آیا می‌خواهید بین مدرک مدیریت مالی یا ارشد حسابداری یک گزینه را انتخاب کنید؟ با اینکه رابطه‌ای قوی بین این دو رشته تحصیلی وجود دارد؛ حسابداری و امور مالی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و مهم است که تفاوت‌های این دو را درک کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک به شما کمک می‌کند تا به اهداف شغلی مورد نظر خود برسید. در هر حال نگران نباشید؛ در این مطلب از بلاگ هنرستان حسابداری پکت به شما تفاوت مدیریت مالی با ارشد حسابداری را خواهیم گفت و به شما کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

مدیریت مالی یا ارشد حسابداری؛ کدامیک را انتخاب کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مباحث امور مالی و حسابداری باشید، حتما از خود پرسیده‌اید که بین مدیریت مالی یا ارشد حسابداری به کدام سمت بروم و کدامیک برای من بهتر است؟ طبق گفته Salary.com، حسابداری با ردیابی و گزارش تراکنش‌های مالی یک شرکت یا کسب و کار مرتبط است. در طرف دیگر، بخش مالی یک شرکت روی اهمیت سرمایه‌گذاری‌ها و تخصیص دارایی‌ها تمرکز می‌کند.

هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در ارشد حسابداری یا مدیریت مالی، دانشجویان آینده نگر باید تفاوت‌های برنامه‌ها و مسیرهای شغلی نهایی را بشناسند. همچنین آن‌ها باید در نظر داشته باشند که علاقه آن‌ها بیشتر به کدام بخش است و عواملی مانند شخصیت، مهارت‌ها و اهداف شغلی را نیز بشناسند. حرفه‌ای‌هایی که به دنبال آینده‌ای متمرکز بر تئوری مالی، سرمایه گذاری و تحلیل مالی هستند ممکن است مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مالی را برای اهدافشان کاربردی‌تر بیابند.

برای کسانی که علاقه‌مند به کار دقیق حفظ بودجه و سوابق مالی هستند یا می‌خواهند یا می‌خواهند مدرک رشته حسابداری رسمی (CPA) دریافت کنند، مدرک ارشد حسابداری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

تفاوت مدیریت مالی و ارشد حسابداری چیست؟

موسسه آمریکایی AICPA حسابداری را با عنوان «ثبت و گزارش تراکنش‌های مالی مانند مبدا معامله، شناسایی، پردازش و خلاصه کردن آن در صورت‌های مالی» تعریف می‌کند.

موسسه AICPA می‌گوید که اطلاعات مالی که حسابداران تهیه می‌کنند، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیم‌های تجاری آگاهانه‌ای اتخاذ كنند. هنگامی که حسابداران به درستی مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهند، تصمیم گیرندگان اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مالی که برای هدایت سازمان به مسیر درست نیاز دارند را در دست خواهند داشت.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) خاطر نشان می‌کند که حسابداران می‌توانند به صورت‌های زیر فعالیت كنند:

افرادی که در مدیریت مالی برخلاف حسابداران کار می‌کنند. به عنوان مثال به عنوان مدیران مالی روی سلامت یک سازمان تمرکز می‌کنند. افراد دارای تخصص مدیریت مالی می‌توانند بر سرمایه گذاری‌ها نظارت كنند، گزارش‌های مالی تهیه كنند و اهداف بلند مدت مالی استراتژیک را برای یک سازمان توسعه دهند.
اداره BLS اضافه می‌کند که مدیران مالی می‌توانند به صورت زیر کار كنند:

با توجه به گفته BLS، تحلیلگران مالی که روی ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری تمرکز می‌کنند می‌توانند به صورت زیر کار كنند:

قبل از انتخاب هر کدام از مسیرهای شغلی، باید مسئولیت‌ها و وظایف کاری مدیر مالی یا حسابدار ارشد را بدانید

قبل از انتخاب هر کدام از مسیرهای شغلی، باید مسئولیت‌ها و وظایف کاری مدیر مالی یا حسابدار ارشد را بدانید

مسئولیت‌های شغلی یک حسابدار چیست؟

برای مشخص شدن انتخاب بین مدیریت مالی یا ارشد حسابداری، پرداختن به مسئولیت‌های شغلی یک حسابدار می‌تواند کمک کننده باشد. مسئولیت‌های اساسی یک حسابدار این است که هر ریالی که سازمان خرج می‌کند و چرایی آن را پیدا کند. حسابداران به عنوان بخشی از مسئولیت‌های کاری سوابق مالی مانند صورت‌های داخلی شرکت در رابطه با درآمد، مانده و جریان نقدی را تهیه می‌کنند. همچنین آن‌ها گزارش‌هایی را برای مقاصد مالیاتی تهیه می‌کنند و ممکن است حسابرسی نیز انجام دهند.
شرکت Pocket Sense اینگونه در مورد حسابداران می‌گوید: «دقت، درستی و خاص بودن کلید این کار است؛ چون شرکت‌ها اغلب ملزم به تهیه گزارش‌های حسابداری در قالب‌های خاص هستند و حتی گزارش‌های داخلی باید درست و مشخص باشند تا مفید واقع شوند.»

قبل از انتخاب بین مدیریت مالی یا ارشد حسابداری باید بدانید که حسابداران، به ویژه CPAها مسئولیت قانونی دارند که اخلاق را در کار خود رعایت كنند. این افراد اگر اخلاق را زیر پا بگذارند می‌توانند نه تنها مشتریان، بلکه سازمان‌ها و حتی هیئت مدیره و سرمایه گذاران را هم تحت تاثیر قرار دهند.

Investopedia رسوایی Enron را به عنوان نمونه‌ای از عدم پایبندی CPAها به منشور اخلاقی عنوان می‌کند و می‌گیرد که «مشاور انرون و CPA این شرکت استقلال خود را حفظ نکرد و هم خدمات مشاوره و هم خدمات حسابرسی را همزمان را انجام داد و منشور اخلاقی CPA را نقض کرد.» در نتیجه مدیران این شرکت و CPAها به نقض قانون متهم شدند.
حسابداران و CPAها ممکن است برای طیف گسترده‌ای از کارفرمایان، از حسابداری محلی گرفته تا شرکت‌های CPA بین المللی کار كنند. همچنین ممکن است CPAها تصمیم بگیرند که کار مستقل راه اندازی كنند.

براساس اعلام AICPA، حسابداران ممکن است در حوزه‌های مختلفی مانند حسابداری و گزارش دهی مالی، حسابداری مدیریت، تحلیل مالی یا مدیریت خزانه/بودجه کار كنند. همچنین آن‌ها ممکن است در زمینه‌هایی مانند پزشکی قانونی مالی، ارزیابی کسب و کار، مشاوره فناوری اطلاعات یا برنامه ریزی مالی شخصی تخصص داشته باشند. سایر حسابداران ممکن است تصمیم بگیرند که در دولت در سطح محلی، استانی یا کشوری کار كنند.

افراد دارای CPA (افرادی که دو سال تجربه کار در حسابداری دارند، ۱۵۰ ساعت آموزش دیده‌اند و امتحان CPA را پشت سر گذاشته‌اند) اغلب به سمت کارهای اجرایی مانند کنترل کننده یا مدیر ارشد مالی می‌روند.

مسئولیت‌های شغلی مدیریت مالی چیست؟

یکی از بخش‌های تعیین بین مدیریت مالی یا ارشد حسابداری، نگاه به تمرکز آموزشی این دو رشته است. به گفته Investopedia، با اینکه آموزش حسابداری بسیار خاص است، دروس ارشد مدیریت مالی ممکن است شامل تئوری مالی، ریاضی، مالی کمی (quantitative finance)، سرمایه گذاری، گزارشگری مالی و تجزیه و تحلیل باشد.
ممکن است متخصصان مدیریت مالی در آزمون CPA نیز شرکت کنند؛ اما اکثر آن‌ها تحلیلگر مالی خبره (CFA) را دریافت می‌کنند. CFA یک گواهینامه حیاتی برای متخصصان سرمایه گذاری است که نیاز به حداقل ۴۸ ماه تجربه کاری مرتبط و همچنین گذراندن یک امتحان دقیق دارد.

افرادی که مدرک تحصیلات تکمیلی در رشته مالی دارند ممکن است به عنوان آمارگیر، تحلیلگر بودجه، تحلیلگر اعتباری، برنامه ریز مالی فعالیت كنند. آن‌ها در اکثر موقعیت‌های شغلی دانش لازم برای تصمیم گیری مالی را در اختیار افراد و سازمان‌ها قرار می‌دهند. مدرک مدیریت مالی یا ارشد حسابداری می‌تواند پایه‌ای برای یک شغل موفق در زمینه مالی باشد. دانشجویان آینده نگر باید مهارت‌ها، علایق و مسیرهای شغلی مورد نظر را هنگام تصمیم گیری برای تحصیلات تکمیلی در نظر بگیرند.

تفاوت حقوق مدیریت مالی یا ارشد حسابداری چیست؟

تقریبا با وظایف هر یک از دو شغل مدیریت مالی یا ارشد حسابداری آشنا شده‌اید. پس به سراغ موضوع مهم دیگری می‌رویم. تفاوت حقوق مدیریت مالی و ارشد حسابداری بستگی به شاخه‌ای دارد که فرد در آن فعالیت می‌کند. با این حال، برخی مواقع ممکن است مدیران مالی به صورت سالانه درآمد بیشتری از یک ارشد حسابداری داشته باشند. در هر حال، انتخاب هریک از رشته‌های مدیریت مالی یا ارشد حسابداری می‌تواند آینده شغلی خود برای فرد بسازد.

 

سخن آخر

انتخاب رشته از بین مدیریت مالی یا ارشد حسابداری به ترجیحات و اهداف فرد بستگی دارد. هر دو زمینه مسیر شغلی با ارزش و پتانسیل پیشرفت و افزایش مسئولیت خوبی دارند. هرکدام از این رشته‌ها را که انتخاب کنید می‌توانید انتظار مسیر شغلی مناسبی را داشته باشید و مطمئن باشید که در آینده به درآمد و موقعیت‌های خوبی دست پیدا خواهید کرد. امیدواریم مقاله مدیریت مالی یا ارشد حسابداری برایتان مفید واقع شده باشد. به نظر شما کدام رشته بهتر است؟ نظرات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 4 =