یکی از اولین و مهم‌ترین انتخاب‌هایی که یک دانش‌آموز انجام می‌دهد؛ رشته تحصیلی است. این انتخاب، می‌تواند حداقل چندسال و یا حتی تا آخر عمر بر زندگی او تاثیر بگذارد. به همین دلیل، باید آگاهانه و صحیح انجام شود. در این مطلب از هنرستان پکت می‌خواهیم درباره انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم اطلاعات مورد نیاز دانش‌آموزان و والدین را ارائه دهیم تا با معدل لازم این رشته و درس‌هایی که دارد، آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب با هنرستان حسابداری پکت باشید.

رشته کامپیوتر پایه نهم برای چه کسانی مناسب است؟

در نظام جدید آموزشی، دانش‌آموزان یک آزمون هدایت تحصیلی انجام می‌دهند تا با توجه به علائق شخصی، استعدادها و همچنین نمراتی که در طول سال‌های قبل کسب کرده‌اند، بهترین و مناسب‌ترین رشته را انتخاب کنند.

برای آن‌که وارد رشته کامپیوتر پایه نهم شوید نیز باید برخی شرایط را داشته باشید. برای مثال معدل لازم برای رشته کامپیوتر هنرستان حداقل ۱۲ است و علاوه‌بر اینکه باید معدل لازم برای رشته کامپیوتر نهم را داشته باشید، باید مجموع نمرات شما در سه درس ریاضی، حرفه‌وفن و علوم در هر پایه از اول متوسطه، حداقل ۳۰ باشد.

رشته کامپیوتر
رشته کامپیوتر

از شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان و یا فنی‌حرفه‌ای، این است که باید در پایان دوره اول متوسطه، در شاخه فنی و حرفه ای را انتخاب کنید و در هنرستانی که این رشته را دارد، ثبت نام نمایید. پس از آزمون خردادماه، می‌توانید فرم هدایت تحصیلی را پر کنید و به کمک مشاور خود، رشته‌ای که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

برای انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم، هدایت تحصیلی می‌تواند به شما کمک کند که موارد زیر بر روی آن تاثیر دارد:

رشته کامپیوتر چه درس هایی دارد؟

استفاده از کامپیوترها و تکنولوژی با پیشرفت علم، افزایش پیدا کرده‌است و بسیاری از کارهای روزمره توسط کامپیوترها انجام می‌شود. همچنین بسیاری از دانش‌آموزان، به این علم علاقه دارند و می‌توانند آینده شغلی درخشانی داشته باشند. به همین دلیل، یکی از بهترین رشته‌ها برای ورود به بازار کار در آینده است.

افرادی که وارد رشته کامپیوتر پایه نهم می‌شوند؛ باید دروسی همچون برنامه نویسی، سیستم عامل، شبکه های کامپیوتری، طراحی وب و… را بگذرانند.

همچنین برخلاف آن‌چه بسیاری از افراد از درس خواندن در هنرستان تصور می‌کنند؛ افرادی که وارد رشته کامپیوتر می‌شوند، باید ریاضی قوی داشته باشند. این افراد با ورود به دانشگاه، لازم است تا دروسی همچون ریاضی پیش، ریاضی ۱، ریاضی ۲، آمار و احتمالات و.. را در مقطع کاردانی و دروس دیفرانسیل، ریاضیات گسسته، آمار و احتمالات مهندسی و… را در مقطع کارشناسی ناپیوسته بگذرانند.

بیشتر بخوانید: دروس پایه های دهم تا دوازدهم رشته کامپیوتر هنرستان

درس‌های رشته کامپیوتر
درس‌های رشته کامپیوتر

علاوه‌بر این موارد، باید توجه کنید که برخی توانایی‌ها به شما کمک می‌کنند تا در این رشته موفق‌تر عمل کنید. در حقیقت، رشته کامپیوتر یک رشته عملی است. با این‌حال اگر بخواهید بدانید که برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد نهم باید در درس ریاضی و فیزیک عملکرد خوبی داشته باشید.

همچنین توانایی‌هایی همچون مهارت حل مسئله های پیچیده (بررسی و درک موقعیت و فهم مسئله برای ارائه راه حل مناسب)، یادگیری فعال (درک مفاهیم تازه و به‌کارگیری آن‌ها)، تفکر انتقادی (استفاده از منطق و آوردن دلیل برای نقاط ضعف و قوت راه حل‌ها)، تحلیل سیستم‌ها (بررسی چگونگی عملکرد سیستم‌ها و تصمیم برای تغییرات مورد نیاز)، قضاوت (تصمیم‌گیری درباره هزینه‌ها و مزایای عملکردهای مختلف و انتخاب) و پردازش اطلاعات از توانایی‌های مهم برای افرادی است که در این رشته تحصیل می‌کنند.

آیا رشته کامپیوتر سخت است؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از دانش‌آموزان پیش بیاید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، باید توانایی‌هایی همچون حل مسائل ریاضی و فیزیک را داشته باشید. همچنین علاقه به شما کمک می‌کند تا پس از انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم، از انتخاب خود پشیمان نشوید.

به همین دلیل است که هدایت تحصیلی، یک روش مناسب برای انتخاب رشته است، زیرا علاوه‌بر توانایی‌ها، به علاقه شما و همچنین عوامل دیگری نیز توجه می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پس از ورود به دانشگاه باید بتوانید واحدهای مرتبط با ریاضی زیادی را بگذرانید. به همین دلیل، نمی‌توانید از اهمیت این درس غافل شوید و چنانچه این درس برای شما دشوار است؛ ممکن است این رشته نیز در آینده برای شما جذاب باقی نماند.

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

میزان سختی رشته کامپیوتر
میزان سختی رشته کامپیوتر

در ادامه به برخی از سوالات مهم درباره این رشته پاسخ داده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

سوالات متداول دانش‌آموزان و والدین درباره رشته کامپیوتر پایه نهم

در این بخش می‌خواهیم به سوالات متداولی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، پاسخ دهیم.

1. نمرات و معدل لازم برای رشته کامپیوتر پایه نهم چقدر است؟

بسیاری از مدارس، برای ورود به رشته کامپیوتر پایه نهم، شرط معدل قرار داده‌اند. به همین دلیل باید در درس ریاضی ۱ اول متوسطه، حداقل نمره ۱۰ را کسب کنید. همچنین نباید معدل شما کمتر از ۱۲‌ باشد. از آن‌جایی‌که دروس ریاضی، فیزیک و علوم نیز اهمیت بالایی دارند، باید مجموع نمرات امتحانات خرداد در این سه درس و در هر پایه حداقل ۳۰ باشد. همچنین مجموع نمرات مربوط به این رشته در دوره اول متوسطه (بجز کارگاه خوداتکایی) باید حداقل ۱۲۰ باشد.

بیشتر بخوانید: شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان

2. رشته کامپیوتر در هنرستان به چه صورت است؟

در هنرستان، رشته‌ها به دو دسته کار و دانش و فنی و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید بسته به علاقه خود در یکی از این دو دسته وارد شوید. تفاوتی که این دو گروه دارند، این است که در هنرستان فنی‌ و حرفه‌ ای حجم درس‌های تئوری بیشتر است و در کار و دانش، درس‌های عملی، حجم بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام در هنرستان پکت برای سال تخصیلی 1402

3. زمان انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم چه زمانی است؟

بعد از امتحانات خرداد، دانش‌آموزان می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند و فرم هدایت تحصیلی (20 پرسش متداول دانش آموزان درباره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته هنرستان) را پر کنند و در ادامه با مشاور خود مشورت کرده و اقدام به انتخاب رشته نمایند.

4. بازار کار رشته کامپیوتر چگونه است؟

این رشته، یکی از رشته‌های بسیار کاربردی است و با گسترش استفاده از کامپیوترها و نیاز به برنامه‌نویسی و سایر تخصص‌های مرتبط با کامپیوتر، بازار کار خوبی برای این رشته در داخل و خارج از کشور وجود دارد. البته موضوع بازار کار رشته کامپیوتر منوط به این است که فرد توانایی و تخصص کافی داشته باشد.

بازار کار رشته کامپیوتر
بازار کار رشته کامپیوتر

5. برای ورود به رشته کامپیوتر سهمیه وجود دارد؟

شاید هنگام انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم نگران وجود سهمیه باشید. برای پاسخ به این نگرانی، باید بگوییم که براساس منطقه تحصیلی، سهمیه وجود دارد. در حقیقت سهمیه منطقه سبب می‌شود که براساس مدارس و ظرفیت آن‌ها، برای هر رشته سهمیه‌های مختلفی در نظر گرفته شود. به همین دلیل، لازم است نمرات و شرایط شما از حداقل بالاتر باشد. ممکن است نمرات شما به حد نصاب برسد؛ اما ظرفیت مدرسه پر شود.

در این شرایط می‌توان با تغییر مدرسه و منطقه زندگی، امکان ورود به رشته را افزایش داد. همچنین سهمیه‌هایی همچون سهمیه جانبازی و ایثارگری و خانواده شهدا و رزمندگان نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب توضیح داده شد، برای ورود و انتخاب رشته کامپیوتر پایه نهم، باید بتوانید به حد نصاب نمرات برسید و همچنین در فرم هدایت تحصیلی نیز امتیاز لازم را کسب کنید. این رشته، آینده خوبی دارد و به شما امکان می‌دهد تا در مشاغل مختلفی همچون برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، تولید و مونتاژ صدا و تصویر و… فعالیت کنید. اگر به این رشته علاقه دارید، برای اطلاع از ظرفیت و شرایط نام‌نویسی در رشته کامپیوتر هنرستان پکت، می‌توانید وارد سایت این مدرسه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =