیم نهایی خود را فارغ از علاقه موقتی یا پایدار، درآمد و مزایا‌ی حسابداری یا هر چیز دیگر‌ی خواهید گرفت.

عوامل موثر در انتخاب شغل آینده

کار تنها یک منبع درآمد‌زا نیست، بلکه بخش زیاد‌ی از زندگی فرد را تشکیل می‌دهد. اتفاقات همراه با آن رو‌ی احساسات و افکار شخص تاثیر می‌گذارد و او را رشد می‌دهد یا حتی گاهی می‌شکند. تنها یک انتخاب غلط می‌تواند ضمن اتلاف زمان و سرمایه فرد منجر به آزردگی روح و روان او یا حتی احساس پوچی هم بشود.

بر چه اساسی باید یک شغل انتخاب کرد؟ از جمله عوامل موثر در این تصمیم مهم می‌توان به مهارت، ارزش‌ها، شرایط خانوادگی، بازار کار، جامعه، درآمد و… اشاره کرد. ‌ بااین‌حال این مجموعه هنوز چیز‌ی کم دارد و آن ویژگی‌ها‌ی شخصیتی است. شخصیت هر فرد‌ی منحصربه‌فرد است و شناسایی آن به زمان و تخصص نیاز دارد. حتی هر کسی هم کاملا خودش را نمی‌شناسد و به‌مرور با کسب تجربه و قرارگیری در شرایط مختلف زندگی تا حد‌ی با خصوصیات شخصیتی خود آشنا می‌شود.

با این وجود این موضوع به حد‌ی مهم است که می‌تواند در آینده‌ی کار‌ی شما و انتخاب گرایش های رشته حسابداری تاثیر زیاد‌ی بگذارد. به همین دلیل باید بدانیم که تیپ شخصیتی مناسب حسابداری چیست؟ آیا هر کسی از پس حسابداری بر می‌آید یا نه؟

حسابداران باید دقیق و جزیی نگر باشندحسابداران باید دقیق و جزیی نگر باشند

ویژگی‌ها‌ی شخصیتی حسابداران

همان‌طور که قبلا هم گفتیم تیپ شخصیتی هر کسی منحصر خود اوست. در نتیجه نمی‌توان تنها یک شخصیت برای حسابداران یا هر کار دیگر‌ی در نظر گرفت. با این وجود بین افراد‌ی که به حسابداری مشغول هستند، ویژگی‌ها‌ی عام و بارز‌ی هم به چشم می‌خورد که گفتن آن‌ها خالی از لطف نیست. مهارت‌ها‌یی مثل مورد‌اعتماد بودن، سازماندهی، تفکر واقع‌بینانه و منطقی از این دسته خصوصیات هستند. بهتر است برای شفافیت ماجرا در رابطه با تیپ شخصیتی مناسب حسابداری بیشتر بحث کنیم.

اولین ویژگی از تیپ شخصیتی مناسب حسابداری، ساده‌سازی مسائل است. نمی‌توان انتظار داشت که تمامی مسائلی که با آن روبرو می‌شویم، ساده و کوچک باشند. در چنین شرایطی همه عالی عمل می‌کنند؛ اما چالش واقعی زمانی است که فرد با مشکلات بزرگ و پیچیده روبرو می‌شود. باید دید که واکنش فرد چطور است. به کسی می‌توان حسابدار گفت که سخت‌ترین مسائل را به ساده‌ترین شکل ممکن شرح می‌دهد. به‌نحوی‌که پیچیده‌ترین اصطلاحات و مسائل مالی با توضیح حسابداران به‌سادگی برای دیگران قابل‌درک می‌شود.

کم‌توجهی به جزئیاتی مثل اعداد و ارقام و کم‌ترین خطا در رسیدگی‌ها‌ی مالی ممکن است منجر به مشکلات بزرگی در موسسات شود. بنابراین توجه به جزئیات، تاثیر مستقیمی بر موفقیت هر حسابدار دارد. به دلیل همین اهمیت، جزئی‌نگری، تیپ شخصیتی مناسب حسابداری است.

کنجکاوی و جستجو‌گری همیشه ویژگی بد‌ی نیست، بلکه اگر به‌درستی بکار گرفته شود، فرد به دانش و مهارت زیاد‌ی دست می‌یابد. از دیگر ویژگی‌ها‌یی که برای تیپ شخصیتی مناسب حسابداری تعریف می‌شود، جستجوگری است. حسابداری به کسی نیاز دارد که سوال ایجاد‌شده را بی‌جواب نگذارد. آیا شما هم چنین خصوصیتی دارید؟

مسائل و معما‌ها‌ی مختلف حسابداری همیشه با یک جواب مشابه حل نمی‌شوند. بنابراین یک حسابدار متعهد باید قادر باشد که شرایط موجود را به‌خوبی بسنجد، از مهارت حل مسئله استفاده کند، فکر کند و بهترین استراتژی ممکن را به کار بگیرد. معما‌ها‌یی مثل حسابرسی، بررسی صورت‌حساب‌ها‌ی مالی شرکت و عقد قرارداد‌ها‌ی مالی همه‌وهمه به شرطی انجام می‌شوند که حسابدار در حل پازل و معما چیره‌دست باشد. از همین جهت تیپ شخصیتی مناسب حسابداری بدون توانایی حل پازل، تیپ کاملی نیست.

مواجه‌شدن با اطلاعات مالی، رسیدگی به سود و زیان شرکت و سازماندهی مالیات کار هر کسی نیست. یک فرد زمانی می‌تواند کار‌ها‌ی خود را سامان بدهد که خود او شخصیت منظم و دقیقی داشته باشد. در این شرایط می‌توان از او انتظار داشت که کار‌ها را با کمتر‌ین و یا حتی بدون خطا انجام دهد.

پنجمین خصوصیتی که در تیپ شخصیتی مناسب حسابداری جا‌ی می‌گیرد، پشتکار است. اگر در هر شرایطی قادر‌ید که با کنترل اوضاع و بعلاوه عواطف خود، تلاش کنید، شما یکی از عوامل لازم برای حسابدار شدن را دارید. بدون چنین روحیه‌ای نمی‌توان با چالش‌ها و مشکلاتی که در امور مالی پیش می‌آیند، مواجه شد.

تیپ شخصیتی مناسب حسابداری شامل کار گروهی هم می‌شود که بخشی از الزامات محیط کار است. حسابرسی‌ها‌ی مالی در همه‌ی محیط‌ها تنها به کار فرد‌ی ختم نمی‌شود. بنابراین اگر با این امید حسابدار می‌شوید که بدون ارتباط با بقیه و به‌تنهایی کار کنید، سخت در اشتباه هستید. اگر شرکت یا موسسه‌ی مورد‌نظر شما یک تیم مالی داشته باشد، باید بتوانید با اعضا‌ی گروه کنار بیایید و همراه آن‌ها کار کنید.

داشتن مهارت کشف خطا و اشتباهات برای حسابداران الزامی است

داشتن مهارت کشف خطا و اشتباهات برای حسابداران الزامی است

تیپ شخصیتی مناسب حسابداری مطابق MBTI و هالند

MBTI تست شخصیت‌شناسی مشهور و معتبر‌ی است که توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز طراحی شده است. مطابق این تست می‌توان بر اساس نحوه‌ی پاسخ فرد به سوالات طرح‌شده شخصیت او را تعیین کرد. 4 مولفه‌ی دو قطبی، تیپ شخصیتی را از بین 16 تیپ موجود تعیین می‌کنند: درون‌گرایی (Introverted)، برون‌گرایی (Extraverted)، حسی (Sensing)، شهودی (Intuitive)، احساسی (Feeling)، منطقی (Thinking)، قضاوتی (Judging) و ادراکی (Perceiving).

بر اساس این آزمون بیش‌تر درصد به‌دست‌آمده برای تیپ شخصیتی مناسب حسابداری، شخصیت‌ها‌ی ISTJ (70% حسابداران) و ESTJ (30% حسابداران) می‌باشد.
در آزمون هالند نیز شخصیت فرد با پاسخ‌ها‌ی او مشخص می‌شود و در کل 6 نوع تیپ شخصیتی وجود دارد: جستجو‌گر، هنری، اجتماعی، قراردادی، واقع‌گرا و مبتکر. بر اساس این تست اغلب حسابداران از تیپ قرارداد‌ی و یا مبتکر برخوردار هستند.

سخن پایانی

در این مقاله از پکت هر آنچه که در رابطه با تیپ شخصیتی مناسب رشته حسابدار‌ی لازم بود، گفته شد. هر یک از ویژگی‌ها‌ی گفته‌شده می‌تواند در تبدیل شما به یک حسابدار عالی و موفق موثر باشد. پس بجای تصمیم‌گیری سریع یا بدون دور‌اندیشی به سراغ حسابداری و یا هر کار دیگر‌ی نروید. در کنار سایر عوامل موثر بر انتخاب شغل به تیپ شخصیتی خود نیز توجه داشته باشید؛ اما به حد‌ی که لازم است. هیچ قاعده‌ای مبنی بر لازمه‌ی وجود همه‌ی این ویژگی‌ها در وجود هر حسابدار‌ی نیست. پس به آن‌ها با دیدگاه چند عامل موثر نگاه کنید نه استلزام. بعلاوه اگر در رابطه با حسابداری سوالی دارید که بی‌پاسخ مانده است، می‌توانید از گروه حسابداران خبره پکت کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =