کامپیوتر یکی از رشته‌های مرتبط با فناوری و کامپیوتر در دوره‌های آموزشی حرفه ای است. دانش‌آموزان پس از اتمام سال اول دبیرستان، می‌توانند این رشته را انتخاب کنند و در مدت سه سال تحصیلات خود را در این زمینه ادامه دهند. رشته کامپیوتر به دلیل محتوای آموزشی جذاب و نیز آینده شغلی خوبی که در بر دارد، از جمله رشته‌های محبوب در بین دانش‌آموزان است. در این مطلب در مورد شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان صحبت می‌کنیم.

در این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، معرفی دو نوع هنرستان کاردانش و فنی حرفه‌ای و شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان بررسی شده است. همچنین، دروسی که در کامپیوتر هنرستان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از اتمام دوره تحصیلی در این رشته، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان وجود دارد که می‌توانند به عنوان تکنسین فنی، برنامه نویس یا متخصص شبکه فعالیت کنند. همچنین، فراگیری در مقاطع بالاتر نیز امکان‌پذیر است.

معرفی رشته کامپیوتر و شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای

در هنرستان فنی حرفه‌ای، کامپیوتر به عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار در سطح متوسطه فنی حرفه‌ای قرار دارد. در این رشته، دانش آموزان با مفاهیم اساسی و پیشرفته کامپیوتر آشنا می‌شوند و رویکردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در عمل تجربه می‌کنند.

شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان فنی حرفه‌ای شامل مواردی از قبیل اینکه دانش‌آموزان باید دارای مدرک پایه نهم با معدل مناسب باشند، می‌باشد. پس از ثبت‌نام، دانش‌آموزان به مدت سه سال در این رشته تحصیل می‌کنند و مدرک کارودانش خود را دریافت می‌کنند.

در بین شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان و گرایش‌ های مهندسی کامپیوتر، دانش‌آموزان دروسی مانند برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، طراحی وب، پایگاه‌داده، سیستم‌های عامل و… را در کنار دروس عمومی مانند ریاضیات و زبان انگلیسی خواهند داشت.

معرفی رشته کامپیوتر
معرفی رشته کامپیوتر

در پایان دوره تحصیلی، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان تکنسین فنی، برنامه‌نویس یا متخصص شبکه در صنایع مختلف به کار گرفته شوند. همچنین، فراگیری در مقاطع بالاتر نظیر دانشگاه و مدارس حرفه‌ای نیز امکان‌پذیر است.

شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان فنی حرفه‌ای

ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان برای دانش‌آموزان معمولاً پس از پایان دوره نهم دبیرستان امکان‌پذیر است. شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان، عبارتند از:

  1. داشتن مدرک پایه نهم دبیرستان با معدل مناسب.
  2. قبولی در آزمون ورودی هنرستان.
  3. اخذ موافقت نامه اولیه از والدین یا سرپرست قانونی.

در هنرستان، برخلاف دبیرستان‌های عادی که دانش آموزان بر اساس رشته تحصیلی انتخابی خود انتخاب می‌شوند، دانش آموزان در آزمون ورودی هنرستان، موضوعاتی مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند. به علاوه، دانش‌آموزان باید توانایی‌های ذهنی و فنی داشته باشند که برای یادگیری مفاهیم پیشرفته کامپیوتر لازم است.

بعد از قبولی در هنرستان، دانش‌آموزان به مدت 3 سال در هنرستان کامپیوتر تحصیل خواهند کرد و در صورت موفقیت، مدرک کاردانش خود را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

رشته کامپیوتر در هنرستان کار و دانش

هنرستان کاردانش با بیش از 3 شاخه و 150 زیرشاخه، به دلیل نیاز کشور به توسعه تکنولوژی و پرورش نیروی فنی، در زمینه پرورش نیروهای متخصص و فنی آموزش می‌دهد. کامپیوتر یکی از رشته‌های اصلی این هنرستان است که تأکید بیشتری به دروس عملی دارد و دانش‌آموزان به صورت فعال با کامپیوتر کار می‌کنند.

رشته کامپیوتر در کار و دانش
رشته کامپیوتر در کار و دانش

افراد علاقه‌مند به کامپیوتر، که عموماً قدرت تجزیه و تحلیل مناسبی را برای حل مسائل دارند و به دنبال پیشرفت و توسعه خود هستند، می‌توانند با شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان تطبیق یابند و وارد این رشته شوند. این رشته شامل زیرشاخه‌های مختلفی است که باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند در زمینه‌های مختلفی کار کنند. به عنوان مثال، برنامه‌نویسی، طراحی وب، شبکه‌های کامپیوتری، پایگاه داده و سیستم‌های عامل از جمله دروس مورد نیاز در این رشته هستند.

با توجه به تغییرات روزانه در این صنعت، دانش‌آموزان در این رشته باید به دنبال بروزرسانی و به‌روزرسانی خود با منابع جدید باشند. در نهایت، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس فنی، برنامه‌نویس یا متخصص شبکه در صنایع مختلف به کار گرفته شوند.

دروس ارائه شده در کامپیوتر هنرستان

آشنایی با دروس این رشته یکی از شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان می باشد. در کامپیوتر فنی حرفه‌ای و کاردانش، دانش‌آموزان در طول سه دوره تحصیلی با موضوعات مختلفی از جمله علوم کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری، برنامه‌نویسی و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری آشنا می‌شوند. همچنین، در دوره‌های پایه نیز دروسی مانند تعلیمات دینی، زبان‌های خارجی، ریاضی و علوم اجتماعی در برنامه تدریس قرار دارند.

در دوره یازدهم و دوازدهم، دروس شبکه نرم‌افزار کامپیوتری، نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت‌افزار، الزامات محیط کار و آمادگی دفاعی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. همچنین، دروس مانند مدیریت تولید، سواد رسانه‌ای، اخلاق حرفه‌ای و کارآموزی در زمینه شبکه و نرم‌افزار نیز برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

در کاردانش، دانش‌آموزان به موضوعات مختلفی در زمینه طراحی و توسعه صفحات وب آشنا می‌شوند و دروس پایه نیز همچنان در برنامه تدریس قرار دارند. در هر سه دوره تحصیلی، با پاس نمودن دروس اختصاصی رشته، دانش‌آموزان به مدرک دیپلم دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: دروس پایه های دهم تا دوازدهم رشته کامپیوتر هنرستان

نحوه و شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان

رشته کامپیوتر هنرستان فنی حرفه‌ای، به دلیل نیاز روزافزون به فناوری، جزء رشته‌های پرطرفدار است. طی سه سال تحصیلی، دانش آموزان با علم کامپیوتر و مهارت‌های لازم برای توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها آشنا می‌شوند. آینده شغلی در این رشته، با کسب تخصص، تضمین شده است و افراد می‌توانند در بازار کار رشته کامپیوتر به عنوان تکنسین فنی، مهندس شبکه، برنامه نویس و سایر حوزه‌های مرتبط به فعالیت بپردازند.

علاوه‌بر این، مهم‌ترین شرایط ورود به رشته کامپیوتر هنرستان علاقه شخصی دانش‌آموزان می‌باشد.

بیشتر بخوانید: درآمد مهندس کامپیوتر در ایران چقدر است؟

کلام آخر

در هنرستان فنی حرفه‌ای، کامپیوتر یکی از رشته‌های مورد توجه است. داوطلبان برای دارا بودن شرایط ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان باید نمرات مورد قبول در پایه نهم را کسب کرده و به شرکت در مشاوره تحصیلی با انتخاب این رشته اقدام کنند. طی سه سال تحصیلی در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم، دانش‌آموزان با علم کامپیوتر آشنا می‌شوند و در دروس اختصاصی کامپیوتر شرکت می‌کنند. برای موفقیت در این رشته، دانش آموزان باید خلاق و با روحیه ماجراجویی باشند و توانایی ایده پردازی، تحلیل و قدرت توسعه را داشته باشند. در پایان تحصیل، فارغ التحصیلان می‌توانند در حوزه‌هایی مثل تکنسین فنی، مهندس شبکه و برنامه نویسی فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 3 =