رشته مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های تحصیلی محبوب است که در سال‌های اخیر با رشد و توسعه فناوری در زمینه کامپیوتر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این رشته که به صورت کلی به آموزش پایه و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای کاربردی کامپیوتر می‌پردازد، توانسته علاقمندان زیادی را در سراسر دنیا جذب کند. با توجه به این موضوع که مباحث مربوط به کامپیوتر روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند، نیاز به افراد متخصص در این زمینه رو به افزایش است. به همین دلیل این رشته از بازار کاری بسیار خوبی برخوردار بوده به طوری که درصد زیادی از فارغ‌التحصیلان از این رشته می‌توانند در مدت کوتاهی در این حوزه مشغول به کار شوند. اما درآمد مهندس کامپیوتر در ایران چقدر است؟ با ادامه این مقاله از هنرستان حسابداری پکت همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریابید.

شغل‌های مرتبط با رشته مهندسی کامپیوتر

با توجه به این موضوع که موقعیت‌های شغلی متنوعی در رابطه با رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد، بهترین راه برای درک وضعیت درآمد مهندس کامپیوتر در ایران، معرفی این موقعیت‌های شغلی و بررسی شرایط آن‌ها است. در ادامه چند نمونه از محبوب‌ترین و بهترین مشاغل مرتبط با مهندسی کامپیوتر از نظر بازار کار کامپیوتر و درآمد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هیئت علمی دانشگاه

افرادی که تحصیل خود در یکی از گرایش‌های مهندسی کامپیوتر را تا مقطع دکترا ادامه دهند می‌توانند برای پذیرش به عنوان عضو هیئت علمی در یکی از دانشگاه‌های کشور اقدام کنند. افرادی که به کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی علاقه دارند می‌توانند این مسیر را در پیش بگیرند. میزان درآمد مهندس کامپیوتر در این جایگاه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. با توجه به این موضوع که عضویت هیئت علمی دانشگاه یک شغل دولتی محسوب می‌شود، افراد می‌توانند به صورت میانگین بین 15 تا 35 میلیون تومان در ماه (بر اساس حقوق سال 1401) درآمد داشته باشند.

فریلنسرهای کامپیوتر، می‌توانند تا چندین میلیون در ماه، درآمد شناور داشته باشند

فریلنسرهای کامپیوتر، می‌توانند تا چندین میلیون در ماه، درآمد شناور داشته باشند

فریلنسری

یکی از بهترین راه‌های درآمد مهندس کامپیوتر، فعالیت در پروژه‌های فریلنسری است. فریلنسر به افرادی گفته می‌شود که به صورت شخصی خدماتی را ارائه می‌دهند و شغل ثابتی نداشته و به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند. این امکان وجود دارد که یک فریلنسر در یک بازه زمانی به صورت همزمان بر روی چندین پروژه کار کند. میزان درآمد مهندس کامپیوتر در مشاغل فریلنسری تا حد زیادی به تجربه، رزومه کاری و زمانی که برای کار اختصاص می‌دهد، وابسته است. در مشاغل فریلنسری این امکان وجود دارد که با شرکت‌های خارجی به صورت دورکاری فعالیت کرده و هزینه آن را دریافت کرد که درآمد بسیار خوبی دارد.

توسعه دهنده وب

یکی از موقعیت‌های شغلی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده و می‌تواند درآمد مهندس کامپیوتر در سطح بالایی قرار دهد. توسعه‌دهندگان وب، به برنامه‌نویسانی گفته می‌شود که فعالیت آن‌ها به صورت اختصاصی بر روی کدنویسی، طراحی و ساخت وب‌سایت تمرکز دارد. شناخت و مهارت کافی در زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی و استفاده از آن‌ها برای طراحی وب‌سایت از لازمه‌های این شغل به حساب می‌آید. افرادی که به صورت حرفه‌ای در این شغل فعالیت کنند می‌توانند بین 10 تا 40 میلیون تومان در ماه درآمد کسب کنند.

توسعه نرم افزار

استفاده از نرم‌افزارها روز به روز در حال رشد و توسعه است؛ به همین دلیل درآمد مهندس کامپیوتر که در زمینه توسعه نرم‌افزار کار می‌کند در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. این افراد وظیفه دارند که از طریق برنامه‌نوسی، برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را برای اجرای بر روی کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها توسعه دهند (مانند توسعه امنیت نرم افزار حسابداری ابری). افرادی که در این زمینه شغلی فعالیت می‌کنند می‌توانند در طول ماه از 10 تا 30 میلیون تومان درآمد کسب کنند.

مدیر پروژه IT

افرادی که در زمینه مدیریت پروژه‌های IT فعالیت می‌کنند وظیفه دارند که اهداف مربوط به حوزه فناوری در یک سازمان را بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی و اجرا کنند. این افرد باید از مهارت‌های رهبری و مدیریتی بسیار خوبی برخوردار باشند زیرا در سازمان مسئولیت یک تیم را بر عهده دارند. درآمد مهندس کامپیوتر در ایران در این جایگاه شغلی بین 25 تا 30 میلیون تومان در ماه است.

مهندس هوش ‌مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های شغلی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این حوزه مهندسان کامپیوتر وظیفه ساخت، تست و توسعه سیستم‌های کامپیوتری با هدف توانایی تفکر عقلانی مشابه با انسان را بر عهده دارند که به عنوان هوش مصنوعی شناخته می‌شود. مهارت عالی در زمینه برنامه‌نویسی، درک قوی از توسعه نرم‌افزار، جبر خطی و آمار و احتمال از لازمه‌های فعالیت در این حوزه است. درآمد مهندس کامپیوتر در ایران در این حوزه کاری در حدود 20 الی 40 میلیون تومان در ماه است.

رفتن به سراغ گرایش‌های تازه رشته کامپیوتر می‌تواند امنیت شغلی و درآمد شما را تضمین کند

رفتن به سراغ گرایش‌های تازه رشته کامپیوتر می‌تواند امنیت شغلی و درآمد شما را تضمین کند

بهترین موقعیت‌های شغلی مرتبط با کامپیوتر در ایران

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌هایی است که در ایران بازار کاری خوبی دارد و درآمد مهندس کامپیوتر در این حوزه در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های اندروید عمده بازار کار رشته کامپیوتر در ایران را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این حوزه‌های کاری می‌توان از حوزه شبکه، امنیت، پایگاه داده و طراحی برنامه ویندوز به عنوان اصلی‌ترین موقعیت‌های شغلی در بازار کار رشته کامپیوتر در ایران نام برد. حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا، بلاکچین و بازی‌سازی جزو حوزه‌هایی هستند که در حال یافتن جایگاه خود در بازار ایران هستند اما با این حال درآمد مهندس کامپیوتر در این حوزه‌ها نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

سخن آخر

رشد روزافرون فناوری و همچنین پررنگ شدن نقش کامپیوترها در زندگی روزمره انسان شرایطی را فراهم کرده است که رشته مهندسی کامپیوتر به یکی از محبو‌ب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌ها تبدیل شود. با توجه به پیشرفت لحظه‌ای فناوری در این حوزه، نیاز به افراد متخصص و دارای مهارت در این زمینه همیشگی است؛ به همین دلیل بازار کار رشته کامپیوتر در دنیا و ایران در وضعیت بسیار مساعدی قرار دارد و آینده این بازار بسیار روشن و قابل اطمینان به نظر می‌رسد. با توجه به تنوع شغلی بالا، امکان پیشرفت و ارتقا در بازار کار این رشته، درآمد مهندس کامپیوتر که از مهارت و تخصص کافی و سطح بالا در این حوزه برخوردار باشد، در مشاغل مرتبط با مهندسی کامپیوتر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =