حسابداری کار‌ی است که نه‌تنها بازار کار آن اشباع نمی‌شود، بلکه نیاز به آن روز‌به‌روز هم افزایش پیدا می‌کند. همه‌ی مشاغل بدون توجه به ماهیت خود به حسابداری نیاز دارند. بنابراین با افزایش جمعیت و کار، تقاضا برای آن بیشتر هم می‌شود. بااین‌حال در این بین سوالی وجود دارد که هنوز بی‌پاسخ مانده است و آن این است که حقوق حسابدار چقدر است؟ قطعا ورود به یک کار بدون توجه به آینده‌ی شغلی و مزایا‌ی آن ممکن نیست. هدف هنرستان حسابداری پکت این است که به شما کمک کند تا با کسب اطلاعات کافی به یک حسابدار حرفه‌ای تبدیل شوید. اول از همه بهتر است بدانیم که یک حسابدار چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد.

حسابدار کیست و چه اهمیتی دارد؟

اگرچه حقوق حسابدار بخشی است که به طور ویژه‌ای به آن خواهیم پرداخت؛ اما بهتر است به طور کوتاه از حسابدار و وظایف آن نیز بگوییم. هم‌اکنون در هر سازمان و کسب‌و‌کار‌ی وجود حسابدار به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. تهیه و پردازش گزارش‌ها‌ی مالی دقیق پس از جمع‌آوری داده‌ها‌ی مالی و کسب اطلاع از سود و… همگی برای تعیین عملکرد کسب‌و‌کار مربوطه و بهبود برنامه‌ها‌ی کار‌ی لازم است. همان‌طور که می‌توان فهمید حسابدار در هر موسسه‌ای نقشی حیاتی ایفا می‌کند که شخص دیگر‌ی نمی‌تواند جا‌ی او را بگیرد.

یک حسابدار چه وظایفی دارد؟

یک حسابدار چه وظایفی دارد؟

وظایف خدماتی حسابدار عبارت‌اند از:

حسابداری چه مزایا‌یی دارد؟

دلایل زیاد‌ی وجود دارند که افراد مختلف را به سمت حسابداری سوق می‌دهند؛ اما دلیل شما چیست؟ آیا انگیزه‌ی لازم را دارید؟ اگر تنها برای حقوق حسابداری و مزایا‌ی مالی آن به سراغ حسابداری آمده‌اید، بهتر است همین حالا نگاهی به این بخش بیندازید. گروه حسابداری پکت قصد دارد تا در کنار حقوق و درآمد مناسب حسابداری، یک انگیزه‌ی عالی برای شما ایجاد کند. مزایا‌ی اشتغال در حسابداری شامل موارد‌ی ازاین‌قبیل می‌باشد:

چه عواملی بر حقوق حسابدار موثر است؟

حال بهتر است به سراغ بحث اصلی یعنی حقوق حسابدار برویم. آیا شاخص‌ها‌ی موثر بر دستمزد حسابداران را می‌شناسید؟ بله درست متوجه شدید. تعیین حقوق، کار چندان ساده‌ای هم نیست و هرگز یک حقوق ثابت نمی‌توان در نظر گرفت. دلیل آن هم این است که عوامل مختلفی در تعیین کار، کیفیت و حقوق آن تاثیر می‌گذارند. این شاخص‌ها عبارت‌اند از:

توان مالی شرکت

یکی از عوامل موثر بر حقوق افراد در رشته حسابداری، توان مالی شرکت است. گستردگی یک شرکت و میزان توان مالی آن، رابطه‌ی مستقیمی با دستمزد کارمند‌ان علی‌الخصوص حسابدار دارد. اگر دو حسابدار با شرایط برابر را در نظر بگیریم که تنها تفاوت آن‌ها در اندازه‌ی شرکت یا موسسه‌ای است که برای آن کار می‌کنند، حقوق آن‌ها متفاوت خواهد بود. در این حالت شرکتی که بزرگ‌تر است و توان مالی بیشتر‌ی دارد، حقوق بالا‌یی هم به حسابداران خود اختصاص می‌دهد.

نوع حسابداری

اگر بخواهیم نگاه دقیقی به حسابداری بیندازیم متوجه می‌شویم که حسابداری شرکت به 5 گروه تقسیم می‌شود. هر یک از افراد حسابدار بر اساس بخش مربوطه وظایفی را بر عهده دارند. این 5 گروه گفته‌شده به این شکل تقسیم‌بندی شده‌اند:

بیشتر بخوانید:

اما از بین این 5 گروه حسابداری شرکت کدام کم‌ترین و کدام بیشتر‌ین حقوق را دارند؟ اگر این شرکت‌ها را از لحاظ توان مالی با یکدیگر برابر بدانیم، حسابدار خدماتی، از حداقل حقوق حسابدار‌ی برخوردار است. این در حالی است که حداکثر حقوق برای شرکت‌ها‌ی تولید‌ی و صنعتی می‌باشد.

سمت حسابداری

هر چند سمت در تعیین حقوق سایر مشاغل نیز نقش‌آفرین است؛ اما به‌هرحال در حسابداری هم حرفی برای گفتن دارد. سمت‌ها‌ی حسابداری که می‌تواند ناشی از دانش، مهارت یا باشد، سومین عامل در تعیین حقوق حسابدار است. در مقایسه دو حسابدار با موقعیت‌ مشابه اما سمت و جایگاه متفاوت، مطمئنا فرد‌ی که سمت بالا‌تر‌ی داشته باشد، حقوق بیشتر‌ی خواهد داشت.

حال که از مهارت و تاثیر آن بر حقوق حسابدار حرف به میان آمد، گروه حسابدار‌ی خبره و حرفه‌ای پکت تصمیم دارد تا بخش‌ها‌یی از مهارت‌ها‌ی لازم برای یک حسابدار را بیان کند. همان‌طور که خود شما عزیزان می‌دانید تئوری هرگز نمی‌تواند جا‌ی تجربه‌ی عملی را بگیرد. در نتیجه به‌عنوان حسابدار لازم است در کنار مدرک تحصیلی خود به مهارت‌ها‌یی هم واقف باشید. این دانش و مهارت شامل موارد‌ی از این قبیل است: کار با نرم‌افزار‌ها‌ی حسابداری، قدرت تجزیه و تحلیل، فن بیان، مدیریت زمان، روابط‌عمومی بالا، اجرا‌ی قوانین مالیاتی، تجاری و…

محل کار برخی از حسابداران در نواحی دور‌دست قرار دارد. شهرک‌ها‌ی صنعتی در مسافت‌ها‌ی دور که به دلایلی افراد زیاد‌ی حاضر به کار در آن‌ها نمی‌شوند و یا حتی مناطق محروم از این دسته موارد هستند. به همین دلیل به حسابداری که با پذیرش این شرایط در جا‌ها‌ی این چنینی کار کند، از جانب کار‌فرما حقوق حسابداری بالا‌یی پرداخت می‌شود.

در حسابداری نیز مثل سایر مشاغل تجربیات و سوابق کار‌ی از اهمیت زیاد‌ی برخوردار است. یکی از دلایل آن، حساس‌بودن این حرفه می‌باشد. هر چقدر که دانش و مهارت حل مسئله فرد هم زیاد باشد، باز وجود سابقه به این معنا‌ست که شخص در گذشته در موقعیت کار‌ی مشابه قرار گرفته است و با شرایط آن به‌خوبی آشنا می‌باشد. در نتیجه عملکرد حرفه‌ای‌تر‌ی هم خواهد داشت. پس سابقه‌ی زیاد موجب افزایش حقوق حسابدار می‌شود.

ارتقای جایگاه شغلی حسابدار، می‌تواند تاثیر زیادی روی حقوق دریافتی او داشته باشد

ارتقای جایگاه شغلی حسابدار، می‌تواند تاثیر زیادی روی حقوق دریافتی او داشته باشد

حقوق حسابدار چقدر است؟

باتوجه‌به توضیحاتی که در بخش قبل خدمت شما عزیزان ارائه شد، واضح است که حقوق حسابدار به این راحتی قابل تشخیص نیست. بعلاوه تعیین حقوق یک شخص در مقام قیاس او با شخص دیگر نیز اشتباه است. با همه‌ی این اوصاف برای شفاف‌سازی موضوع قصد داریم که یک حقوق تقریبی از حسابداران را به شما ارائه کنیم.
حقوقی که در این بخش به‌عنوان حقوق حسابدار مشخص شده است، مطابق آمار‌ی است که در سال 1401 پس از بررسی شرکت‌ها‌ی متقاضی حسابدار به ثبت رسیده است.

لطفا توجه داشته باشید که این درآمد در سازمان‌ها‌ی مختلف نیز می‌تواند کاملا تغییر کند. پس از دیدن حقوقی غیر از این موارد تعجب نکنید. علاوه بر آن، اعداد ذکر شده، تنها میانگینی از پرداختی‌های حسابداران است و می‌تواند بته به شرکت، ابعاد آن و سختی پروژه‌ها، بیشتر یا کمتر شود.

بیشتر بخوانید: چه تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری است؟

سخن پایانی

هر آنچه که در رابطه با حقوق حسابدار‌ی لازم بود را به شما عزیزان گفتیم. به طور خلاصه این درآمد به عواملی از جمله مهارت، تجربه، سمت شغلی، نوع حسابداری شرکت و… بستگی دارد. درنتیجه بخشی از این عوامل وابسته به خود شما‌ست. سعی کنید باانگیزه به سمت این حرفه بیایید و تلاش کنید. پکت نیز به شما در این راه کمک خواهد کرد. به کمک حرفه‌ای‌ها‌ی پکت، خود نیز حرفه‌ای شوید و به درآمد بالا‌یی دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =