روزهای پایانی اسفند و بوی بهار که می‌آید سر آدم هم باد نرمی می‌خورد به‌خصوص دانش‌آموزان. پس از شش ماه تلاش پیرامون مطالعه دروس، حالا یک فرصت حسابی نزدیک است. سیزده روز تعطیلی عید نوروز که با احتساب تعطیلات اول و آخرش گاهی به پانزده روز هم می‌رسد. استراحت‌کردن و آرامش دادن به ذهن برای دانش آموزان بسیار خوب است؛ اما تجربه نشان داده بدون برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید احتمال افت درسی بسیار بالا می‌رود. پس راه حل چیست؟ چگونه می‌توان هم نوروز دلپذیری داشت و هم دچار افت تحصیلی نشد. این مقاله برای یافتن پاسخ به همین سؤال است. پس با هنرستان حسابداری پکت همراه شوید.

چرا باید در ایام نوروز درس بخوانیم؟

چیزی که باید از آن مطمئن باشید این است که ما متوجه لذت‌بردن از زمان تعطیلات هستیم. کسی علاقه‌مند به گرفتن این فرصت استراحت و لذت از شما نیست و قرار هم نیست این دو گزینه را در زمان تعطیلات از دست بدهید. فقط کافی است برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید داشته باشید. مهم این است که فراموش نکنید به معدل بالا و یادگیری برای آینده و کنکور سراسری نیاز دارید.

در برنامه ریزی عید برای دانش آموزان، می‌توانید مطالعه دروس عقب‌افتاده را جبران کنید و مروری بر درس‌ها داشته باشید تا با آمادگی به کلاس‌های درس بازگردید و از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی جلوگیری کنید. برای دانش‌آموزانی که به سال کنکور خود نزدیک هستند نیز ایام تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای مطالعه دوره‌ای درس‌هاست.

چرا باید در ایام نوروز درس بخوانیم؟

برنامه ‌ریزی تحصیلی در ایام عید چه ویژگی دارد؟

برنامه ریزی عید برای دانش آموزان به معنای به مسافرت نرفتن و یا دیدوبازدید انجام‌ندادن نیست. تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای استراحت ذهن است تا دانش‌آموزان برای یادگیری مطالب جدید آماده شوند. اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر مطالب پیشین از یاد برود و شما بدون آمادگی نسبت به دروس قبلی، پس از عید با دروس جدید مواجه شوید؟ از طرفی چگونه دروس قبلی یا عقب‌افتاده را مرور کنید بدون اینکه روزهای نوروز و تفریحاتش را از دست ندهید؟

اینجاست که برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید بسیار مهم می‌شود. شما با درست‌کردن یک جدول درسی مناسب می‌توانید هم‌درس‌ها را مرور کنید و هم تعطیلات خوبی را پشت سر بگذارید. این‌گونه پشیمانی از عدم موفقیت هم برایتان رخ نخواهد داد. چرا که شما با یک برنامه خوب پیش رفته‌اید و هیچ‌چیز را از دست نداده‌اید.

فراموش نکنید طبق برنامه‌ریزی پیش رفتن برای دانش آموزان رشته حسابداری و رشته کامپیوتر پکت یا دیگر  دانش آموزان، شاید کار چالش برانگیزی باشد؛ اما بعد از رعایت چند روز هم جالب خواهد شد و هم نتیجه کار در روزهای بعدی شما را خوشحال خواهد کرد. همچنین برای امتحانات دوره بعد، اضطراب و استرس ناشی از عقب‌افتادگی را با خود حمل نخواهید کرد.

برنامه ‌ریزی تحصیلی در ایام عید چه ویژگی دارد؟ 

دانش‌آموزان بدون برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید چه می‌کنند؟

باید بگویم جواب این پرسش من را وادار می‌کند پیش از گفتن دو اتفاق مهم، چیزی برای شما تعریف کنم. هنگامی که دانش‌آموز بودم همیشه در برابر درس‌خواندن در عید مقاومت داشتم. به خودم می‌قبولاندم که فقط وقت استراحت است و روزهای اول جز کارهایی که به آن علاقه داشتم کار دیگری انجام نمی‌دادم.

اما پس از گذشت چند روز دچار اضطراب می‌شدم (کاهش استرس امتحان). به یاد درس‌های عقب‌افتاده می‌افتادم و ناخودآگاه برخی از مباحث را در ذهنم مرور می‌کردم و اگر مطلبی را به یاد نمی‌آوردم استرسم افزایش پیدا می‌کرد. متأسفانه طول کشید تا راه درست را پیدا کنم و به همین دلیل چالش‌های بسیاری در درس‌خواندن داشتم.

بنابراین، می‌توانم به شما ضمانت دهم دو موردی که بعدازاین پاراگراف خواهید خواند نه‌تنها به شما کمک نمی‌کند؛ بلکه بیشتر ذهنتان را آشفته می‌سازد و اضطراب و خستگی‌تان را افزایش می‌دهد و یا هر آنچه می‌دانسته‌اید را به یاد نخواهید آورد.

1. درس‌خواندن انفجاری در ابتدا و سپس رهاکردن ناگهانی دروس

اگر از آن دسته هستید که ترجیح می‌دهید تمام دروستان را از همان ابتدا، بعد از شروع اولین روزهای تعطیلی مطالعه کنید؛ حتماً در سرتان هست که خیالتان از درس‌ها راحت شود تا باقی تعطیلات را با خیال راحت به تفریح و استراحت بپردازید.

اگر حالا این سؤال در ذهنتان شکل‌گرفته که ایراد این کار چیست؟ باید به شما بگویم جواب به‌سادگی، به‌یادنیاوردن حجم زیاد اطلاعاتی که انفجاری به ذهن خود وارد کرده‌اید؛ پس از تعطیلات است. این تصور را دور بریزید که شما می‌توانید تمامی دروس را در مدت‌زمان کوتاهی وارد ذهنتان کرده و آن را حفظ کنید.

حافظه به این شکل کار نمی‌کند. مراحل حافظه یادگیری، نگهداری و به‌یادآوردن است و این اتفاق نیاز به زمان دارد تا ذهن خودش را آماده کرده و اطلاعات را دسته‌بندی و طبقه‌بندی کند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان

دانش‌آموزان بدون برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید چه می‌کنند؟

2. استراحت و تفریح در ابتدا و بعد خواندن انفجاری دروس

اگر هم قید برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید را زده‌اید و با خود می‌گویید حالا وقت هست؛ باید به شما بگویم خطای بزرگی را مرتکب شده‌اید. چرا که اگر روزهای پایانی تعطیلات به سراغ دروس بروید، به این امید که تمامی آن‌ها را مطالعه کنید و درس‌های عقب‌افتاده را به انجام برسانید؛ احتمال به‌خوبی به‌یادآوردن آنچه تابه‌حال آموخته‌اید بسیار کم است.

باتوجه‌به حجم زیاد درس‌ها استرس شما افزایش پیدا خواهد کرد و تمام مدت احساس می‌کنید که وقت کافی ندارید. در حقیقت در این زمان کم ذهن شما تنها درگیر انجام کار می‌شود و نه یادگیری. پس اهمیت برنامه ریزی عید برای دانش آموزان را فراموش نکنید و بدانید که دلیل قانع‌کننده‌ای پشت آن است.

برنامه‌ریزی درست برای مطالعه دروس در عید چگونه است؟

بهترین برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید، برنامه‌ای است که هم‌زمان با تفریح و استراحت پیش برود. از انفجاری درس‌خواندن پرهیز کنید. شما با یک برنامه درست می‌توانید در طول عید هم از تعطیلات و استراحت لذت ببرید و هم دروس خود را مرور کنید و کارهای عقب‌افتاده‌تان را انجام دهید.

آمار نشان می‌دهد اگر شما تفریح و درس را همگام با هم انجام دهید هم آمادگی بهتری برای دروس جدید، بعد از تعطیلات خواهید داشت و هم در امتحانات پایان سال موفق‌تر خواهید بود (راه های موفقیت در امتحانات). اگر هم قرار است بعد از تعطیلات آزمون تیزهوشان دهید با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید تمامی تعطیلات را به درس‌خواندن نگذرانید.

برنامه‌ریزی درست برای مطالعه دروس در عید چگونه است؟

برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید چه روندی دارد؟

برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید چه روندی دارد؟

سخن پایانی

بهترین ساعاتی که دانش‌آموزان می‌گذرانند تنها ساعات استراحت و تفریح نیست. در حقیقت هر دانش‌آموزی اگر در رشته موردعلاقه خود تحصیل کند و فشار مراجع آموزشی و خانواده بر روی او بیش از اندازه نباشد؛ می‌تواند اوقات خوشی را در درس‌خواندن بگذراند. خوب است که خود دانش‌آموز نیز با آموزش آینده‌نگری از زمان خود بهترین استفاده را ببرد. در راستای استفاده بهینه از زمان تعطیلات نوروز در این مقاله از چرایی و ویژگی‌های برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید گفتیم. آسیبِ نداشتن برنامه درست را عنوان کردیم و گفتیم که برای داشتن زمان استراحت و تفریح به همراه مطالعه دروس چه برنامه‌ای می‌توانید داشته باشید. آینده‌نگر باشید و از عید خود همراه با لذت‌بردن استفاده بهینه کنید.

بیشتر بخوانید: میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور 1403

سؤالات متداول

برنامه ریزی تحصیلی در ایام عید برای کنکور چگونه است؟

در برنامه ریزی عید برای دانش آموزان ماجرای کنکور شکل دیگری دارد. در ابتدا باید هدف خود را بدانید و آن را تعیین کنید. سپس وضعیت خود را در هر درس بشناسید. منابع لازم را دسته‌بندی کنید. زمان‌بندی کنید و با مشخص‌کردن شکل مطالعه‌تان برنامه‌ریزی کنید.

برای عید خود چگونه برنامه درسی بریزم؟

هم‌زمان با تفریح و استراحت درس بخوانید. هرگز درس‌خواندن را همان اول عید، ناگهانی انجام ندهید که بعد بی‌خیال درس شوید. مطالعه دروس را به روزهای پایانی عید هم نیندازید. مدت زمانی را برای مرور درس‌ها از درس‌های سخت‌تر تا آسان‌تر، در روز تعیین کنید و به خود بابت انجام برنامه روزانه‌تان پاداش دهید. اگر هم در روز موفق به انجام برنامه خود نشدید، خود را تنبیه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =