سازمان سنجش نتایج کنکور سراسری را در دو مرحله، یعنی نتایج اولیه و نتایج نهایی، از طریق سایت خود یعنی sanjesh.org منتشر می‌کند. پس از هر مرحله، یعنی اعلام نتایج، بعضی از داوطلبان با جواب خود مخالفت می‌کنند و م‌ توانند اعتراض خود را به هر یک از بندهای کارنامه آزمون اعلام نمایند. این اعتراضات توسط سازمان سنجش در سیستم پاسخگویی سایت سنجش ثبت می‌شود و بعداً توسط سازمان بررسی می‌شوند.

داوطلبان پس از مشاهده نتایج اولیه کنکور سراسری ممکن است درباره موارد مختلفی از جمله درصد دروس، رتبه، سوابق تحصیلی و همچنین پس از مشاهده نتایج نهایی این امتحان، اعتراض داشته و خواستار بررسی مجدد کارنامه خود از سازمان سنجش باشند. این اعتراض‌ها می‌تواند به دلیل عدم آگاهی کافی از جزئیات اعتراض به کنکور سراسری رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر، در ادامه این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت توضیحات جامعی پیرامون زمان و نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری در اختیار داوطلبان قرار داده شده است.

زمان و نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری

هر سال، پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری، سازمان سنجش فرصتی برای اعتراض به نتایج و بررسی مجدد انتخاب رشته به شرکت‌ کنندگان کنکور سراسری می‌دهد. این فرصت برای دسته ای از شرکت کنندگان است که انتظار دارند نتیجه آزمون خود صحت نداشته باشد، با عدم قبولی در کارنامه خود مواجه شده باشند یا ممکن است در رشته محل بهتری قبول شوند. با استفاده از این حق، شرکت کنندگان می‌توانند نتایج نهایی را اعتراض کنند و درخواست بررسی دوباره انتخاب رشته خود را داشته باشند.

زمان و نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری و درخواست بررسی مجدد نمره آزمون سراسری

زمان و نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری و درخواست بررسی مجدد نمره آزمون سراسری

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، داوطلبانی که اعتراضی نسبت به نمره و رتبه اولیه خود دارند، می‌توانند اعتراض خود را به صورت آنلاین و از طریق سامانه پاسخگویی سازمان سنجش در آدرس sanjesh.org ثبت کنند.

با هدف اطلاع رسانی به داوطلبان کنکور سراسری، سازمان سنجش در سیستم پاسخگویی خود قسمتی با عنوان تقاضای بررسی مجدد نمره به بخش موضوعات را اضافه می‌کند. در این قسمت، داوطلبانی که با مشکلات زیر در نتایج اولیه کنکور سراسری خود روبه‌رو هستند، می‌توانند اعتراضات خود را ثبت و پیگیری کنند.

مراحل اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری

  1. ورود به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org
  2. انتخاب گزینه سیستم پاسخگویی از منوی سمت چپ
  3. عضویت در سایت
  4. وارد کردن اطلاعات خواسته شده
  5. انتخاب گزینه اعتراض به نتایج نهایی کنکور
  6. وارد کردن شماره داوطلبی و شماره پرونده
  7. انتخاب گزینه مورد نظر و ثبت اعتراض

مراحل اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری 

موارد مجاز برای ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری

موارد مجاز برای ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری شامل موارد زیر است:

راهنمای نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری از طریق سایت سنجش

برای اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری، شما باید به صفحه وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد سایت سنجش شوید و به حساب کاربری خود وارد شوید. اگر حساب کاربری ندارید، باید یک حساب جدید بسازید.
  2. پس از ورود به حساب کاربری خود، به بخش مربوط به کنکور سراسری بروید.
  3. در بخش مورد نظر، گزینه “نتایج اعتراضی” را بیابید و بر روی آن کلیک کنید.
  4. اطلاعات مورد نیاز، مانند شماره شناسایی ملی و شماره شماره ثبت نام را وارد کنید.
  5. بر اساس مواردی که مورد اعتراض شما قرار دارد، فرم اعتراض را با دقت پر کنید. همچنین، هرگونه مدارک و مستنداتی که به اثبات اعتراض شما کمک می‌کند، بارگذاری کنید.
  6. پس از پر کردن فرم، به صورت آنلاین درخواست خود را ارسال کنید.
  7. پس از ارسال درخواست اعتراضی خود، باید هزینه مربوطه را پرداخت کنید. این هزینه معمولاً در صورت تایید اعتراض شما برگشت داده می‌شود.
  8. پس از بررسی اعتراض شما توسط سازمان سنجش، نتیجه آن برای شما اطلاع رسانی می‌شود.

توجه

در صورتی که می‌خواهید به چندین مورد اعتراض کنید، باید برای هر مورد جدید یک فرم اعتراض جداگانه پر کنید. همچنین، باید موارد اعتراضی خود را به دقت و با بررسی کامل آن ارائه کنید.

جواب اعتراض به نتایج کنکور

بعد از ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه و نهایی کنکور سراسری، کارشناسان مربوطه آن را بررسی می‌کنند. این بررسی معمولاً در یک بازه زمانی ۲۴ الی ۷۲ ساعت انجام می‌شود. برای دریافت جواب اعتراض، می‌توانید در مدت انتظار مجدداً به سایت سنجش مراجعه کنید و با رمز عبور خود، جواب اعتراض خود را دریافت کنید.

پس از گذشت یک بازه زمانی کوتاه از برگزاری کنکور، نتایج اولیه برای تمامی شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود. علاقه‌مندان به انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری می‌توانند از طریق سایت sanjesh.org وارد مرحله انتخاب رشته شده و مراحل انتخاب رشته خود را طی کنند. زمان اعتراض به نتایج اولیه کنکور سراسری تا چند روز پس از اعلام نتیجه می‌باشد.

زمان و نحوه اعتراض کردن به کلید سوالات کنکور سراسری

هر سال پس از برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش دفترچه سوالات و کلید مربوط به تمامی گروه‌های آزمایشی (ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان و هنر) را منتشر می‌کند و به داوطلبان کنکور این امکان را می‌دهد که پاسخ‌های خود را بررسی کنند. در صورت مشاهده اشتباهی در کلید سوالات، اعتراض خود را به سازمان سنجش اعلام کنند. این اقدام از سوی متقاضیان امکان مشارکت در اصلاح و بهبود فرایند امتحانات را فراهم می‌کند.

در صورتی که داوطلبان کنکور پس از انتشار سوالات، با پاسخی که درباره‌ی یک سوال می‌دهند، اعتراض دارند، می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org به سیستم ارسال درخواست دسترسی پیدا کرده و پس از ثبت نام، اعتراض خود را مبنی بر تغییر کلید سوال درخواست کنند. سپس سازمان سنجش پس از بررسی درخواست، کلید نهایی سوالات را منتشر خواهد کرد و براساس آن پاسخ‌نامه داوطلبان را تصحیح خواهد کرد. زمان اعتراض به کلید سوالات از تاریخ ۱۴ تا ۲۰ تیر ماه است.

زمان و نحوه اعتراض کردن به کلید سوالات کنکور سراسری

آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیری دارد؟

با توجه به اینکه سازمان سنجش مسئول برگزاری کنکور سراسری است، برخی از داوطلبان برای اعتراض به نتایج کنکور یا اعتراض به میزان تاثیر معدل در کنکور، از سرویس پاسخگویی سنجش استفاده می‌کنند. اما سؤالی که در این مورد مطرح می‌شود این است که آیا این اعتراضات تاثیری بر نتیجه نهایی دارند؟ جواب این سؤال این است که اگر فرد معترض دلایل قاطعی برای اعتراض خود داشته باشد، سازمان سنجش ممکن است به اعتراض او ترتیب اثر دهد.

به عنوان مثال، اگر فردی در مرحله اعتراض به کلید سوالات یک سوال اشتباهی را مشاهده کرد، می‌تواند در زمان مندرج برای ثبت اعتراض اقدام کند. همچنین، اگر داوطلبی پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، اعتراضی نسبت به محاسبه درصد یا کارنامه اولیه داشته باشد، می‌تواند درخواست خود را ثبت کند. در این صورت، سازمان سنجش می‌تواند کارنامه داوطلب را بررسی کرده و در صورت وجود اشتباه، آن را تصحیح کند. همچنین، اگر داوطلبی درباره نتایج نهایی به دلایلی مانند اشتباه در انتخاب رشته قصد تغییر رشته را داشته باشد، در صورت فراهم بودن شرایط، می‌تواند از امکان جابه‌جایی رشته حسابداری، رشته کامپیوتر یا دیگر رشته‌ها و یا سایر امکانات قبلی استفاده کند، البته با ارائه دلایل قوی و معتبر.

سخن آخر

در این مطلب به نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری پرداختیم. برخی از داوطلبان کنکور با دریافت نتایج متوجه تناقضاتی در کارنامه خود می‌شوند و می‌خواهند به نتایج اعتراض کنند. سازمان سنجش بخشی در سایت برای اعتراض به نتایج کنکور فراهم کرده است تا داوطلبان این مرحله را راحت طی کنند. برای راهنمایی بیشتر به نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران ما در پکت تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =