زمانی که باید انتخاب رشته انجام دهید، ممکن است دچار شک و دودلی زیادی شوید! رشته‌های مختلف با بازار کار متفاوت، هرکدام جذابیت مختلفی دارند. یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار نیز رشته حسابداری است که بسیاری از افراد پس از فراغت از تحصیل می‌توانند وارد بازار کار شوند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که آیا رشته حسابداری سخت است یا به خاطر درس ریاضی از آن فراری هستید، این مطلب از وبلاگ هنرستان حسابداری پکت را از دست ندهید.

درباره رشته حسابداری چه می‌دانید؟!

رشته حسابداری رشته با ارزشی است که تاریخچه بلندی دارد و همیشه در شکل‌های مختلفی با بشر همراه بوده است. رشته حسابداری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در جهان است و براساس اطلاعات گزارش‌شده از سمت وزارت علوم، این رشته دانشگاهی در بین دانشجویان ایرانی نیز بسیار محبوب و پرطرفدار است.

رشته حسابداری یکی از رشته‌هایی است که نقش مهم و پررنگی در زمینه حفظ اطلاعات مالی در کسب‌وکار دارد و برای مهارت یافتن در این رشته باید با یک‌سری قواعد و استاندارهای خاص آشنا باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است؟

با این‌حال، رشته حسابداری نیز همانند دیگر رشته‌های درسی، جوانب مثبت و منفی داشته و جایگاه خود را در بازار کار دارد. یکی از سوال‌های رایجی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا رشته حسابداری سخت است؟! اگر بخواهیم این سوال را خیلی مختصر جواب دهیم، باید بگوییم که میزان سختی یک رشته به این صورت تعریف می‌شود که مقدار زمان و انرژی که برای یادگیری آن رشته صرف می‌کنید، بیش‌تر از ارزش رشته مورد نظر شما در بازار کار باشد.

در این مطلب از سایت هنرستان پکت به بررسی دقیق‌تر این موضوع که آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است و می‌پردازیم و در نهایت نظر دانشجویان درباره رشته حسابداری را بررسی می‌کنیم.

درجه سختی رشته حسابداری
درجه سختی رشته حسابداری

آیا رشته حسابداری سخت است؟

هنگامی که دانشجویان درگیر انتخاب رشته هستند، سوال‌های زیادی برای‌ آن‌ها وجود دارد که یکی از این سوال‌ها، میزان سختی رشته مد نظر آن‌ها است. دانشجویان داوطلب رشته حسابداری نیز از این قائده مستثنی نیستند و دوست دارند بدانند که آیا حسابداری سخته یا خیر.

برای آن‌که بدانید ایا رشته حسابداری سخته یا خیر، ابتدا خوب است که با فرایند کلی حسابداری آشنا شوید. حسابداری در واقع شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات به سازمان‌های نظارتی، تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای جمع‌آوری مالیات است. در حقیقت، صورت‌های مالی که در حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک خلاصه مفید و مختصر از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است.

در واقع حسابداری، عملیات، وضعیت مالی و جریان‌های نقدی شرکت را خلاصه می‌کند. باتوجه به اهمیت این رشته و ملزم بودن به داشتن دقت بسیار بالا و همچنین تجربه زیاد، یک درجه سختی مشخصی برای داوطلبان و متقاضیان این رشته وجود دارد. برای اینکه متوجه شوید که آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است یا نه، خوب است که ابتدا با سر فصل‌های این رشته در دوره کارشناسی آشنا شوید.

در دوره کارشناسی پیوسته حسابداری، باید در مجموع ۱۳۰ واحد را طی کنید که شامل دروس عمومی، دروس پایه و دروس اختصاصی هستند. برای آن‌که متوجه شوید رشته حسابداری سخته یا به آن علاقه دارید، در ادامه با سرفصل‌های پایه و اختصاصی این درس در دوره کارشناسی آشنا شوید تا بهتر به این پرسش پاسخ دهید که آیا رشته حسابداری سخت است؟!

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

دروس پایه کارشناسی حسابداری

در سرفصل دروس رشته حسابداری، دروس پایه شامل روانشناسی سازمانی، ریاضی کاربردی ۱ و ۲، آمار کاربردی ۱ و ۲، روش تحقیق، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، پول و ارز و بانکداری، بازار سرمایه و ابزار تامین مالی اسلامی، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت، اصول تنظیم و کنترل بودجه دولت، رفتار سازمانی، تحقیق در عملیات، حقوق تجارت، مالی ۱ و ۲، مکاتبات تجاری و گزارش‌نویسی و نرم‌افزارهای کاربردی در حسابداری هستند.

دروس اختصاصی کارشناسی حسابداری

دروس اختصاصی این رشته نیز شامل اصول حسابداری ۱ و ۲، حسابداری میانه ۱ و ۲، بهایابی ۱ و ۲، مبانی حسابداری مدیریت، حسابداری پیشرفته ۱ و ۲، کنترل‌های داخلی و نظام راهبری شرکتی، اصول حسابرسی ۱ و ۲، مبانی حسابداری بخش عمومی، حسابداری و حسابرسی بخش عمومی، زبان تخصصی ۱ و ۲، مالیاتی ۱ و ۲، حسابداری موارد خاص، حسابداری ابزار و عقود مالی اسلامی و همچنین مدیریت سرمایه‌گذاری هستند.

بیشتر بخوانید: برنامه و کتاب‌های درسی رشته حسابداری

رشته حسابداری چقدر سخته؟
رشته حسابداری چقدر سخته؟

آیا رشته حسابداری ریاضی دارد؟

آیا رشته حسابداری ریاضی دارد؟ استرس شغل حسابداری چقدر است؟ این سوال مهمی است که برای دانش‌آموزان پیش می‌آید. درس ریاضی همیشه برای دانشجویان علی‌الخصوص دانشجویان رشته‌های انسانی، یک دغدغه اصلی است. بیش‌تر رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی از جمله حسابداری، اقتصاد و مدیریت باید درس ریاضی را بگذرانند و از همین‌رو میزان سختی این درس در هنگام انتخاب رشته برای این افراد علامت سوال بزرگی است که سبب می‌شود به این پرسش برسند که آیا رشته حسابداری سخت است و ریاضی سختی دارد؟!

برای تخمین زدن میزان سختی درس ریاضیات در رشته حسابداری کافی است با سرفصل‌های ریاضی در رشته حسابداری آشنا شوید تا متوجه شوید که ایا رشته حسابداری سخته یا می‌توان آن را ادامه داد. رشته حسابداری دارای ۶ واحد درس ریاضیات در قالب دو درس ریاضیات کاربردی یک (۳ واحد) و ریاضیات کاربردی دو (سه واحد) است.

هدف وجود درس ریاضی در دوره کارشناسی حسابداری، آشنایی با مقدمات و مفاهیم اولیه ریاضی در سطح ریاضیات عمومی است. سرفصل‌های ارائه شده برای درس ریاضی کاربردی ۱ از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری عبارتند از آشنایی با ریاضیات رشته حسابداری، آشنایی با نظریه مجموعه‌ها، مجموعه‌های عددی، آشنایی با مفاهیم، رابطه و تابع، حد و پیوستگی، مشتق و دیفرانسیل.

سرفصل‌های ارائه شده برای درس ریاضی کاربردی ۲ از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری عبارتند از توابع چند متغیره، مشتقات جزئی، دیفرانسیل کامل و قاعده زنجیری، کاربردهای مشتقات جزئی در تعیین ماکزیمم و مینیمم توابع، ماتریس، جبر ماتریس‌ها و تبدیل خطی، معکوس ماتریس و روش‌های معکوس کردن ماتریس‌های مربع، ماتریس‌های مقدماتی و تبدیل ماتریس‌ها، بردارها و جبر برداری، مقادیر ویژه و بردارهای ویژه، معادلات خطی و روش‌های حل معادلات خطی، معادلات دیفرانسیل ساده و کاربرد آن در مسائل مدیریتی، انتگرال و روش‌های انتگرال‌گیری، قواعدی برای تقریب زدن انتگرال‌های معین، کاربردهای انتگرال در حل مسائل مدیریتی.

آیا رشته حسابداری ریاضی سختی دارد؟

در رابطه با سخت بودن ریاضیات در رشته حسابداری، باید گفت این میزان سختی متناسب با رشته‌ای است که شما در دبیرستان گذراندید؛ یعنی متناسب با اینکه از رشته علوم انسانی، علوم تجربی و یا علوم ریاضی باشید، این میزان سختی تغییر می‌کند.

برای افرادی که رشته دبیرستانی آن‌ها ریاضی فیزیک و یا علوم تجربی است، سطح سختی ریاضی رشته حسابداری متوسط است، زیرا بسیاری از سرفصل‌‌های موجود در درس‌های ریاضیات کاربردی یک و ریاضیات کاربردی دو در دوره دبیرستان تدریس می‌شوند؛ درنتیجه به دلیل آشنایی پیشین با این مفاهیم، درس ریاضیات برای این دو رشته نسبت به رشته علوم انسانی تا حدودی آسان‌تر است. در نتیجه پاسخ متفاوتی به سوال ایا رشته حسابداری سخته، می‌دهند.

پس در رابطه با دانشجویانی که رشته دبیرستانی آن‌ها علوم انسانی است، آیا رشته حسابداری سخت است؟ به‌صورت کلی، دانش‌آموزان این رشته، باید خود را برای روبه‌رو شدن با سختی درس ریاضیات آماده کنند. درس ریاضیات و بیش‌تر سرفصل‌های آن، برای این گروه از دانشجویان، جدید و مشکل است و نسبت به دانشجویان با رشته دبیرستانی ریاضی و علوم تجربی، نیاز به صرف زمان بیش‌تری برای یادگیری دارند.

نظر دانشجویان در مورد سختی رشته حسابداری
نظر دانشجویان در مورد سختی رشته حسابداری

آیا رشته حسابداری خوب است؟

یکی دیگر از سوالاتی که در کنار آیا رشته حسابداری سخت است، مطرح می‌شود، همین سوال است. برای پاسخ دادن به آن، در ابتدا باید گفت که نظر دادن صددرصدی در رابطه با یک رشته و بهترین یا بدترین دانستن آن رشته صحیح نیست. هر رشته درسی، سختی‌ها و مشکلات خود را دارد.

می‌توان بر اساس آمار و اطلاعات به‌دست آمده، گفت که رشته حسابداری در دسته رشته‌های خوب دانشگاهی قرار می‌گیرد؛ زیرا دارای دو ویژگی درآمد کافی و وجود بازار کار است که حتی این رشته را محبوب و منحصر به‌فرد کرده است. عموما فارغ التحصیلان رشته حسابداری پس از اتمام تحصیل، مشغول به کار می‌شوند و می‌توانند شغل مناسبی در زمینه تحصیلی خود پیدا کنند. در نتیجه همین دو دلیل می‌تواند کافی باشد تا سوال «آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است» را کنار بگذارید و این رشته را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: 

نظر دانشجویان درباره رشته حسابداری

دانشجویانی که از آن‌ها سوال می‌شود که آیا رشته حسابداری سخت است، نظرات مختلفی در رابطه با این رشته دارند؛ اما نقطه نظر مشترک همه آن‌ها بازار کار مناسب و آینده شغلی خوب این رشته است. توصیه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری به افراد در حین انتخاب رشته، توجه به سرفصل‌های این درس است.

فارغ‌التحصیلان به این نکته نیز اشاره می‌کنند که اگر واحدهای درسی خود را به خوبی مطالعه کنید، می‌توانید در ِآزمون استخدامی موفق باشید و همچنین یادگیری برنامه‌های کامپیوتری همانند اکسل را نیز توصیه می‌کنند.

رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر؟!

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای دانش‌آموزان ایجاد شود، این است که آیا رشته حسابداری سخت است یا کامپیوتر؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که هر کدام از این رشته‌ها دارای فرصت‌ها و چالش‌های فراوان و متفاوتی هستند و شما می‌توانید متناسب با اهداف و توانایی‌های خود آن را انتخاب کنید.

چالش‌های رشته کامپیوتر عبارتند از مدیریت بزرگ‌ مقیاس پروژه‌ها، تطبیق با تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، توسعه نرم‌افزارهای پیچیده، رقابت بالا در بازار کار و حفظ امنیت سیستم‌ها.

چالش‌های رشته حسابداری عبارتند از برخورداری از توانایی‌های ارتباطی، ارائه راهکارهای بهبود عملکرد، بررسی مشکلات مالی، تفسیر اطلاعات مالی و وضعیت مالی سازمان‌ها.

رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر؟
رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر؟

در نتیجه، برای آن‌که بدانید آیا رشته حسابداری سخت است یا بهتر است یک رشته دیگر را انتخاب کنید، بهتر است ابتدا توانایی‌ها و همچنین علایق خود را نگاه کنید و مهم‌تر از آن، از آزمون هدایت تحصیلی (سوالات متداول هدایت تحصیلی) برای انتخاب بهتر کمک بگیرید. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر؟!

بیشتر بخوانید: مراحل و فرآیند استخدام حسابدار در ارگان های دولتی و غیردولتی

کلام آخر

پیش از انتخاب هر رشته‌ای، ممکن است این سوال به ذهن شما بیاید که آیا این رشته سخت است؟! همانطور که در این مطلب از وبلاگ هنرستان پکت، در پاسخ به سوال آیا رشته حسابداری سخت است، توضیح دادیم، هر رشته‌ای سختی‌های خود را دارد؛ اما میزان علاقه به این رشته و همچنین درس‌های آن می‌تواند به شما کمک کند تا چالش‌های آن را به آسانی پشت سر بگذارید. اگر می‌خواهید بدانید که برای شما رشته حسابداری سخته یا آسان، می‌توانید در سایت هنرستان پکت با این رشته بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =