بیشتر مردم در مورد حسابداری اطلاعاتی دارند و شاید بارها نام آن را شنیده باشند؛ اما حسابرس کیست و یک حسابرس در مقایسه با یک حسابدار چه کارهایی انجام می‌دهد؟ حسابرسان نیز مانند حسابداران از نزدیک با اسناد مالی سروکار دارند؛ البته با این تفاوت که حسابرسان با یافتن خطا در اسناد و توصیه به مشتریان برای اصلاح آن‌ها همکاری می‌کنند. برخی از آن‌ها نیز در تشخیص کلاهبرداری تخصص دارند.

مسیر شغلی حسابرسی به مدرک لیسانس رشته حسابداری، فعالیت در کسب‌وکار یا زمینه‌ای مرتبط نیاز دارد؛ همچنین حسابرسان به مهارت‌های تحلیل قوی و توجه به جزئیات نیاز دارند. راهنمای ما توضیح می‌دهد که چگونه حسابرس شویم و مسیری گام به گام برای پیشرفت شغلی در این حرفه پیش روی شما خواهد گذاشت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

یک حسابرس چه کار می‌کند؟

اگر برایتان سوال شده که چگونه حسابرس شویم، باید در رابطه با وظایف آن‌ها بیشتر بدانید. به طور کلی حسابرسان اسناد مالی برای شناسایی خطاها، توصیه استراتژی‌های مالی جدید و تحقیق در مورد کلاهبرداری تجزیه و تحلیل می‌کنند. در بخش حسابرسی، متخصصان به عنوان حسابرسان داخلی و خارجی کار می‌کنند. حسابرسان داخلی اسناد مالی را برای شرکت خود بررسی می‌کنند؛ در حالی که حسابرسان خارجی ممیزی را در شرکت‌های خارجی انجام می‌دهند. نوع دیگری از حسابرس، حسابرس دولتی است. این متخصصان روی فعالیت‌های ملی و اقتصادی یک شرکت دولتی کار می‌کنند.

مدرک حسابداری به حسابرسان کمک می‌کند تا حرفه خود را آغاز كنند. برخی از افراد آموزش‌های تخصصی را با مدرک تحصیلات تکمیلی دنبال می‌کنند. حسابداران و متخصصان کسب و کارها که به دنبال تغییر شغل هستند، ممکن است حسابرسی را حرفه مناسبی ببینند. بر اساس داده‌های ماه می ۲۰۲۱ از دفتر آمار کار ایالات متحده (BLS)، حسابرسان حقوق متوسط ۷۷۲۵۰ دلاری کسب می‌کنند. در ایران نیز کمترین حقوق یک حسابرس بر اساس پایه وزارت کار تعیین می‌شود و بالاترین حقوق به بالای ۱۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. البته باید اشاره کنیم که اگر برایتان این سوال وجود دارد که چگونه حسابرس شویم باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که وظایف یک حسابرس چیست؟

یک حسابرس چه می‌کند
کارایی یک حسابرس در چیست؟

وظایف حسابرس چیست؟

در ادامه مقاله چگونه حسابرس شویم باید بگوییم که یک حسابرس به طور کلی وظایفی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

برای حسابرس شدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

جهت پاسخ کامل به سوال چگونه حسابرس شویم باید مراحل آن را قدم به قدم توضیح دهیم. قدم اول این است که حداقل پیش نیاز شغل حسابرسی داشتن مدرک لیسانس است. با اینکه روند تبدیل شدن به یک حسابرس متفاوت است، بسیاری از آن‌ها قبل از آموزش بیشتر یا مدرک تحصیلات تکمیلی، تجربه ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. در ادامه قدم به قدم پیش می‌رویم.

کارهای حسابرس شدن
کارهایی که برای حسابرس شدن لازم است

قدم اول: مدرک لیسانس حسابداری بگیرید

قدم اول اینکه چگونه حسابرس شویم تحصیل در رشته حسابداری مرتبط است. بیشتر حسابرسان مدرک لیسانس حسابداری می‌گیرند. سایر رشته‌های مرتبط دانشگاهی شامل اقتصاد، امور مالی و مدیریت کسب و کار است. در طی دریافت مدرک کارشناسی، حسابرسان باید در کلاس‌های حسابداری مالی، حسابرسی و حسابداری مدیریت شرکت كنند. همچنین بسیاری از برنامه‌ها شامل کلاس‌های کسب و کار عمومی هستند که روی مهارت‌های تحلیلی و تصمیم گیری تمرکز می‌کنند.

علاوه بر این موارد، حسابرسان آینده‌نگر می‌توانند روی مهارت‌های نرم و پیشرفت حرفه‌ای خود متمرکز شوند. به عنوان مثال، مهارت‌های ارتباطی قوی و کار تیمی یا رعایت الزامات محیط کار و کسب مهارت حل مسئله به نفع حسابرسان است؛ همچنین انجام کارآموزی می‌تواند به تازه کاران کمک کند تا یک شبکه حرفه‌ای بسازند.

قدم دوم: یک کار حسابرسی به عنوان کمک حسابرس پیدا کنید

حسابرسان واجد شرایط با داشتن مدرک لیسانس می‌توانند موقعیت‌های شغلی کمک حسابرسی پیدا كنند. شبکه سازی، حضور در جمع‌های شغلی و تکمیل کارآموزی به تحصیلات دانشگاهی کمک می‌کند تا بتوانید شغلی در سطح پایه پیدا کنید.

می‌توانید برنامه‌های پل کاری یا کاریابی را برای یافتن شغلی مناسب دنبال کنید. به عنوان یک حسابرس می‌توانید یک گواهینامه حرفه‌ای یا مدرک کارشناسی ارشد را برای افزایش پتانسیل درآمدی خود پیگیری کنید.

قدم سوم: کارشناسی ارشد حسابداری را دریافت کنید

قدم سوم در پاسخ به سوال چگونه حسابرس شویم داشتن مدرک کارشناسی ارشد است. مدرک کارشناسی ارشد به حسابرسان کمک می‌کند تا آموزش‌های پیشرفته را دریافت كنند و به موقعیت‌های شغلی تخصصی ارتقا پیدا كنند. با اینکه حسابرسان نیازی به مدرک تحصیلات تکمیلی ندارند؛ اما می‌توانند با دریافت آن به پیشرفت خود کمک كنند.

بیشتر حسابرسان کارشناسی ارشد را در حسابداری با تخصص در حسابرسی دنبال می‌کنند. گزینه‌های دیگر کارشناسی اقتصاد یا کارشناسی ارشد مالی است.
هزینه مدرک کارشناسی ارشد بسیار متفاوت است و باعث می‌شود تا پتانسیل درآمدی شما نیز بالاتر برود. قبل از گرفتن مدرک در دانشگاه، هزینه کل را در برابر پتانسیل درآمدی برای محاسبه بازده سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهید. اگر این هزینه صرفه اقتصادی داشت به فکر دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی باشید.

قدم چهارم: شغلی به عنوان حسابرس پیدا کنید

کسب تجربه حرفه‌ای می‌تواند به حسابرسان کمک مسئولیت‌های بیشتری را به عهده بگیرند و پتانسیل کسب درآمد خود را افزایش دهند. با توجه به داده‌های فعلی جامعه حسابداران رسمی برای سال ۱۴۰۱، نرخ کار ساعتی یک کمک حسابرس مبلغی حدود ۹۰۰ هزار تومان است. این مبلغ برای حسابرس ارشد و سرپرست حسابرسی به ترتیب حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با تجربه و ادامه تحصیل، حسابرسان می‌توانند در زمینه‌های تخصصی زیر مشغول به فعالیت شوند:

 

قدم پنجم: ادامه تحصیل یا تخصص را مد نظر قرار دهید

تا اینجا به سوال چگونه حسابرس شویم تا حد زیادی پاسخ دادیم اما با ادامه تحصیل و دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای می‌توانید مهارت‌های خود را افزایش دهید. این موارد به حسابرسان کمک می‌کند تا در حوزه کاری خود به روز بمانند و با فناوری‌ها و روش‌های در حال تغییر همگام شوند. گزینه‌های دیگر شامل مدرک تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مالی یا دکترای حسابداری هستند.

با اینکه حسابرسان برای فعالیت نیازی به مجوز یا گواهینامه ندارند، دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای مهارت‌های آن‌ها را به نمایش می‌گذارد و ممکن است به حسابرسان کمک کند تا در موقعیت‌های شغلی تخصصی حرفه خود را ادامه دهند.

حسابدار و حسابرس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حالا که به سوال چگونه حسابرس شویم پاسخ دادیم لازم است ببینیم فرق حسابرس و حسابدار چیست.

حسابرس و حسابدار هر دو با اسناد مالی کار می‌کنند. با این حال، در حالی که حسابداران اسناد مالی تولید می‌کنند؛ حسابرسان روی بررسی این اسناد متمرکز می‌شوند. به عنوان مثال، حسابدارانی که تخصص CPA (یکی از مدارک بسیار معتبر برای حسابداری) دارند ممکن است اظهارنامه مالیاتی یا صورت‌های افشای کسب و کار ایجاد كنند. سپس حسابرسان این اسناد را برای یافتن خطا مورد بررسی قرار می‌دهند.

برخی حسابرسان در داخل سازمان کار می‌کنند و اسناد مالی داخلی را بررسی می‌کنند. برخی دیگر به عنوان حسابرس خارجی کار می‌کنند و موارد کلاهبرداری یا سوء استفاده مالی را شناسایی می‌کنند. با اینکه وظایف شغلی حسابدار و حسابرس با یکدیگر هم پوشانی دارند و مجموعه مهارت‌های آن‌ها بسیار مشابه است، نقش‌های آن‌ها در سازمان دو مسیر شغلی مجزا را در بخش تجارت و مالی نشان می‌دهد.

تفاوت
تفاوت حسابدار و حسابرس در چیست؟

جمع بندی

در این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، به طور کامل به سوال چگونه حسابرس شویم پاسخ داده شد و تلاش کردیم تا تمام جوانب این حرفه را مورد بررسی قرار دادیم و راهی ساده پیش روی شما قرار دهیم تا بتوانید به یک حسابرس موفق تبدیل شوید. البته به یاد داشته باشید که این مسیر یک شبه یا به سرعت پیموده نخواهد شد و به علاقه و همچنین پشتکار زیادی نیاز دارد. حال که سوال شما مبنی بر چگونه حسابرس شویم پاسخ داده شد، می‌توانید به مقالات دیگر مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری را در زمینه‌های مختلف به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =