رشته کامپیوتر به دلیل برخورداری از آینده و بازار کاری مناسب، یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار بین افراد مختلف به حساب می‌آید. یکی از راه‌های تحصیل در این رشته پرطرفدار، انتخاب رشته کامپیوتر در سال دهم و ورود به هنرستان‌های کاردانش یا فنی حرفه‌ای است. یکی از مزایای تحصیل در هنرستان این است که افراد به صورت عملی آموزش دیده و در پایان با اخذ دیپلم می‌توانند به عنوان یک تکنسین وارد بازار کار شوند. دروس تخصصی متنوعی در این دوره سه ساله آموزش داده می‌شود که درس پیاده ‌سازی سیستم ‌های اطلاعاتی و طراحی وب یکی از مهم‌ترین دروسی است که در سال یازدهم به صورت عملی تدریس می‌شود. در این مقاله از هنرستان حسابداری پکت قصد داریم با این درس تخصصی مهم آشنا شده و سرفصل‌ها و مهارت‌هایی که دانش‌آموزان در این درس می‌آموزند مورد بررسی قرار دهیم.

درباره‌ کتاب پیاده ‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی وب

رشته شبکه و نرام‌افزار رایانه دروس تخصصی متنوعی دارد که در طول 3 سال برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود. پنجمین کتاب تخصصی این رشته پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب نام دارد که در پایه یازدهم تدریس می‌شود. نحوه کار با نرم‌افزار صفحه گسترده Excel، طراحی صفحات وب ایستا (HTML، CSS، JavaScript)، طراحی صفحات پویا (PHP)، پیاده‌سازی پایگاه داده در وب (PHP My Admin، MySQL) و مدیریت صفحات وب پویا به عنوان سرفصل‌های درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب به صورت عملی و به مدت 8 ساعت در هفته برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود.

کتاب پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب در 5 پودمان باری تدریس به دانش‌آموزان طراحی شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

کتاب پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب
کتاب پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی وب

 

نرم‌افزارهای مورد نیاز درس پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی وب

دانش‌آموزان رشته کامپیوتر به منظور یادگیری مفاهیم درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب به صورت عاملی باید آخرین نسخه برخی از نرم‌افزارها را بر روی سیستم یارانه خود نصب کرده و در طول مدت تدریس آماده بکار باشند. نرم‌افزارهای مورد نیاز به این درس شامل موارد زیر می‌شود:

در ادامه با پودمان‌های درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب و مفاهیم آموزشی آن آشنا می‌شویم.

یکی از نرم‌افزار‌هایی که می‌توان گفت در تمام حوزه‌های کاری به خصوص کارهایی که با محاسبات ریاضی و مالی، دسته‌بندی و تحلیل داده و گزارش‌گیری و بانک‌های اطلاعاتی در ارتباط هستند، کاربرد دارد، نرم‌افزارهای صفحه گسترده هستند. نرم افزار اکسل (Excel) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای صفحه گسترده به حساب می‌آید که می‌توان از آن در کسب و کارهی مختلف به منظور ایچاد فرمول‌های محاسباتی، تحلیل داده‌ها و طراحی نمودار استفاده کرد.

این نرم‌افزارا دارای ابزارهای مجهز و کارآمدی است که می‌تواند بسیاری از نیازهای کاربران را به صورت تخصصی در حوزه‌هایی مانند امور مالی، رشته حسابداری، آمار، ریاضی و بانک‌های اطلاعاتی برآورده کند. نرم‌افزارهای صفحه گسترده مانند اکسل به گوه‌ای طراحی شده‌اند که می توانند به صورت گرافیکی نمودار و خروجی‌های مختلف را تولید کرده و قالب‌بندی‌های متنوع برای متن و مقادیر ریاضی را فراهم کند. دانش‌آموزان در این پودمان آشنایی کلی با نرم‌افزار اکسل پیدا کرده و مدیریت کاربرگ‌ها، کار با انواع داده، قالب‌بندی سلول‌ها، فرمول‌نویسی، کار با توابع مختلف به منظور طراحی انواع نمودار و… را به صورت عملی فرا می‌گیرند.

نرم‌افزارهای صفحه گسترده
نرم‌افزارهای صفحه گسترده

 

صفحات وب به صفحاتی گفته می‌شود که المان‌های مختلفی از جمله انواع داده‌های متنی، گرافیکی و چندرسانه‌ای داشته که در دنیای اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند. صفحات ایستا یکی از انواع صفحات وب محسوب می‌شوند که برای نمایش دادن اطلاعاتی که به ندرت به تغییر نیاز داشته باشند، مناسب‌ترین گزینه هستند. در واقع صفحات وب ایستا که در درس پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی وب، طراحی آن تدریس می‌شود بر اساس یک نیاز طراحی شده و به بروزرسانی مداوم نیاز ندارند.

از صفحات وب ایستا می‌توان برای آگهی، تبلیغ، شرح فعالیت یا معرفی محصول یک شرکت یا سازمان استفاده کرد. برای طراحی صفحات وب از زبان برنامه‌نویسی HTML5 استفاده می‌شود که از سهولت استفاده برخوردار بوده و می‌تواند از مؤلفه‌های چندرسانه‌ای نیز پشتیبانی کند. دانش‌آموزان در این پودمان از درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب روش ایجاد و توسعه صفحات وب ایستا را آموخته و با دستورالعمل‌ها و ابزارهای نرم‌افزار Adobe Dreamweaver آشنا می‌شوند.

قبل از طراحی صفحات، باید مهارت حل مسئله را بیاموزید و بتوانید مشکلات مورد بحث کسب و کارها را تحلیل کنید.

برخی صفحات وب در دنیای اینترنت که برای تارنماهای خبری، فروشگاه‌های اینترنتی، آموزش‌های آنلاین و غیره نیاز به بروزرسانی و تغییر مداوم دارند زیرا یکی از ویژگی‌های آن‌ها ثابت نبودن جریان اطلاعات در آن‌ها است. کسب و کارهای مختلف برای توانایی رقابت در دنیای اینترنت نیاز به طارحی صفحات وب به صورت پویا دارند. اطلاعات در صفخات وب پویا که طراحی آن در درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب آموزش داده می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اطلاعات موجود در پایگاه داده، مشخصات بازدید کننده، زمان بازدید، موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده و غیره از مهم‌ترین عوامل به حساب می‌آیند.

یکی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های صفحات وب پویا دریافت و ثبت نظر کاربران است؛ با توجه به اهمیت انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب برای طراحی صفحات وب پویا، معمولا از زبان‌های برنامه‌نویسی HTML و PHP برای این منظور استفاده می‌شود. زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و متن باز است که طرفداران زیادی دارد. دانش آموزان در این پودمان از درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب با یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و JavaScript روش کار کردن با ابزارهای مورد نیاز برای طراحی صفحات وب پویا را فرا می‌گیرند.

صفحات وب در دنیای اینترنت
صفحات وب در دنیای اینترنت

در دنیای اینترنت و طراحی صفحات وب از پایگاه‌های داده به صورت گسترده استفاده می‌شود؛ اهمیت استفاده از پایگاه داده، ذخیره و بازیابی داده‌ها به منظور اعمال تغییرات بر روی آن‌ها و افزایش امنیت داده‌ای کاربران است. به‌روزرسانی داده‌ها در وب در کسب و کارهای اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند موجب جلب و رضایت مشتریان شود. در این پودمان از درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب،‌ دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که با استفاده از ایجاد پایگاه داده می‌توان از هر مکان به اطلاعات دسترسی داشته و آن‌ها را به راحتی بازیابی کرد. پایگاه داده مبتنی بر MySQL از خصوصیات و ویژگی‌های متعددی برخوردار است که می‌توان انتظارات کاربران در دنیای اینترنت را در بالاترین سطح برآورده کند.

بیشتر بخوانید: امنیت نرم افزار حسابداری ابری چقدر است؟

در دنیای امروز شاهد رشد و افزایش روزافرون تارنماها و وب‌سایت‌ها در اینترنت هستیم؛ این شرایط نیاز به توسعه صفحات وب پویا را به وجود می‌آورد تا بتوان از آن به منظور مدیریت اطلاعات در پایگاه داده تحت وب استفاده کرد. در درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب می‌آموزیم که برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در دنیای وب به پایگاه‌های داده نیاز است. در این پودمان دانش‌آموزان توسعه صفحات وب پویا را آموخته و یک پروژه آنلاین در یک پایگاه داده تحت وب را ‌انجام داده و پیاده‌سازی صفحات وب پویا را به صورت عملی یاد می‌گیرند. این موضوع می‌توانید روی درآمد شما تاثیر گذار باشد و یک مسیر شغلی جدید برای شما باز کند. درآمد مهندس کامپیوتر را می‌توانید در این مطلب، ببینید.

تارنماها و وب‌سایت‌ها
تارنماها و وب‌سایت‌ها

سخن آخر

در دنیای امروز طراحی و توسعه صفحات وب و همچنین پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی در آن‌ها به منظور تأمین نیاز کاربران و دسترسی راحت‌تر به اطلاعات و داده‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دستیابی به این منظور روش‌ها و ابزارهای متنوعی وجود دارد که در درس پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب که یکی از دروس پایه های دهم تا دوازدهم رشته کامپیوتر هنرستان است، به دانش‌آموزان تدریس می‌شود تا آن‌ها با مفاهیم این حوزه آشنا شده و به صورت عملی طراحی وب و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی در آن را بیاموزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =