رشته‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای در دانشگاه برای داوطلبان و دانش‌آموزان با دو حالت قابل قبول هستند. در شرایط اول، برای ورود به دانشگاه باید در آزمون سراسری شرکت کرده و رتبه قابل قبولی را کسب کنید. همچنین، در رشته‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای می‌توانید بدون نیاز به کنکور وارد دانشگاه شوید. در این حالت، اگر داوطلبان نمرات خوبی داشته باشند یا سوابق تحصیلی آن‌ها مناسب باشد، به راحتی می‌توانند برای دانشگاه پذیرش دریافت کنند.

هر ساله، دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای قصد جذب دانشجو را دارند و برای این منظور به دو روش بدون آزمون کار و دانش، فنی حرفه‌ای و نظری، و یا با کنکور برای یک سری رشته اقدام می‌کنند. بعضی از رشته‌های پرطرفدار این مقطع تنها توسط برگزاری کنکور کاردانی و برخی دیگر تنها بر اساس سوابق تحصیلی بدون آزمون پذیرش دارند. لیست رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای توسط سازمان سنجش منتشر خواهد شد. در این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، به معرفی رشته‌های بدون کنکور فنی خرفه‌ای می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای چیست؟

پس از انتخاب مدرسه مناسب و رسیدن به مرحله انتخاب دانشگاه و رشته دانشگاهی، اشخاصی که علاقه‌مند به ثبت نام و انتخاب رشته بدون نیاز به کنکور در مقطع کاردانی فنی حرفه‌ای هستند، می‌توانند در ابتدا با مطالعه لیست رشته‌های بدون آزمون که ارائه شده است، رشته‌های قابل انتخاب خود را تعیین کرده و سپس در زمان ثبت نام کاردانی فنی حرفه‌ای، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام خود اقدام کنند. داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم فنی حرفه‌ای نظام جدید یا دیپلم فنی حرفه‌ای 4 ساله نظام قدیم هستند، می‌توانند در آزمون کاردانی فنی حرفه‌ای ثبت نام کنند و در صورت قبولی، به دوره کاردانی فنی حرفه‌ای وارد شوند.

رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای چیست؟

همچنین، این داوطلبان می‌توانند بدون آزمون در دوره کاردانی پیوسته و ناپیوسته سال پذیرش شوند. اما افرادی که دارای دیپلم نظام جدید و یا مدرک پیش دانشگاهی رشته‌های نظری هستند، تنها مجاز به ثبت نام و انتخاب رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی ناپیوسته خواهند بود. بنابراین متقاضیان با توجه به کد دیپلم خود می‌توانند حداکثر 50 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. در ادامه، رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای را برای شما آورده‌ایم.

 

الکترونیک – عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات برق – الکترونیک و ابزار دقیق تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی
رشته کامپیوتر الکتروتکنیک برق – قدرت – توزیع برق – قدرت – پست و انتقال
نصب و تعمیر آسانسور و پله برقی فناوری اطلاعات شبکه‌های کامپیوتری ساخت و تولید
جوشکاری مکانیک خودرو مکانیک ماشین‌های صنعتی تعمیر و نگهداری خودرو
گازرسانی صنایع فلزی حرارت مرکزی و تهویه مطبوع تبرید
معماری صنایع چوب و مبلمان عمران ارتباط و فناوری اطلاعات
فناوری گل و گیاه زینتی قلم زنی صنایع شیمیایی بهره برداری پالایش گاز
شیمی آرایشی و بهداشتی صنایع نساجی ریخته گری سرامیک صنعتی
استخراج معدن ناوبری مکانیک موتورهای دریایی رشته حسابداری
امور اداری تربیت کودک مدیریت خانواده طراحی و دوخت
طراحی پوشاک تربیت بدنی هنرهای تجسمی گرافیک فتوگرافیک گرافیک
فتوگرافیک عکاسی نقاشی فناوری پرورش دام تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر
بهداشتیار دامپزشکی گیاه پزشکی امور دامی فناوری تولیدات زراعی
حمل و نقل جاده‌ای انیمیشن معماری داخلی فرش دستباف
مکانیک ماشین‌های کشاورزی اجرای ساختمان‌های بتنی صنایع غذایی شهر سازی
حسابداری مالیاتی تکثیر و پرورش آبزیان پرورش زنبور عسل فناوری تولیدات باغی
هتلداری طراحی و ساخت طلا و جواهر

رشته‌های بدون کنکور فنی و حرفه‌ای دانشگاه غیرانتفاعی

رشته‌های بدون کنکور فنی و حرفه‌ای دانشگاه غیرانتفاعی

در دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی ارائه می‌شوند. علاوه بر دانشگاه‌های سراسری فنی حرفه‌ای که دوره روزانه و شبانه دارند، تعدادی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز این رشته‌ها را به صورت مستقیم بدون آزمون پذیرش می‌کنند. در ادامه لیستی از رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کاردانی آورده شده است.

الكترونيک امور اداری
ساخت و توليد تربيت كودک
صنايع فلزی مديريت خانواده
صنايع چوب و مبلمان طراحی و دوخت
ساختمان هنرهای تجسمی – نقاشی
صنایع شیمیایی امور دامی
متالورژی امور زراعي و باغی
سراميک ماشين‌های كشاورزی
معدن موسيقی
امور اداری صنايع دستی

مشاوره انتخاب رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای مقطع کاردانی

در ثبت نام کنکور کاردانی و بدون کنکور مقطع کاردانی، داوطلبان می‌توانند به دو صورت ثبت نام کنند. یک روش ثبت نام کنکور کاردانی است که برای آن باید از طریق سایت سازمان سنجش ثبت نام کنند و بر اساس نتایج این آزمون، به رشته‌های مورد نظر پذیرفته می‌شوند. اما در صورتی که داوطلبان تمایلی به شرکت در آزمون کنکور نداشته باشند، می‌توانند بدون کنکور ثبت نام کرده و بر اساس سوابق تحصیلی، در رشته‌های مورد نظر خود در مقاطع کاردانی پذیرفته شوند.

در پذیرش رشته‌های بدون آزمون کاردانی، معیار اصلی بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان، معدل کل دیپلم آن‌ها است. با توجه به عدم تعریف حد نصابی برای معدل داوطلبان، پذیرش در این رشته‌ها صرفا بر اساس مقایسه معدل داوطلبان متقاضی یک رشته انجام می‌شود. به عبارت دیگر، داوطلبان با بالاترین معدل برای هر رشته، در اولویت پذیرش قرار می‌گیرند. این بدان معناست که داوطلبانی که معدل بالاتری دارند، بیشترین شانس پذیرش در رشته‌های مورد نظر خود خواهند داشت. بنابراین، برای ثبت نام در کنکور کاردانی و بدون کنکور، داوطلبان می‌توانند با شرکت در آزمون کنکور و یا بدون شرکت در آزمون، بر اساس معدل کل دیپلم خود، در رشته‌های مورد نظر در مقاطع کاردانی پذیرفته شوند.

برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی باید به سراغ مشاور تحصیلی بروید و از او کمک بخواهید.

مشاوره انتخاب رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای مقطع کاردانی

سوابق تحصیلی داوطلب به عنوان معیار دوم، می‌تواند تأثیرگذار باشد که نشان دهنده پشت سر گذاشتن راه های موفقیت در امتحانات مدرسه است. برخی دانشگاه‌ها وابسته به رشته یا دانشگاه مورد نظر، برای قبولی داوطلبان، از مواردی مثل سوابق تحقیقاتی، انتشارات علمی، ورودی به مسابقات علمی و فناوری، حضور در کارگاه‌ها و سمینارها، و همچنین تجربه کاری در زمینه مربوط به رشته تحصیلی مورد نظر، استفاده می‌کنند. در نتیجه، داشتن این سوابق احتمال قبولی را بیشتر می‌کند. در مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای، داوطلبان برای انتخاب رشته تحصیلی خود بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور می‌توانند به جداول رشته تحصیلی و رشته انتخابی موجود در دفترچه ثبت‌نام کنکور مراجعه کنند. داوطلبان باید رشته‌هایی را بر اساس کد دیپلم خود انتخاب کنند.

در این مقطع، تغییر رشته و گروه تحصیلی مجاز نیست و داوطلبان باید رشته‌هایی را انتخاب کنند که با رشته دیپلم آن‌ها مطابقت دارد. به عبارت دیگر، اگر شما دیپلم رشتهٔ علوم ریاضی را دارید، باید یک رشتهٔ مرتبط با علوم ریاضی انتخاب کنید و نمی‌توانید به رشتهٔ مرتبط با علوم تجربی تغییر دهید. این محدودیت به هدف اطمینان از این است که داوطلبان در رشته‌ای که توانمندی و دانش لازم را دارند، تحصیل کنند و پیشرفت خوبی در آن داشته باشند.

در دسترس بودن رشته‌های بدون کنکور فنی‌ حرفه‌ای و پذیرش بدون آزمون در مقطع کاردانی، دانشجویان متقاضی که تمایل به پذیرش در دانشگاه‌های سراسری (فنی حرفه‌ای) دارند، امکان درخواست پذیرش رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی را نیز دارند. این دانشگاه‌ها تمامی رشته‌های کاردانی خود را بدون نیاز به آزمون اعلام می‌کنند و با توجه به تنوع بالای رشته‌ها و گرایش‌ها، ممکن است گزینه مناسبی برای داوطلبان باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه بر استرس امتحان غلبه کنیم؟ 7 راهکار کاهش استرس امتحان

رشته های بدون کنکور فنی حرفه ای

سخن آخر

رشته‌های بدون کنکور فنی حرفه‌ای امکان تحصیل در دانشگاه‌های فنی‌ حرفه‌ای و سراسری و برخورداری از امکانات علمی و دانشگاهی در رشته‌های متنوع و مختلف را برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای تمرکز خود را بر تربیت نیروی فنی در رشته‌های متفاوتی گذاشته‌اند. برای انتخاب رشته مناسب، می‌توانید با مشاوران ما در پکت ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =