مدرک CPA را می‌شناسید؟ اگر به حسابداری علاقه دارید باید با این مدرک آشنا شوید. مدرک CPA شما را به یک حسابدار رسمی ارتقا می‌دهد. برای اینکه بدانید حسابدار رسمی کیست و چه مزایایی دارد؛ در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید یک حسابدار رسمی شوید. انجام امور حسابداری کار ساده‌ای نیست و یک تخصص به‌حساب می‌آید؛ بنابراین گذراندن دوره‌های آن مهم است و گرفتن مدرک نیز به شما کمک خواهد کرد که از موقعیت بهتر یک حسابدار رسمی برخوردار شوید. پس برای آشنایی بیشتر با این مقاله از بلاگ هنرستان حسابداری همراه شوید.

حسابدار رسمی کیست؟

حسابدار رسمی یا Certified Public Accountant برای افرادی به کار می‌رود که در حسابداری متخصص شده و مدرک آن را دریافت کرده‌اند. یک حسابدار رسمی مجوز قانونی انجام کارهای مربوط به حسابداری را دریافت کرده است. کارهایی چون ارزیابی سهام، انواع امور حسابداری، مشاوره مالی، بازرسی قانونی، خدماتی چون داوری امور مالی و خدمات مالیاتی و اموری ازاین‌دست.

اگر به حسابداری علاقه‌مندید باید بدانید حسابدار رسمی کیست. چرا که یک حسابدار رسمی در جامعه حرفه‌ای و متخصص حسابداران رسمی و زبده راه خواهد یافت. این راهیابی مهم است. حسابداری مانند هر رشته علمی و تخصصی دیگر برای خود جامعه‌ای از افراد زبده و متخصص را تشکیل داده است. این مسئله موجب بالاتر رفتن اعتبار کاری شما می‌شود و مزایایی دیگری چون استخدام و حقوق بهتر نیز با خود خواهد آورد.

با داشتن مدرک دانشگاهی و تجربه کافی می‌توانید در آزمون‌های حسابداری رسمی شرکت کنید. با موفقیت گذراندن این آزمون به نشانه پیشرفت شما و دستیابی به جامعه‌ای از افراد خبره در مقوله کاری‌تان خواهد بود. سازمان امور مالیاتی ایران به افرادی که دارای این مدرک هستند اعتبار فراوانی می‌دهد؛ بنابراین هرگاه از خود پرسیدید که حسابدار رسمی کیست؟ این پاسخ را ضمیمه کنید که او یک متخصص در امور حسابرسی با مهر، امضا و مدرکی معتبر است.

مراحل حسابدار رسمی شدن را بدانیم

مراحل حسابدار رسمی شدن را بدانیم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد حسابداری حرفه آسانی نیست؛ حتی وقتی یک حسابدار ساده باشید. اما برای بلندپروازی در هیچ حرفه‌ای راه بسته نیست. شما می‌توانید برای حسابدار رسمی شدن برنامه‌ریزی کنید و قدم به قدم به آن نزدیک شوید. جواب اینکه حسابدار رسمی کیست؛ در گذراندن این قدم‌هاست.

  1. اولین قدم این است که مدارک دانشگاهی در رشته حسابداری داشته باشید. مدرک کارشناسی کافی است. اگر مدرک کارشناسی‌ارشد داشته باشید یک نکته مثبت در رزومه شماست.
  2. صبور باشید چرا که برای رسیدن به پایان و حسابدار رسمی شدن باید سابقه کار داشته باشید. دست‌کم شش سال سابقه کاری در حرفه حسابداری مورد نیاز شماست. قدم دوم اگرچه زمان می‌برد؛ اما هنگامی که بیشتر بدانید حسابدار رسمی کیست؛ برایتان ارزشمند خواهد بود.
  3. در قدم بعدی شما نیاز به یک تأییدیه دارید. این تأییدیه می‌بایست در زمینه‌های اخلاقی و حرفه‌ای باشد. دست‌کم سه نفر از شرکای مؤسسه یا مؤسساتی که در آن مشغول بوده‌اید باید آن را امضا کنند.
  4. در کلاس‌های مخصوص آزمون حسابداری رسمی شرکت کنید. مدت زمانی را با منابع مشخص به تحصیل علم حسابداری در این کلاس‌ها اختصاص دهید؛ چراکه به آن در آزمون نیاز خواهید داشت.
  5. قدم نهایی خود آزمون است. قبولی شما در آزمون حسابدار رسمی، نشانه دریافت مدرک این حوزه است. آزمون حسابداری رسمی در ایران، هر ساله در ماه آذر برگزار می‌شود. این آزمون ظرفیت مشخصی دارد و دارای نمرات منفی برای پاسخ‌های غلط است.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی بهتر است یا ارشد حسابداری؟

چرا برای حسابدار رسمی شدن اقدام کنیم؟

چرا برای حسابدار رسمی شدن اقدام کنیم؟

رؤیا داشتن در شغل و حرفه نیز مهم است. اگر به دنبال پیشرفت و یادگیری بیشتر هستید؛ می‌توانید در شغلتان نیز برای راه‌های پیش رو، رؤیاپردازی کنید و در آن قدم بردارید. حسابدار رسمی شدن تصویر خوبی در راستای حرفه حسابداری است. جدا از مزایای بیشتر حسابدار رسمی نسبت به حسابدار ساده، جایگاه اجتماعی بهتر یک حسابدار رسمی نشانه خوبی برای اقدام در این راه است.

بیشتر بخوانید: پولسازترین کار در حرفه حسابداری

حسابدار رسمی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

حسابدار رسمی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

یک حسابدار رسمی می‌تواند به‌صورت قانونی مؤسسه حسابرسی داشته باشد. شما با داشتن این مؤسسه کارهایی چون بازرسی قانونی، انواع حسابرسی، ارزیابی سهام و سهم‌الشرکه، داوری مالی، مشاوره مالی، نظارت بر تصفیه، ایده‌پردازی و پیاده‌سازی سیستم مالی یک شرکت و خدماتی در حوزه مالی، مالیاتی و حسابداری را می‌توانید انجام دهید.

جامعه حسابداران رسمی ایران چه جامعه‌ای است؟

جامعه حسابداران رسمی ایران در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک مؤسسه غیرتجاری به ثبت رسیده است. این جامعه دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقلی است. ارکان این جامعه مشخص و قابل بررسی است. جامعه حسابداران رسمی ایران از سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت فدراسیون بین‌المللی حسابداران یا به‌اختصار IFAC درآمد. این کار در راستای بالا بردن ارتباطات و اطلاعات در حوزه حسابداری انجام شد. IFAC تا به امروز از ۱۷۰ جامعه حسابداری در ۱۳۰ کشور تشکیل شده است. حدود سه میلیون حسابدار رسمی در جهان تحت نام این فدراسیون فعالیت می‌کنند.

جامعه حسابداران رسمی ایران چه جامعه‌ای است؟

ارکان جامعه حسابداران رسمی ایران کدام است؟

  1. مجمع عمومی
  2. شورای‌عالی
  3. هیئت‌مدیره
  4. هیئت عالی نظارت

سخن پایانی

در ابتدا در اواخر قرن نوزده میلادی، جامعه حسابداران رسمی شکل گرفت. این اتفاق در بریتانیا رخ داد و به عنوان پیشرفته‌ترین نظام مالی در آن زمان شناخته شد. امروزه نیز بالاتر نگاه‌داشتن علم حسابداری با روند حسابداری رسمی در راستای همان قدم اول است. در حال حاضر نقش حسابداری در جهان به عنوان یک تخصص بسیار مهم کاملاً واضح است. در این مقاله گفتیم حسابدار رسمی کیست. همچنین مزایای حسابدار رسمی شدن و شرح وظایفش را عنوان کردیم. اگر علاقه‌مند به این حوزه هستید؛ از رؤیای حسابدار رسمی بودن غافل نشوید.

بیشتر بخوانید: حداقل معدل لازم برای رشته حسابداری پایه نهم

سؤالات متداول

حسابدار رسمی کیست؟

حسابدار رسمی فردی است که پس از دریافت مدرک دانشگاهی در حوزه حسابداری، برای بالاتر بردن دانش و تجربه کاری با گذراندن مراحلی آماده آزمون حسابدار رسمی می‌شود. در صورت قبولی در این آزمون او مدرکی دریافت می‌تواند که با آن فراتر از یک حسابدار ساده مشغول به کار و فعالیت می‌شود.

چرا جامعه حسابداران ایران شکل گرفت؟

جامعه حسابداران رسمی ایران در راستای چند عامل مهم شکل گرفت. این جامعه تشخیص داد که در جهان روبه‌جلو می‌بایست پیوند با دیگر افراد را در حوزه مشترک حفظ کرد؛ بنابراین نیاز به یک تشکل وجود داشت که با برنامه‌ریزی و هدفمند، افراد متخصص به جامعه ارائه دهد. همچنین با وجود جامعه حسابداران رسمی ایران امکان بالا بردن دانش تخصصی افراد فعال در این حوزه بیشتر می‌شد.

هر جامعه تخصصی که شکل می‌گیرد؛ علاوه بر بهبود ارتباطات، حوزه‌های تحقیقاتی خواهد داشت. با ترجمه و انتشار مقالات مهم روز در حوزه حسابداری دانش عمومی حسابداران ساده بالاتر خواهد رفت و حسابداران رسمی نیز به علم روز دسترسی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پنج =