یکی از رشته‌هایی که از بازار کاری بسیار خوبی برخوردار است، حسابداری نام دارد. یکی از دلایل تنوع بازار کار برای این رشته، گرایش‌های مختلف آن است. حسابداری در دنیای امروز بخش جداناپذیر یک شرکت یا سازمان محسوب می‌شود. حتی امروزه شرایطی ایجاد شده است که تقاضای زیادی برای حسابدار شخصی وجود دارد و این افراد درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنند. در نظر بسیاری از مردم رشته حسابداری همان حساب و کتاب ساده و قدیمی به روش کلاسیک است. اما این رشته دارای گرایش‌های مختلفی است که در حال رشد و تصاحب بازار کار هستند. بنابراین شغل حسابداری یکی از شغل‌های مهم و حساس است که بازار کار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان از این رشته فراهم می‌کند. در این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت قصد داریم با بهترین گرایش های رشته حسابداری و بازار کار آن آشنا شویم.

تعریف حسابداری

حسابداری علمی است که تعریف دقیق و جامعی نمی‌توان برای آن ارائه کرد. این واژه مفاهیم مختلفی را در برمی‌گیرد به همین دلیل تعاریف متعددی از حسابداری وجود دارد. حسابداری علمی است که همه مشاغل، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها به آن نیاز دارند. از گذشته‌های دور تا به امروز کلیه فعالیت‌های اقتصادی به علم حسابداری وابسته بوده‌اند به طوری که بقا و ادامه حیات و فعالیت تمام کسب و کارها و مشاغل به بهترین گرایش های رشته حسابداری وابسته است.
بر اساس تعریف ارائه شده در ویکی‌پدیا، حسابداری زبان تجارت است و با استفاده از این علم می‌توان کلیه تراکنش‌های مالی را بررسی کرده و به کمک آن از شرایط اقتصادی سازمان، شرکت یا کسب و کار آگاه شد. شکل مدرن حسابداری از سال 1494 میلادی آغاز و توسط فردی به نام پاچیولی به جهان معرفی شد به طوری که امروزه نیز از اصول و قواعد ارائه شده توسط وی در حسابداری استفاده می‌شود.

شغل حسابداری بازار کار و درآمد خوبی دارد

رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

حسابداری و بهترین گرایش های رشته حسابداری، علم گزارشگری مالی سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف است. در واقع این گزارش‌ها باید بتوانند وضعیت مالی یک شرکت یا سازمان را با زبان استاندارد حسابداری، به کلیه استفاده کنندگان از این گزارش‌ها منتقل کنند. گزارش‌های مالی در حسابداری وضعیت درآمد و هزینه،‌ دارایی، سرمایه، بدهی و حقوق سهامداران یک شرکت یا سازمان را بیان می‌کنند. این گزارش‌ها به نحوی تدوین می‌شوند که هر فردی بتواند با مطالعه دقیق آن‌ها وضعیت کنونی، عملکرد گذشته و چشم‌اندازهای آینده سازمان را به درستی متوجه شود.

حسابدار به فردی گفته می‌شود که می‌تواند جملات معمول در فضای کسب و کار و فضای مالی را به راحتی به عدد تبدیل کند به شکلی که برای تمامی افراد قابل درک و فهم باشد. یکی از لازمه‌های شغل حسابداری تسلط کافی به اصول نگارش زبان فارسی است زیرا یک حسابدار باید بتواند گزارش کارهای خود را به زبان روان و ساده بیان کند. با توجه به این شرایط حسابداری و تحصیل در بهترین گرایش های رشته حسابداری برای افرادی مناسب است که توانایی ارتباط دائم با اعداد را داشته و بتوانند آن‌ها را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند. بر این اساس افرادی که به فضای مالی و مدیریت گزارشگری‌های مالی در یک شرکت یا سازمان علاقه داشته و از خلاقیت و نوآوری برخوردار هستند، می‌توانند به یک حسابدار موفق تبدیل شوند.

مطالب و مباحثی که در بهترین گرایش‌ های رشته حسابداری مطرح می‌شود به دانشجویان در این رشته کمک می‌کند که از ذهن کمی برخوردار شوند و این توانایی را بدست آورند که دنیای اطراف خود را بر پایه اعداد و ارقام تجزیه و تحلیل کنند. این رشته به عنوان پایه علمی بسیاری از رشته‌ها مانند مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید به طوری که فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند در این رشته‌ها نیز موفق باشند.

بیشتر بخوانید: چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟

آشنایی با بهترین گرایش های رشته حسابداری از نظر بازار کاری

از بهترین گرایش‌ های رشته حسابداری که از بازار کاری خوبی برخوردار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حسابرسی

فرایندی دو مرحله‌ای است که صحت اطلاعات درج شده در حساب‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو مرحله توسط انواع مختلفی از حسابداران قابل انجام است. در حسابرسی معمولا مرحله اول توسط حسابداران ماهر که در استخدام یک سازمان یا شرکت هستند انجام گرفته و مرحله دوم توسط حسابداران ماهر خارج از سازمان یا شرکت انجام می‌شود. در واقع حسابداران مرحله دوم نباید هیچ رابطه استخدامی و کاری با سازمان یا شرکت داشته باشند.

برای اینکه بدانید چطور وارد حوزه حسابرسی شوید، مطلب چگونه حسابرس شویم؟ را بخوانید.

حسابداری صنعتی

یکی از بهترین گرایش های رشته حسابداری است که فارغ‌التحصیلان از این گرایش می‌تواند در صنایع و شرکت‌های صنعتی استخدام شوند. یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین وظایف افرادی که در گرایش حسابداری صنعتی تحصیل کرده‌اند، قیمت‌گذاری محصولات و کاهای تولید شده در صنعت مربوطه است. در واقع این افراد با استفاده از مهارت خود قیمت تمام شده محصولات را محاسبه و تعیین می‌کنند.

حسابداری دولتی

افرادی که در گرایش حسابداری دولتی به عنوان یکی از بهترین گرایش‌ های رشته حسابداری تحصیل می‌کنند،‌ توانایی ثبت، طبقه‌بندی و بودجه‌بندی برنامه‌های دولتی را به دست می‌آورند. این افراد می‌توانند با توجه به مهارت و دانش خود در سازمان‌ها و ادارات دولتی استخدام شده و شروع به کار کنند.

حسابداری مالی

در بین بهترین گرایش های رشته حسابداری از محبوبیت بالایی برخوردار است که مربوط به ارائه ترازنامه‌ها می‌شود. به گزارش‌های سود و زیان مربوط به تمام فعالیت‌های مالی و اقتصادی یک سازمان، ترازنامه گفته می‌شود. افرادی که از این گرایش حسابداری فارغ‌التحصیل می‌شوند، امکان فعالیت در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی را دارند.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی بهتر است یا ارشد حسابداری؟

حسابداری مالیاتی

یکی از بهترین گرایش های رشته حسابداری است که فارغ‌التحصیلان از این گرایش در زمینه محاسبه میزان مالیات بر درآمد در سازمان‌ها یا شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. این افراد می‌توانند پس از فراغت از تحصیل در سازمان‌ها و ادارات مالیاتی استخدام و مشغول به کار شوند.

حسابداری مدیریتی

در بین بهترین گرایش‌ های رشته حسابداری، جدیدترین گرایش به حساب می‌آید که می‌تواند تأثیرگذاری بالایی در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات در آینده سازمان یا شرکت داشته باشد. در واقع این نوع حسابداری پشتیبانی کننده تصمیمات آینده سازمان بوده و موضوعی محرمانه به حساب می‌آید.

برای موفقیت در حسابداری بازرگانی، باید درک خوبی از حسابداری ارزی هم داشته باشید

برای موفقیت در حسابداری بازرگانی، باید درک خوبی از حسابداری ارزی هم داشته باشید

حسابداری بازرگانی

افرادی که در این گرایش از رشته حسابداری تحصیل می‌کنند باید مهارت کافی در زمینه‌های بورس، معاملات داخلی، گمرک، مکاتبات اداری، ثبت و بایگانی، تنظیم اسناد مالی، کار با ماشین‌های اداری و غیره را داشته باشند. افرادی که از این گرایش فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در شرکت‌های فعال در زمینه بازرگانی استخدام و مشغول به کار شوند.

حسابداری منابع انسانی

شناسایی، ارزیابی و گزارش‌گیری سه‌شاخه اصلی یکی از بهترین گرایش های رشته حسابداری‌، یعنی حسابداری منابع انسانی است. این گرایش یکی از شیوه‌های نوین حسابداری است که در کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. مدیران سازمان‌ها با استفاده از اصول این گرایش قادر هستند برای آینده سازمان تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

سخن آخر

رشته حسابداری یکی از علوم پایه و بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز به حساب می‌آید که تقریبا در تمامی مشاغل، کسب و کارها، شرکت و سازمان‌ها به کار گرفته می‌شود. همین امر باعث شده است که این رشته از بازار کار بسیار خوبی برخوردار باشد و افراد زیادی تمایل به تحصیل در بهترین گرایش های رشته حسابداری داشته باشند. حسابداری و گرایش‌های مختلف آن به حدی در دنیای امروز مورد توجه قرار دارند که در حال تصاحب بازار کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 14 =