رشته کامپیوتر، یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار بین جوانان است که بسیاری از آن به عنوان یک رشته با آینده روشن می‌نگرند. پیشرفت تکنولوژی، ورود اینترنت و فناوری به زندگی روزمره انسان‌ها و عوامل بسیار دیگر، باعث شده این رشته به یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین دختران و پسران تبدیل شود. یکی از دلایل اصلی برای انتخاب رشته کامپیوتر به عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه، وجود فرصت‌های شغلی در حوزه برنامه‌نویسی و امکانات استخدام برنامه‌نویسان است.

اگرچه رشته خاص و منحصربه‌فردی برای برنامه‌نویسی در ایران وجود ندارد، اما بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، مهندسی کامپیوتر را به عنوان پایه‌ای برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس انتخاب می‌کنند، زیرا این حرفه یک آینده پرموفقیت و پردرآمد را در پی دارد (درآمد مهندس کامپیوتر). در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر و همچنین مسیر شغلی این رشته از طریق هنرستان خواهیم پرداخت. با هنرستان حسابداری پکت همراه باشید.

نکاتی در انتخاب بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر

برای انتخاب بهترین دانشگاه‌ برای رشته کامپیوتر معیارهای بسیاری وجود دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نکاتی در انتخاب بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر
نکاتی در انتخاب بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر

در نهایت، توجه به نیازها و علایق شخصی خود نیز مهم است. بررسی اهداف شخصی و مسیر شغلی خود و اطمینان حاصل کردن از تطبیق آن‌ها با برنامه‌های و امکانات دانشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین دانشگاه برای شما را پیدا کنید.

بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر با دیپلم هنرستان

پس از فارغ التحصیلی از هنرستان کامپیوتر در ایران، می‌توانید در دانشگاه‌های زیر درس بخوانید:

  1. دانشگاه صنعتی شریف
  2. دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران)
  3. دانشگاه تهران
  4. دانشگاه صنعتی اصفهان
  5. دانشگاه صنعتی شیراز
  6. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  7. دانشگاه تربیت مدرس
  8. دانشگاه علم و صنعت ایران
  9. دانشگاه تربیت معلم تهران
  10. دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران

بعد از ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، دانش‌آموزان دیپلم خود را در انتهای پایه دوازدهم دریافت خواهند کرد و می‌توانند از طریق مسیرهای زیر وارد دانشگاه شوند:

بیشتر بخوانید: 20 پرسش متداول دانش آموزان درباره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته هنرستان

بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر با دیپلم هنرستان
بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر با دیپلم هنرستان

بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر کدام است؟

بیایید ابتدا به معرفی دانشگاه‌های برتر در رشته کامپیوتر بپردازیم. بعد از آشنایی با این دانشگاه‌ها، قادر خواهیم بود درباره شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌های برتر، نکات مهم درباره ظرفیت پذیرش و همچنین رده بندی دانشگاه‌ها بحث کنیم.

دانشگاه شریف

این دانشگاه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران شناخته می‌شود و در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده است. آن به رشته‌های مختلفی از مقاطع تحصیلی میزبانی می‌کند. دانشکده کامپیوتر آن در این زمینه نیز فعالیت می‌کند و رشته‌های معماری سیستم‌های کامپیوتر (سخت افزار)، هوش مصنوعی، نرم افزار، فناوری اطلاعات، الگوریتم و محاسبات را در خود جای داده است.

دانشگاه امیرکبیر

یکی از بهترین دشگاه‌های ایران در رشته کامپیوتر، دانشگاه امیرکبیر است. این دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ تاسیس شد و در حال حاضر تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

دانشگاه امیرکبیر امکانات زیادی برای دانشجویان تحصیل در اختیار دارد. این امکانات شامل کتابخانه، سالن مطالعه، ورزش و غذاخوری است. همچنین این دانشگاه یک وبسایت به‌روز و مجهز به امکانات کمک آموزشی مدرن دارد.

بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر کدام است؟
بهترین دانشگاه برای رشته کامپیوتر کدام است؟

دانشگاه علم و صنعت

یکی از بهترین دانشکده‌های مهندسی کامپیوتر در دانشگاه علم و صنعت قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ تاسیس شده بود و برای ساختمان رشته کامپیوتر زیرساخت مناسبی از فناوری اطلاعات را برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان فراهم کرده است. به همین دلیل، افراد بسیاری تمایل دارند در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه کامپیوتر، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است. این دانشگاه از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت در رشته کامپیوتر نموده و در حال حاضر در سه گروه سخت‌افزار، نرم‌افزار و هوش مصنوعی دانشجو پذیرش دارد.

دانشگاه شهید بهشتی یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه کامپیوتر
دانشگاه شهید بهشتی یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران در حوزه کامپیوتر

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های دولتی است که در شهر تهران واقع شده و اجازه می‌دهد که دانشجویان به صورت روزانه، شبانه و حتی در دوره‌های آنلاین در آن تحصیل کنند. این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده است و از آن زمان تا به امروز رشته‌ها و دانشکده‌های مختلفی به آن افزوده شده است. دانشگاه شهید بهشتی شامل ۱۹ دانشکده اصلی است و یکی از این دانشکده‌ها دانشکده فنی و مهندسی است.

دانشگاه فردوسی مشهد

یکی از دانشگاه‌های دولتی و زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به عنوان بهترین مرکز علمی در رشته مهندسی کامپیوتر شناخته می‌شود، دانشگاه فردوسی مشهد است. این دانشگاه به یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ایران و شرق کشور تبدیل شده است. امکانات دانشگاه فردوسی مشهد شامل مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی، شبکه آزمایشگاهی، خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه، غذاخوری، کافه، سالن اجتماعات مرکزی و مرکز بهداشت و درمان است.

بیشتر بخوانید: کامپیوتر یا حسابداری؟ کدامیک بهتر است؟

دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته کامپیوتر
دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته کامپیوتر

سخن آخر

در این مقاله، به برخی از بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته کامپیوتر اشاره کردیم. این دانشگاه‌ها با ارائه بهترین امکانات و شرایط برای دانشجویان خود مشهورند و مدرک تحصیلی که از این دانشگاه‌ها دریافت می‌شود، در میان معتبرترین مدارک تحصیلی چه در ایران و چه در جهان قرار دارد. برای قبول شدن در این دانشگاه‌ها، لازم است تمرین و پشتکار داشته باشید و برای این هدف، باید از همین امروز شروع به کار کنید. برای دانش‌آموزان هنرستان‌ها نیز همان‌طور که گفتیم امکان حضور در دانشگاه‌های برتر فراهم است. در حالی‌که آن‌ها می‌توانند در دانشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای نیز تا مقطع کارشناسی درس بخوانند و مدرک خود را از این نوع دانشگاه‌ها دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 3 =