تحقیقات نشان میدهند که بیش از 50% دانشآموزان در مدارس در طول امتحانات تقلب میکنند. معمولاً، آنها تمرکز خود را بر روی تکالیف همکلاسیهایشان میگذارند و آنها را کپی میکنند. همچنین، در تحقیقات مشاهده شده است که حدود 74 درصد دانشآموزان حتی در مقالات خود نیز از دزدی ادبی استفاده میکنند. بسیاری از دانشآموزان، حتی کسانی که عملکرد بالایی دارند و هوش بالایی دارند، گاهی به تقلب روی میآورند. این اتفاق به دلیل این است که آنها معتقدند تلاش زیادی کردهاند و باید در هر شرایطی خود را برتر نگه دارند. در این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری پکت به دلایل تقلب دانشآموزان و راههای جلوگیری از آن میپردازیم.
تقلب چیست؟
بسیاری از افراد فکر میکنند که تقلب فقط به معنای ارسال جواب سؤال در امتحان به دوستان یا استفاده از یک برگه کوچک حاوی جوابهاست. اما در واقعیت، وقتی شما از اینترنت برای پاسخ دادن به سؤالات و تمرینات خود استفاده میکنید، به اصطلاح سرقت ادبی و تقلب میکنید. بهطور خلاصه، تقلب عملی غیرقانونی است که فرد با استفاده از آن، به شیوهای ناعادلانه و بدون تلاش، سعی دارد به برتری نسبت به دیگران برسد. تقلب نه تنها در زمینه امتحانات بلکه در مواردی مانند خرید و فروش و بازی نیز رخ میدهد.
علل تقلب دانشآموزان در آزمون چیست؟
علل تقلب در آزمون چیست؟ تقلب یک رفتار ناصادق و ناشایست است و باید جلوی آن گرفته شود. این رفتار ناپسندیده نوعی دزدی به شمار میرود، اما آنچه در واقع دزدیده میشود، زحمات و تلاشهای دیگران است. به طور کلی، تقلب در آزمون نشانگر کوتاهنظری است که فرد به منابع و راهبردهای صحیحی نیاز دارد تا به هدف خود برسد و به جای تلاش درست، به تقلب روی بیاورد. افرادی که در محیطهای آموزشی یا مدرسه این نوع رفتار نازدست را انجام نمیدهند، با تلاش و کوشش به موفقیت میرسند.
اما افرادی که در آزمونها از تقلب استفاده میکنند، نمیتوانند با تحمل محرومیت از تقلب، به هدف خود برسند. آنها میخواهند هر چه سریعتر به مقام و رتبهای برسند که دیگران به آن رسیدهاند. یکی از علل اصلی تقلب در آزمونها به دلیل فشار مدارس و والدین برای دستیابی به درصد قبولی به شمار میآید.
علت تقلب دانشآموزان ناشی از چیست؟
تقلب دانشآموزان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. یکی از این عوامل فشار رقابت است. برخی مدارس و سیستمهای آموزشی تمرکز خود را بر روی رقابت بین دانش آموزان برای به دست آوردن نمرات بالا و موفقیت قرار دادهاند. به همین دلیل، برخی دانش آموزان تصمیم میگیرند تا با تقلب نمرات بهتری کسب کنند و در مقایسه با دیگران رقابت کنند.
عدم درک مفهومی و افت تحصیلی نیز میتواند دلیل دیگری برای تقلب باشد. برخی دانش آموزان مطالب را به صورت کامل و صحیح درک نمیکنند و برای اجتناب از شکست در آزمونها و امتحانات، به تقلب میپردازند.
همچنین، نگرانی از عواقب نامطلوب و استرس امتحان ممکن است دانش آموزان را به تقلب سوق دهد. بعضی از آنها از تقلب استفاده میکنند چون نگران این هستند که نتوانند در آزمونها و امتحانات به خوبی عمل کنند و عواقب بدی برایشان به وجود آید.
انتظارات بالا نیز میتواند عاملی باشد که برخی دانش آموزان را به تقلب ترغیب میکند. آنها ترس دارند که اگر نتوانند به انتظارات دیگران برسند، مورد قضاوت و نقد قرار بگیرند. به همین دلیل، تصمیم میگیرند با تقلب به انتظارات دیگران برسند.
به طور خلاصه، تقلب دانشآموزان ممکن است به علل مختلفی بازگردد از جمله فشار رقابت، عدم درک مفهومی، نگرانی از عواقب، نگرانی از انتظارات دیگران و فرصت موجود. اما باید توجه داشت که همه دانش آموزان تقلب نمی کنند و برخی از آنها وفادار به اصول و اخلاق مدرسه خود میمانند.
بیشتر بخوانید: نکات کلیدی و راه های موفقیت در امتحانات مدرسه
راههای جلوگیری از تقلب دانشآموزان
برای جلوگیری از عوامل تقلب در آزمون، میتوانید از روشها و تکنیکهای زیر استفاده کنید:
- طراحی و ساخت آزمون مناسب: برنامه ریزی و طراحی آزمون به گونه ای که امکان تقلب برای داوطلبان کاهش پیدا کند، بسیار مهم است. استفاده از سوالات چندگزینه ای، سوالات ریاضی و محاسباتی، سوالات اجرایی و عملی و غیره می تواند برای کنترل تقلب در آزمون موثر باشد.
- تغییر الگوی سوالات: با دانشجویان هماهنگی کنید تا در هر آزمون، الگوی سوالات و ترتیب آنها را تغییر دهند. این کار باعث میشود داوطلبان نتوانند سوالها را قبل از آزمون به دست بیاورند و برای دیگران منتشر کنند. همچنین این کار میتواند باعث تقویت خلاقیت در دانش آموزان برای پیدا کردن جواب درست و صحیح شود.
- استفاده از نرم افزارهای ضد تقلب: نرمافزارهای مختلفی برای جلوگیری از تقلب در آزمون ساخته شده است. این نرمافزارها قادر به کنترل و نظارت بر دستگاههای داوطلبان هنگام آزمون هستند و از تقلب جلوگیری میکنند.
- استفاده از سیستمهای نظارتی: استفاده از سیستمهای نظارتی مانند دوربینهای مدار بسته و نظارت برای داوطلبان در هنگام آزمون میتواند برای جلوگیری از تقلب مؤثر باشد. در این صورت، داوطلبان میدانند که همواره تحت نظارت هستند و نمیتوانند از روشهای تقلب استفاده کنند.
- آزموندهی موضوعی: طراحی سوالاتی که نیاز به تحلیل و فهم عمیق موضوع داشته باشند، میتواند برای جلوگیری از تقلب مفید باشد. با روشهای تعاملی و استناد به مطالعه مستقل، داوطلبان مجبور به درک و یادگیری عمیق تر موضوع میشوند و نمیتوانند از روشهای تقلب استفاده کنند.
- آموزش داوطلبان: هنگامی که آزمون برگزار میشود، داوطلبان باید از اینکه تقلب در آزمون ممنوع است و عواقب جدی برای این کار وجود دارد، آگاه شوند. همچنین، آنها باید با روشهای مطالعه و آمادگی برای آزمون آشنا شوند تا نیازی به تقلب نداشته باشند.
- تنظیم شرایط مناسب آزمون: توجه به جزئیات مربوط به شرایط آزمون مانند زمان محدود برای پاسخ گویی، قرار دادن صندلیها به فاصله ای مناسب از هم و گروهبندی درست داوطلبان و همچنین آموزش روش صحیح مطالعه به دانش آموزان برای کاهش احتمال تقلب مفید است.
نقش معلمان در کاهش تقلب دانشآموزان
نقش معلمان در کاهش تقلب عبارت است از ایجاد محیطی مناسب و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تقلب در برگزاری آزمونها و ارزشیابیها. برخی از نقشهایی که معلمان میتوانند در این زمینه ایفا کنند عبارتاند از:
- آشنایی دقیق با قوانین و راهنماهای مربوط به برگزاری آزمون و ارزشیابیها: معلمان باید با قوانین مربوط به برگزاری آزمون و ارزشیابیها آشنا باشند و قوانین مربوط به تقلب را به دانشآموزان معرفی کنند.
- استفاده از روشهای تنوعبخش در برگزاری آزمون: استفاده از روشهای تنوعبخش در برگزاری آزمونها میتواند به کاهش تقلب کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از سوالات چندگزینه، سوالات تست و برگههای پاسخ کوتاه ممکن است تقلب را کاهش دهد.
- تشدید نظارت بر حین برگزاری آزمون: معلمان باید حین برگزاری آزمونها نظارت کنند و تلاش کنند تا هرگونه تقلب را جلوگیری کنند. این شامل مانیتور کردن دانشآموزان و جلوگیری از استفاده از منابع غیر مجاز میشود.
- آموزش دانشآموزان درباره اخلاقیات آزمون و ارزشیابی: معلمان میتوانند به دانشآموزان آموزش دهند که تقلب اخلاقی نیست و منجر به عدم یادگیری اصولی میشود. آموزش اصول اخلاقی آزمون و بررسی مزایا و معایب آن میتواند در کاهش تقلب موثر باشد.
- انعکاس برگزاری آزمونها بازتاب صحیح و عادلانهای از توانایی دانشآموزان باشد: اگر آزمونها بازتابی صحیح و عادلانه از توانایی دانشآموزان باشند، احتمال تکراری کردن آزمون یا استفاده از راهکارهای تقلب کاهش مییابد.
همچنین، معلمان باید روشهای خلاقانه و جذاب برای ارزشیابی دانشآموزان استفاده کنند تا از روشهای سنتی و یکنواخت شکنجهای که ممکن است دانشآموزان را به تقلب متوجه کنند، خارج شوند.
بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مدرسه مناسب برای والدین و معیارهای مدرسه خوب
ترفند تقلب نکردن
یک راه برای جلوگیری از تقلب دانشآموزان در آزمون استفاده از تکنیکهای درست و رعایت قوانین راهبردی است. ابتدا باید سوالات را به دقت مطالعه کرده و به درستی آنها را درک کنید تا از پاسخهای نادرست جلوگیری کنید. سپس برنامهریزی مناسبی برای مدیریت زمان مورد نیاز برای هر سوال انجام دهید و تمرکز خود را در حین آزمون حفظ کنید. همچنین، با تمرین و مرور سوالات آزمون میتوانید با انواع مسائل آشنا شوید و در نهایت، خواب کافی قبل از آزمون را تامین کنید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید به سوالات پاسخ دهید. باید به یاد داشت که تقلب نکردن به شما کمک میکند تا به طور لايق و اصولمند امتحان دهيد و بدین ترتیب از اطلاعات و مهارتهای غیر قانونی جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید: کامپیوتر یا حسابداری؟ کدامیک بهتر است؟
سخن آخر
تقلب دانشآموزان در امتحانات و آزمونهای مدارس و دانشگاهها یکی از چالشهای معلمان و مسئولان بوده است. در این مطلب برخی از راههای جلوگیری و کاهش تقلب دانشآموزان را بیان کردیم. امیدواریم برای شما مفید و مورد استفاده باشد.