در دنیای امروز که شاهد پیشرفت مداوم و بی‌وقفه فناوری در همه زمینه‌ها هستیم، زبان‌های برنامه‌نیسی به عنوان یکی از پایه‌‌ای‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین فناوری‌ها به حساب می‌آیند که می‌توان گفت در هر حوزه و مزینه‌ای نقش مؤثری ایفا می‌کنند. بر خلاف تصور عموم زبان‌های برنامه‌نویسی مختص کامپیوترها یا گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند نیستند بلکه بسیاری از ابزارها و وسایل روزمره مانند لوازم خانگی و… برای ایفای عملکرد خود از زبان‌های برنامه‌نویسی بهره می‌برند. بازار کار و آینده شغلی فوق‌العاده برنامه‌نویسی باعث شده که افراد زیادی علاقمند به یادگیری این زبان‌ها باشند. با توجه به تعدد این زبان‌ها در این مقاله قصد داریم بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 برای یادگیری را معرفی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. با این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت، همراه باشید.

زبان برنامه نویسی چیست؟

پیش از معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 بهتر است تعریف ساده‌ای از زبان برنامه‌نویسی داشته باشیم؛ این زبان را می‌توان یک زبان کد معرفی کرد که کامپیوترها توانایی درک آن را داشته و برای ساخت آن به برنامه‌ها و اسکریپت‌های نرم‌افزاری نیاز است. زبان برنامه نویسی در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که با استفاده از آن‌ها می‌توان وظایف و عملکردهای مختلف را برای کامپیوترها تعیین کرد.

معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی
معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی

بهترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری کدام است؟

اگر جزو افراد علاقمند به یادگیری یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 هستید باید بدانید که هر یک از زبان‌ها به منظور هدف خاصی طراحی شده‌اند و از این رو دارای مزایا و معایب نسبی هستند. اما 3 فاکتور اصلی برای انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد:

هر سال زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدی به فهرست اضافه می‌شود که منجر به سردرگمی افرادی خواهد شد که قصد یادگیری زبان برنامه‌نویسی دارند. در ادامه با در نظر گرفتن چند عامل مانند درک شغلی، خواسته‌های آینده، الزامات تجاری و ویژگی‌ها با بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 آشنا می‌شویم.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی 2023 برای یادگیری

از میان فهرست طولانی زبان‌های برنامه‌نویسی که در رشته کامپیوتر وجود دارد، در ادامه 10 مورد از بهترین زبان‌ها را که ارزش یادگیری داشته و کاربردی‌تر هستند معرفی کرده و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

جاوا اسکریپت

اولین گزینه در فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 را می‌توان محبوب‌ترین گزینه دانست؛ این زبان اجازه می‌دهد که بتواند تعاملی‌ترین وب‌سایت‌ها را در دنیای اینترنت طراحی کرد. بر اساس آمار موجود بیش از 97% وب‌سایت‌ها در سمت کاربر خود از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. از مایکروسافت، اوبر، پی‌پال، گوگل، والمارت و… می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌هایی اشاره کرد که از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش طراحی یک صفحه ساده وبسایت با HTML و CSS برای مبتدیان

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت
زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

زبان برنامه‌نویسی پایتون

لقب آینده زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌توان به پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 اعطا کرد. بر اساس آخرین آمار موجود حدود 80% از توسعه‌دهندگان از این زبان استفاده می‌کنند. کتابخانه‌های گسترده موجود در پایتون یکی از ویژگی‌های متمایز آن است که می‌تواند فرایندهای هوش مصنوعی، علم داده و یادگیری ماشین را تسهیل کند. یادگیری و کدنویسی آسان، کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های گسترده با پشتیبانی از برنامه‌های مختلف، انواع جاوا و C و پشتیبانی از رابط کاربری گرافیکی از ویژگی‌های مهم پایتون به حساب می‌آید. اینتل،‌ فیسبوک، اسپاتیفای، نتفلیکس و… از مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که این زبان بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول شبکه های کامپیوتری در هنرستان

زبان برنامه نویسی جاوا

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 جاوا نام دارد که در بیش از 3 میلیارد دستگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های دسکتاپ، اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه وب، هوش مصنوعی، برنامه‌های ابری و… از مهم‌ترین و پرطرفدارترین فناوری‌هایی هستند که از جاوا استفاده می‌کنند. استقلال پلتفرم و برنامه‌نویسی شیءگرا، افزایش بهره‌وری، عملکرد و امنیت از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده آمازون، ادوبی (Adobe)، فلیپ کارت، اینستاگرام و… از این زبان استفاده کنند. 

زبان برنامه‌نویسی C/C++

زبان برنامه‌نویسی C را به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 می‌توان مادر زبان‌های برنامه‌نویسی دانست که هدف اصلی طراحی آن کارکردن مؤثر بر روی بازی‌ها، گرافیک‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف است. این زبان یکی از مهم‌ترین زبان‌هایی است که در ایجاد زبان‌های جدید، پایگاه‌های داده و سیستم عامل ویندوز مایکروسافت نقش مهمی ایفا کرده است. این زبان‌ها برای نوشتن سیستم‌های سطح پایین مانند فایل و سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد که وجود توابع و عملگرهای داخلی و همچنین قابلیت تمدید از مهم‌ترین مزایای این زبان‌ها محسوب می‌شود. مایکروسافت، گوگل، اپل، ادوبی و… مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که از این زبان استفاده می‌کنند.

برای دیدن شرایط ثبت نام در هنرستان حسابداری پکت در رشته کامپیوتر، اینجا کلیک کنید.

زبان برنامه‌نویسی C/C++
زبان برنامه‌نویسی C/C++

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

این زبان که بر روی فریم ورک دات‌نت اجرا می‌شود توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده و برای ساخت برنامه‌ها و بازی‌های دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 یادگیری و درک ساده دارد و به صورت کامل با کتابخانه‌های دات نت یکپارچه شده است. مایکروسافت، Stack Overflow، Accenture و Alibaba Travels از برترین شرکت‌هایی هستند که از زبان سی‌ شارپ استفاده می‌کنند.

زبان برنامه‌نویسی PHP

یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 به عنوان یک زبان همه‌منظور شناخته می‌شود که به عنوان زبان سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند همراه با HTML برای افزودن قابلیت‌های مختلف به صفحات وب به کار گرفته شود. یادگیری سریع و ساده، سرعت بالا و امنیت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان است که در وب‌سایت‌های معتبر مانند فیسبوک، یاهو و ویکی‌پدیا بکار گرفته شده است.

زبان برنامه‌نویسی کاتلین (Kotlin)

یک زبان چند پلتفرمی به حساب می‌آید که برای توسعه اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط بیش از درصد توسعه دهندگان اندروید به کار گرفته می‌شود. این زبان که جایگاه چهارم از نظر سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی را در اختیار دارد دارای ویژگی‌هایی از قبیل کد مختصر و همزمانی ساختار یافته، امنیت پیشرفته و بالا، کدنویسی کمتر نسبت به جاوا و قابلیت همکاری 100% است. آمازون، ترلو، اوبر و پینترست مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که از این زبان استفاده می‌کنند.

زبان برنامه‌نویسی سویفت (Swift)

یکی دیگر از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 است که توسط اپل توسعه یافته و برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های iOS، WatchOS و MacOS به کار گرفته می‌شود. درک و نگهداری آسان، فرایند توسعه سریع، عملکرد تقویت شده، پشتیبانی از کتابخانه‌های پویا از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی سویفت (Swift)
زبان برنامه‌نویسی سویفت (Swift)

زبان برنامه‌نویسی GO

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی GO یا Golang است که توسط گوگل در سال 2007 و به منظور مدیریت زیرساخت‌های در حال رشد طراحی شده است. ویژگی‌هایی مانند درک و یادگیری ساده، پشتیبانی از فرایندهای اتوماسیون و تسهیل فرایندهای هوش مصنوعی و علم داده باعث محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی در دنیا شده است.

زبان برنامه‌نویسی R

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای برنامه‌نویسی آماری و گرافیکی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تجزیه و تحلیل داده‌ها،‌ حوزه‌های مالی و مخابراتی اهمیت زیادی دارد. کتابخانه‌های گسترده برای گرافیک‌های تعاملی، زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، پشتیبانی از عملیات کراس پلتفرم و توسعه‌پذیری بالا از ویژگی‌های این زبان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: رشته مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است؟

سخن آخر

در دنیای امروز که با توسعه و پیشرفت سریع فناوری روبرو هستیم، یکی از مهارت‌هایی که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را برای افراد مختلف به ارمغان آورد، یادگیری مهارت برنامه‌نویسی است. در برنامه‌نویسی از زبان‌های مختلف استفاده می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان وظایف و عملکردهای مختلفی را برای کامیپوتر تعیین کرد. با توجه به مزایا و معایب هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی، آشنایی با بهترین زبان های برنامه نویسی 2023 و ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر کدام، می‌تواند در انتخاب بهترین زبان برای یادگیری راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =