یکی از موضوعاتی که داوطلبان کنکور در چند سال اخیر بیشترین استرس آن را داشته‌اند، بحث معدل و تاثیر آن بر نتیجه کنکور است. سوابق تحصیلی می‌تواند بر روی نمره کنکور و رتبه داوطلب در آزمون سراسری تاثیرگذار باشد. براساس اعلام سایت سنجش، سوابق تحصیلی داوطلبان یا تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ تنها ۵۰% و به صورت قطعی محاسبه می‌شود. مسئولین سازمان سنجش از چند سال قبل تلاش می‌کردند که در فرآیند پذیرش، داوطلبان کنکور از عدالت بیشتری برخوردار شوند. این تلاش‌ها به نتیجه رسید و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که از سال ۱۴۰۲ به بعد، سوابق تحصیلی تاثیر مهمی در پذیرش داوطلبان در کنکور خواهد داشت.

به زبان ساده، از کنکور ۱۴۰۲ به بعد، معدل شما در قبولی کنکور سراسری نقش مهمی خواهد داشت. این خبر قابلیت جدیدی نیست، اما اخیراً برای داوطلبان پیش آمده است که سوالاتی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد. در ادامه این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت. در کنکور ۱۴۰۳، سهم معدل چقدر است؟ آیا معدل درس‌های دیگر هم در نتیجه کنکور تاثیر دارد؟ تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان سیستم قدیمی چگونه است؟ آیا در آینده تاثیر معدل در کنکورهای بعدی افزایش می‌یابد؟

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

با توجه به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه برگزاری کنکور سراسری تغییراتی را پیش رو داشته است. یکی از تغییرات اعمال شده، استفاده از سوابق تحصیلی و معدل در امتحان کنکور سراسری است. بنابراین، افرادی که مشمول این تغییر هستند باید در هنگام ثبت نام کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند تا اعمال شود.

کنکور سراسری یکی از بزرگ‌ترین آزمون‌های ورودی به دانشگاه در کشور ما است و اهمیت بسیاری دارد. تمامی تغییرات و اصلاحات کنکور سراسری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. در دو سال گذشته، به دستور این شورا، تغییرات زیادی در کنکور اعمال شد که شامل حذف دروس عمومی و زیرگروه‌ها بود. اما تاثیر قطعی معدل در کنکور، تغییراتی بسیار مهم‌تری را به دنبال داشت.

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1403 بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان سنجیده می‌شود. این تاثیر به میزان پنجاه (۵۰)% قطعی است. این تاثیر در آزمون سراسری سال‌های بعد متفاوت بوده که در جدول زیر میزان تاثیر هر یک از دروس عمومی و اختصاصی در کنکور براساس سال بیان شده است.

سال برگزاری کنکور پایه‌هایی که نمره‌شان اهمیت دارد میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی
1402 فقط پایه دوازدهم 40% قطعی
1403 فقط پایه دوازدهم 50% قطعی
1404 پایه‌های یازدهم و دوازدهم 60% قطعی
1405 پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم 60% قطعی

تأکید می‌شود که سوابق دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ تاثیر قطعی و به نسبت بالایی (۵/۳۷%) در نمره کل داوطلبان دارد. همچنین، سوابق پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی نیز با تاثیر قطعی و مستقیم (۵\۱۲%) در نمره کل مورد توجه قرار می‌گیرد. کلیه این تغییرات باعث می‌شود تا درصد کلی تاثیر سوابق تحصیلی فرد به ۵۰% برسد.

برای ثبت نام در کنکور، دسته‌ای از افراد می‌بایست کد سوابق تحصیلی خود را از سایت آموزش و پرورش دریافت کنند. بهتر است داوطلبان قبل از اقدام به دریافت کد سوابق تحصیلی، این مقاله را تا انتها بخوانند تا درباره نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم اطلاعات بیشتری کسب کنند.

راهنمای زمان و نحوه اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری، به شما برای ارسال درخواست بازبینی و بررسی کارنامه کنکور کمک می‌کند.

نحوه تاثیر معدل در کنکور 1403

در نوبت اول کنکور 1403 (اردیبهشت ماه)، افرادی که ثبت نام کرده‌اند وارد بخش سوابق تحصیلی می‌شوند. بنابراین، دانش‌آموزان باید به معدل خود در آزمون کتبی، به خصوص دروس عمومی، توجه کنند. این کار باعث افزایش تراز آن‌ها و افزایش شانس قبولی در دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی می‌شود.

آخرین جلسه شورای عالی انقلاب در سال تحصیلی اردیبهشت ۱۴۰۳ به تغییر در میزان تاثیر معدل برای داوطلبان آزمون سراسری پذیرش دانشگاهی پرداخته است. بر اساس این تغییر، معدل دانش آموزان در پایه دوازدهم نقش 50% در پذیرش آن‌ها دارد و این تاثیر قطعی است. به عبارتی دیگر، معدل دانش آموزان در پایه دوازدهم دارای اهمیت بسیار زیادی در انتخاب دانشگاه برای ورود به دانشگاه است.

نحوه تاثیر معدل در کنکور 1403

همچنین، به تازگی شورای عالی انقلاب تصمیم گرفته است که امتحانات نهایی در تمامی پایه‌های متوسطه دوم به صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار شوند. این تصمیم به منظور ایجاد یکسانی در سطح آموزش و ارزیابی دانش آموزان در سراسر کشور اتخاذ شده است. این تغییرات نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با توجه به اهمیت معدل در انتخاب دانشگاه، فرایند پذیرش را عادلانه و یکسان برای تمامی دانش آموزان کشور انجام دهد.

بیشتر بخوانید: کامپیوتر یا حسابداری؟ کدامیک بهتر است؟

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیرمرتبط

هم‌اکنون تمایل داریم به یک سوال مهم پاسخ دهیم: کدام داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی هستند؟ به طور دیگر، بیایید سؤال را با این شکل مطرح کنیم: تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم چگونه است؟ داوطلبان نظام قدیم که به یکی از رشته‌های نظری (تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) تعلق دارند و مدرک دیپلم آن‌ها مربوط به سال ۸۴ به بعد است یا مدرک پیش دانشگاهی آن‌ها مربوط به سال ۹۱ به بعد است، مشمول تاثیر سوابق تحصیلی هستند. در کنکور سال ۱۴۰۲، از ۴۰% سهم سوابق تحصیلی، ۳۰% مربوط به نمرات مدرک دیپلم و ۱۰% مربوط به نمرات پیش دانشگاهی است. اما فارغ التحصیلان رشته‌های غیرنظری و فنی حرفه‌ای و همچنین داوطلبانی که مدرک دیپلم آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۴ است، در کنکور سال ۱۴۰۳ مشمول سوابق تحصیلی نخواهند بود.

فرض کنید یک شخص دارای مدرک دیپلم رشته ریاضی باشد و برای شرکت در کنکور رشته تجربی آماده می‌شود. سازمان سنجش در این مورد اصلاحیه‌ای را منتشر کرده است که بر اساس آن، سوابق تحصیلی ناقص یا عدم وجود سوابق تحصیلی، سهم نمره کل سابقه تحصیلی را براساس سوابق تحصیلی فعلی داوطلب در گروه درخواستی اعمال خواهد کرد و نمره آزمون اختصاصی جایگزین سوابق تحصیلی نخواهد شد. به عبارت دیگر، اگر این شخص در امتحانات نهایی رشته تجربی شرکت نکند، سهم سوابق تحصیلی او صفر خواهد بود. در نتیجه، برای اینکه اعتبار پذیرفته شدن در رشته تجربی را داشته باشد، باید در این امتحانات شرکت کند.

تاثیر معدل در کنکور۱۴۰۳ با دیپلم غیرمرتبط

دیپلمه‌هایی که در طی سال‌های 1384 تا 1390 مدرک دیپلم خود را اخذ کردند، سابقه تحصیلی سال دیپلم آن‌ها در کنکور لحاظ خواهد شد. اما دیپلمه‌های نظام قدیم بین سال های 91 تا 97 به دلیل برگزاری امتحانات نهایی دروس سال پیش دانشگاهی، سوابق این دوره نیز به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. برخلاف آن، سال پیش دانشگاهی دیپلمه‌هایی که در این بازه زمانی قرار دارند، به علت عدم برگزاری امتحانات نهایی، به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته نمی‌شود.

قبل از انتخاب رشته در دانشگاه برای رشته کامپیوتر، مطلب بهترین دانشگاه‌های ایران برای رشته کامپیوتر را بخوانید.

ترمیم نمرات راهی برای بهبود سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

اگر داوطلبی قبلا دیپلم گرفته و سوابق تحصیلی خود را مهم نمی‌داند یا نمراتش را ناراضی کننده می‌یابد، چه کار باید کند؟ هر داوطلبی که از نمرات سوابق تحصیلی خود راضی نیست، می‌تواند در امتحانات ترمیم نمره شرکت کند. برای اصلاح نمرات، باید به امتحانات ترمیم نمره مراجعه کنید و نتیجه کار و مدرک خود را ارتقا دهید. اما باید به این نکته توجه کنید که عبارت “ترمیم معدل” درست نیست و باید از عبارت “ترمیم نمره” استفاده کنیم؛ چون برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که معدل کل دیپلم در نتیجه کنکور تأثیرگذار است.

در واقع، نمره هر درس به طور جداگانه در نتیجه کنکور تأثیر دارد و مثلاً نمره 20 شما در درس زیست‌تان، نمره 14 درس عربی را جبران نمی‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره زمان و شیوه برگزاری امتحانات ترمیم نمره، می‌توانید به یکی از مدارس بزرگسالان شهر خود مراجعه کنید. (راهنمای انتخاب مدرسه مناسب برای والدین و معیارهای مدرسه خوب)

ترمیم نمرات راهی برای بهبود سوابق تحصیلی و تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم، مسئولان در تلاش هستند تا آزمون کنکور را با عدالت بیشتری برگزار کنند و یکی از راه‌هایی که برای اجرای عدالت در نظر گرفته شده است، افزایش تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ است. معدل دانش‌آموزان در کنکور ۱۴۰۳ به طور قطعی ۵۰% تاثیر مستقیم بر رتبه‌ی کنکور آن‌ها دارد. برای مشاوره کنکور و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در پکت ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =